Inlägg från: Anonym (Liv) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Liv)

Namn upptaget av hund

Välj ett annat namn såklart. Lätt att tänka att det bara är en hund, men ert barn kommer ju växa upp med att alltid, alltid bli associerad med hunden i familjen. Även om hunden är gammal så kommer ju alla alltid tänka på hunden när de hör ert barns namn. Ditt barn förtjänar väl ett eget namn?

Det finns tusen andra namn, välj ett annat. Förstår om du vill vara anonym och inte säga exakta namnet, men skriv något liknande så kan du få tips.

• Anonym (Liv)
    Anonym (Anonym) skrev 2024-05-01 13:36:24 följande:
    Jo, men barnet förtjänar ju också det namn som mamma och pappa tycker är finast. Oroar mig inte för att barnet ska associeras med hunden utan att svärföräldrar känner att vi kommer och "tar över" namnet. 

Ert val kan ju ha konsekvenser som drabbar barnet. Både goda och dåliga.

Hunden kan ju mycket väl leva 6 år till. Vad skulle ert 5-åriga barn tycka om att heta samma som hunden? Det vet ni inte idag. Kan ju vara jättekul men kan ju också vara tråkigt och jobbigt.

När ni är hos farmor och farfar och hund och barn är på samma plats så kommer folk fråga vem ni pratar om, barn eller hund, tex. Folk kommer prata om hunden och andra tro att det är barnet och tvärtom. 

Risk att ert barn får smeknamn som barn-namnet. Alltså att folk lägger till barn framför namnet för att vara tydliga. Eller få ett helt annat smeknamn för att skilja dem åt.

Och även om ni älskar namnet, känns det inte konstigt att välja en hunds namn, ni måste ju också tänka på hunden varje gång ni säger namnet? Har ni älskat namnet sedan svärisarna skaffade hunden och gav den namnet? Eller kom ni på först nu när ni ska ha barn att det är det bästa namnet i hela världen?

Kort sagt: det kan bli bra, det kan bli konstigt, det kan bli dåligt.
    Men ha en konversation om det? Inte för att be om lov, men för att det är väl det naturliga i detta läge. En fika med svärföräldrarna och prata om hur ni älskar hundens namn och vill kalla ert barn samma namn. Känn av läget.

• Anonym (Liv)
    Anonym (Matte/Farmor) skrev 2024-05-01 14:51:48 följande:
    Tro mig, vi hundägare ser inte vår familjemedlem som "bara en hund". Min hund är för mig värd mer än andras ungar. Dock inte barnbarnen.

Vadd tycker jga då att ts ska göra?
    Jag tycker att de ska ge barnet samma namn som hunden.

Som farmor hade jag inte sett det som negativt, snarare tvärtom.

Ja det var ju precis det jag skrev, lätt att tänka att det bara är en hund = det ÄR inte bara en hund.

Jag hade inte haft problem om någon tog namnet min katt har, men det betyder ju inte att barnet kommer tycka det är roligt att bli förknippad med en hund eller katt.

Mamma pappa kanske inte bryr sig, svärföräldrarna får de ju prata med, men aldrig glömma att det faktiskt i slutändan är BARNET som bär namnet. 

Och givetvis kan man inte alltid anpassa sig efter andras åsikter, tycke och smak. Däremot bör man ju tänka på ALLA konsekvenser som kan bli genom att välja ett namn som ett nära husdjur eller person i familjen bär. Överväga allt och se vad man är beredd att eventuellt få bemöta.

Och ts bör ju börja med att prata med svärföräldrarna. Om de SKULLE bli upprörda är det kanske för många negativa konsekvenser att välja det namnet?
    Och blir de glada så får man överväga andra eventuella konsekvenser från övrig familj.
    Tycker man fortfarande att namnet väger upp - kör då på det namnet. 

• Anonym (Liv)
    Anonym (Mm) skrev 2024-05-01 15:47:41 följande:
    Inte speciellt hemska konsekvenser du har målat upp i tråden faktiskt
    Har inte skrivit att de är hemska konsekvenser utan snarare konstigt eller dåligt. Men givetvis kan det bli bra också. Hemska är ju något helt annat. Det viktigaste är ju att tänka på hur det kan bli för barnet.
  • Anonym (Liv)
    Anonym (Anonym) skrev 2024-05-01 16:28:42 följande:
    Tycker du har bra poänger som är värda att övervägas men ser inte själv några problem med att det kanske blir lite smeknamn hit och dit. Namnet är ett "människonamn" och förknippar det faktiskt inte med hunden på en gång utan bara att det är ett ståtligt namn. Det jag oroar mig över är att familjefriden ska förstöras. 

Du har helt rätt i att vi måste känna av läget med svärföräldrarna och ta det därifrån! 

Har ni alltid älskat hundens namn? Så att ni känt att DET vill vi döpa framtida barn till? 

Ni måste väl redan nämnt för dina svärföräldrar hur mycket ni älskar det namnet? 

Vem gav hunden namnet?

Svar på tråden Namn upptaget av hund