Anonym (Namn kris) skrev 2024-05-04 00:12:38 följande:
Jag vet inte hur han känner om att byta, han gillar namnet och verkar bestämd tyvärr.. jag hade gärna bytt till något annat som jag tycker känns mer rätt och som passar henne bättre. Jobbigt det här med namn. Du har inte försökt få honom att ändra sig?
Passar henne bättre? Ellen passar väl alla, det är inte något exremt namn. Du kanske menar som du gillar bättre, men en gång kom det ju med på er "short list".
Vi valde det "perfekta" namnet men när hon var liten tyckte jag ändå inte det passade henne utan kallade henne bara "Lillan". Hennes riktiga namn fick mig att tänka på en vacker men högfärdig vuxen kvinna. Men när hon börjat skolan protesterade hon, hon ville verkligen inte kallas något så barnsligt som "Lillan". Så då började vi kalla henne för hennes riktiga namn. Och hon blev vacker och egensinnig, så namnet passar perfekt nu.
Jag tror att det blir svårt att ändra ditt barns namn nu. Du gick en gång med på det och pappan vill inte byta. Vad vill du byta till, något av de andra namnen på er lista? Personligen tycker jag att Ellen och Saga var de bästa namnen på listan. Men Ellen låter mjukast.
Har du något nytt favoritnamn så kan ni förstås lägga till det namnet som tredjenamn, så kan hon själv välja det i framtiden. Eller så sparar ni det namnet till en ev lillasyster.