Inlägg från: Anonym (Bfnf) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Bfnf)

Missbrukande mamma som manipulerar dotter

Stackars tjej. Den där mamman blir nog en förebild där. Klarar hon sig själv och håller allt inom dig så ser hon att det är det som är det normala. 

Ver tyvärr inte vad du kan göra mer än informera bup, skolan, görs en anonym orosanmälan till sov. 

Hur är relationen till pappan då, med tanke på att hon är så nära mamman? Den kan ju vara bra ändå men tänkte om hon vågar öppna sig mot honom. Jag höll tex mig själv till min pappa för mamma tog bara hand om min lillasyster och struntade i mig. Har hon själv sagt. Pappa var dock oftast i garaget. Men jag har insett i efterhand att tillit till henne har jag aldrig haft. Hur är pappan? Är han också en som klarar sig själv eller visar han känslor. 

Kan hon komma närmre sin pappa kanske han kan prata med henne och hon våga prata med honom om mamman. 

• Anonym (Bfnf)

Det är nog mest mamman gör som borde ta tag i sina problem. Dottern har förmodligen börjat känna ansvar över hennes mående och tycker synd om mamman. Hon kan också då bli en sådan som sluter sig själv också. 

Gör en orosanmälan anonymt på mamman till soc. Det hade jag gjort. 

• Anonym (Bfnf)
    Anonym (Jo) skrev 2024-05-01 08:50:04 följande:
    Hon känner sig antagligen jäkligt pressad från ert håll som ni håller på. Sluta ställa frågor, se till att ta med henne på aktiviteter istället. Främja umgänge med kompisar och få gärna in henne i föreningslivet.
    Ta med henne på aktiviteter hjälper knappast ändå mer än för stunden. Hon verkar orolig för sin mamma, det är uppenbart. Oron finns kvar vad de än gör. Hennes mamma är ändå hennes mamma och hon ser upp till henne. 
  • Anonym (Bfnf)

Vänner vill man inte vara med när man är ledsen och orolig. Det hjälper också enbart för stunden tyvärr. 

• Anonym (Bfnf)
    Anonym (Hmmm ...., ,) skrev 2024-05-02 07:34:46 följande:

Mamman kan ju knappast vara en tung missbrukare eftersom hon är fullt fungerande och pratar (med största sannolikhet även träffar) sin dotter ofta. Dottern verkar ha en bättre, öppnare och närmare relation till sin mamma än pappan. Vad är det hon missbrukar?

Tycker dottern är gammal nog att själv få välja om hon vill bo hos mamman,  särskilt eftersom hon troligen skulle må bättre då och trivas i sitt hem och sitt liv.

Manipulativ vet jag inte alls vad du fått ifrån? Det är en mamma som saknar och älskar sin dotter, som bryr sig om dottern på riktigt. 

De kan dölja missbruk bra. O hon saknar och älskar sin dotter så mkt skulle hon se att hon mår dåligt och försöka hjälpa henne.

Min mamma missbrukade alkohol men det fattade jag inte förrän jag var vuxen. Allt är inte självklart. 

• Anonym (Bfnf)
    Anonym (Jo) skrev 2024-05-02 09:13:26 följande:
    Det är så klart ett långsiktigt arbete. Du tror väl inte att jag tänkte att en trevlig utflykt skulle ändra hela hennes situation...? Oron kan dämpas om dottern mår bättre i sig själv och känner sig trygg, vilket hon tydligen inte gör nu. Med ålder och mognad kommer också andra insikter, men hon behöver ha ett skyddsnät omkring sig för att kunna utvecklas åt rätt håll på ett bättre sätt.
    Ja jo men oron finns ändå kvar och mamman behöver ta tag i sina problem. Där är ju grunden. Ju fortare den fixas desto snabbare mår hon ju bättre. 
  • Anonym (Bfnf)
    Anonym (Jo) skrev 2024-05-02 09:13:26 följande:
    Det är så klart ett långsiktigt arbete. Du tror väl inte att jag tänkte att en trevlig utflykt skulle ändra hela hennes situation...? Oron kan dämpas om dottern mår bättre i sig själv och känner sig trygg, vilket hon tydligen inte gör nu. Med ålder och mognad kommer också andra insikter, men hon behöver ha ett skyddsnät omkring sig för att kunna utvecklas åt rätt håll på ett bättre sätt.

Sedan får man inte glömma att dottern kanske inte ens vill. Det kan trigga stress också att vara ifrån så hon känner att hon måste ta hand om mamman men att alla drar i henne samtidigt och vill umgås också på allt. En svår balansgång.

