Anonym (Matte/Farmor) skrev 2024-05-01 14:51:48 följande:
Tro mig, vi hundägare ser inte vår familjemedlem som "bara en hund". Min hund är för mig värd mer än andras ungar. Dock inte barnbarnen.
Vadd tycker jga då att ts ska göra?
Jag tycker att de ska ge barnet samma namn som hunden.
Som farmor hade jag inte sett det som negativt, snarare tvärtom.
Ja det var ju precis det jag skrev, lätt att tänka att det bara är en hund = det ÄR inte bara en hund.
Jag hade inte haft problem om någon tog namnet min katt har, men det betyder ju inte att barnet kommer tycka det är roligt att bli förknippad med en hund eller katt.
Mamma pappa kanske inte bryr sig, svärföräldrarna får de ju prata med, men aldrig glömma att det faktiskt i slutändan är BARNET som bär namnet.
Och givetvis kan man inte alltid anpassa sig efter andras åsikter, tycke och smak. Däremot bör man ju tänka på ALLA konsekvenser som kan bli genom att välja ett namn som ett nära husdjur eller person i familjen bär. Överväga allt och se vad man är beredd att eventuellt få bemöta.
Och ts bör ju börja med att prata med svärföräldrarna. Om de SKULLE bli upprörda är det kanske för många negativa konsekvenser att välja det namnet?
Och blir de glada så får man överväga andra eventuella konsekvenser från övrig familj.
Tycker man fortfarande att namnet väger upp - kör då på det namnet.