• Linasfamilj

Skilja mig nu?

Jag har levt med min man i 21 år och vi har två barn hemma, 15 och 17 år. Vi har det bra med varsitt jobb, stort nätverk med vänner o familj, vi tränar o umgås med varandra och har sex som är bra ibland. 

men det senaste året har jag känt att jag vill inte leva i en relation. 

jag känner mig inlåst och trött på att behöva kompromissa hela tiden med stora och små beslut. Jag skulle bara vilja bestämma och rå om mig själv. Jag känner inte heller att jag behöver vara ihop med någon. Det är skönt att vara själv, behöver jag någon så kan jag ringa en vän.

Men jag vet ju oxå att det går upp och ned i ett förhållande, och just nu är jag i en svacka. 

är det någon som känner som jag eller som kan ge mig en input ? 

• Svar på tråden Skilja mig nu?
  • Linasfamilj

Hej, vi är 44 och 47 år. Det är inte så att jag inte gillar min man. Han är jättebra. Men det är som du nämner , allt detta kompromissande hela tiden. Varför få allt halvt som man vill hela tiden? 

jag tänker att man kan träffas ändå kanske, som vänner , man har ju ett halvt liv ihop. men han blir så orolig så fort jag tar upp det. så jag får liksom inte prata om det ordentligt. 

• Linasfamilj

Jag har både egna intressen och åker själv och gör saker. 

men det är de små sakerna. Som att jag gillar inte korv, men ändå så äter vi det en gång i veckan. Och han gillar inte fisk , men det är vi en gång i veckan. Sådana saker.

och tidigare gjorde det mig inget att man får kompromissa, för ingen får ju precis som man vill, men så har jag börjat tänka att varför ska jag ha det så. 

jag har en sån stark känsla att jag vill vara själv, utan någon annan. Få stänga dörren om mig när jag kommer hem och inte träffa någon förrens nästa dag när jag går till jobbet. 

• Linasfamilj
    Anonym (ML) skrev 2024-04-29 16:00:24 följande:
    Vi är i samma ålder, båda 45. Jag gillar också min man, han är en bra man som tar hand om sin familj och sitt hus. Dricker lite för mycket öl ibland men glömmer inte oss ändå. Men vi är liksom aldrig överens, tycker alltid olika och jagbtycker alltid att det är jag som behöver kompromissa mest för att det ska vara lugn och ro. 
    Men just nu har jag tröttnat på att alltid kompromissa bort vad jag vill! 

Samma sak här, jag har försökt prata om detta helt fredligt men icke, han vägrar. 

Har ni ett samliv? Njuter ni av livet i övrigt? 
    Ja, vi har ett fint sexliv, jag saknar ingenting i sex och samlevnad. Men jag tycker nog att det kostar mer än vad det smakar att leva i en relation. Jag känner inget behov av att ha nån hemma när jag kommer hem eller göra saker tillsammans hela tiden. Jag skulle gärna träffa honom o ha sex om vi gick isär. men han vill nog träffa en ny. Han gillar ju att var tillsammans med någon.
  • Linasfamilj

jag har pratat med min man, om detta kanske lite svårgreppat ämne. när Jag har analyserat det lite mer tror jag att det handlar mycket om att vi gjort en massa anpassningar med fokus på att det gemensamma ska fungera Så bra som möjligt. Men det gör i gengäld att det individuella får stå åt sidan. Nu blir barna äldre och man börjar se ett slut på ansvarsfrågan- både rent praktiskt men även ekonomiskt För någon annan. Och då har iallafall jag upptäckt att kanske jag gjorde mest uppoffringar. För allas bästa. 

jag lever verkligen inte i en kuvad relation , jag åker varje år på en egen resa utan man och barn och gör saker med vänner. men jag känner nog att jag kompromissat bort mig själv I vardagen.

och det visar sig tydligast i ekonomin och fördelningen av frågorna kring barnen. 

Svar på tråden Skilja mig nu?