Funderar däremot mycket på hur relationen är med pappan i detta fallet . Om den kan bli bättre. Kanske bör hon hellre befinna sig hos honom mer.

• Anonym (Bfnf)

Hon kanske vill, men inte vill pga sorg och oro.

• Anonym (Bfnf)
    Anonym (Övertro) skrev 2024-05-02 11:23:35 följande:
    Man orosanmäler inte föräldrar.

Sen ska man vara väldigt försiktig med allt som har med soc att göra oavsett. 
    Jag orosanmälde min mamma och min morbror. Det går visst. 
  • Anonym (Bfnf)

Och nej, så ska man inte behöva tänka. De är till för att hjälpa till. 

• Anonym (Bfnf)
    Anonym (Jo) skrev 2024-05-02 09:51:20 följande:
    Ja, men det kan tyvärr ingen annan än mamman ta tag i eller förändra på minsta sätt. Dottern kommer att påverkas av detta i många år framöver även som vuxen...
    Anonym (Bfnf) skrev 2024-05-02 09:48:01 följande:

Sedan får man inte glömma att dottern kanske inte ens vill. Det kan trigga stress också att vara ifrån så hon känner att hon måste ta hand om mamman men att alla drar i henne samtidigt och vill umgås också på allt. En svår balansgång.

Funderar däremot mycket på hur relationen är med pappan i detta fallet . Om den kan bli bättre. Kanske bör hon hellre befinna sig hos honom mer.

Absolut. Hon känner sig garanterat väldigt pressad kring kontakten med mamman och som någon skrev så lär de träffas ibland när hon ska träffa "vänner". Det är så det blir, om man pressar barn/unga så börjar de ljuga och smussla.
    Därför borde man orosanmäla mamman istället. Hon behöver hjälp, för hon kan ju uppenbarligen inte ta hand om sin dotter ordentligt.
  • Anonym (Bfnf)

Bra att du vill hjälpa henne och inte bara står och glor på som många tyvärr gör 

• Anonym (Bfnf)
    Anonym (Övertro) skrev 2024-05-02 14:20:29 följande:
    Nej  du har fel. Man anmäler oro för barnet.
    Man kan orosanmäla vuxna med. Säger ju att jag har gjort det så visst går det. Läs på.
  • Anonym (Bfnf)
    Anonym (Övertro) skrev 2024-05-02 14:21:14 följande:
    Åh  naiva tanke!
     Nej. Jobbar inom vården så vet vad jag pratar om.
  • Anonym (Bfnf)
    Anonym (Jo) skrev 2024-05-02 14:39:54 följande:
    När det är barn inblandade så bör man väl isf göra orosanmälan både för barnet och den vuxna. Skillnaden är att om det inte finns barn i familjen så kan den vuxna bara tacka nej till soc hjälp och så är det ur världen. Med barn i bilden släpper de så klart inte en sådan situation utan då måste de verka för barnets bästa. De kan fortfarande inte tvinga den vuxna till att förändra sitt liv men de kan göra insatser för barnets del, även tvingande sådana.
    Ja och i detta fallet behöver man ju verkligen göra något för båda 
  • Anonym (Bfnf)

Hade önskat någon gjort något för mig och min syster för vi hade det då inte bra 

• Anonym (Bfnf)

Pappa var kvar med mamma för barnens skull sa han, för han sa att hon aldrig hade kunnat ta hand om oss själva. Förstod inte just då, när jag var tonåring. Nu när en annan är äldre så förstår jag helt och hållet vad han menade. Men soc kunde ju gjort något. 

• Anonym (Bfnf)

Så det är inte alltid bättre att försöka själv. I vårt fall hade det varit bäst att pappa haft ensam vårdnad ungefär. Men det hade blivit tungt för honom. Men mamma kunde inte ens betala räkningar, inget körkort , inga vänner, söp ner sig osv.

Man får tänka på barnets bästa. Det är ju inte att hänga med en missbrukande förälder. 

• Anonym (Bfnf)
    Anonym (Övertro) skrev 2024-05-02 15:50:11 följande:
    Och inbillar dig att jag inte vet vad jag pratar om?
    Jag bryr mig inte om vad du tror, jag vet det jag vet.

Utöver det så har mamman inte ens vårdnaden om dottern, dotter bor inte hos henne. Alls-.
    Så du menar att man inte kan orosanmäla vuxna? Nehe, okej. Vi säger så. 
  • Anonym (Bfnf)

Då vet jag faktiskt inte hur jag själv lyckades göra det. 

Svar på tråden Missbrukande mamma som manipulerar dotter