Inlägg från: enfunderandeman |Visa alla inlägg
  • enfunderandeman

Lägst barnafödande sedan 1700 talet. Varför?

Tyvärr kommer det nog inte bli bättre på ett bra tag.
    Det gjordes nyligen en undersökning, som publicerades.
    Som Aftonbladet skrev om. Det var ingen munter läsning.

Sverige blir ett allt mer korrupt land. Där det snart kommer handla om att ha rätt DNA och att vara rik.
    För att bli föräldrar. Många kommer helt enkelt inte ha råd. De lyfte även frågan om det absurda boendekostnaderna. En sak som oroar mig. Är att det inte finns en debatt just nu. Om att det finns fattiga människor i Sverige. Och att allt fler får svårare att klara sig. Man hör det bl.a här inne och ute i samhället. Där många resonerar att alla har råd att spara och köpa sig bostäder för flera miljoner. Det är ju långt från sanningen. Det lyfts fram att Sverige har problem även med bostadsmarknaden. Att det även kommer bli ännu värre. 

Sämre sjukvård, äldreomsorg. Krig/Världskrig runt hörnet. Oroligt överlag I världen..

Upplever mycket kvinnofientligt hat. Många av mina kvinnliga vänner upplever att en del män blivit väldigt otrevliga ute. Dom hälsar bara på män. Och män verkar få en allt mer konservativ syn på kvinnor. Där man vill kontrollera deras rättigheter.  Klart som fan att allt mindre blir sugna på att skaffa barn. Könen har tagit mer avstånd ifrån varandra.  De som har svårast att anpassa sig. Är männen. Det märks på många trådar online.  Stor frustration. Som man kanske det är lättare för mig. Eftersom jag lekt färdigt. Men av egoistiska skäl är jag glad att jag avstått barn.  Många diagnoser och slapphänt barnuppfostran idag. Och jag skulle nog vara konstant orolig. 

Dessutom kräver samhället mycket mer av båda könen idag. Man ska jobba allt mer. För att få en dräglig pension om ens det. En jobb marknad som blir allt sämre. Och där arbetslösheten just nu ökar. Otryggt.

• enfunderandeman
    Anonym (Blir vuxna vid 30) skrev 2024-04-30 02:23:45 följande:

Tror det beror mycket på att 20års åldern numera är ett slags limbo mellan vuxen och tonåring och att många skjuter upp det där med seriös relation till 30.

Herrar kan vara ännu värre och vill inte växa upp på det sättet förrän 40.

Om vi istället försökte bli vuxna vid 20 och inte ha den här tioårsperioden av Limbo tror jag det fötts fler barn.

Feminism är en orsak till och givetvis ekonomin, den är störst orsak men den är rätt tråkig att prata om så vill nämna slösa bort 20års åldern.

Snälla lyft fram argument med feminism.  Vad är det som gjort det sämre menar du? Om du börjar med att nämna hat emot män. Så har du direkt förlorat argumentet.

Feminism handlar om könens lika rättigheter. Inget annat. 

On du skyller på det. Menar du att kvinnor har getts allt för mycket frihet. Och då förstår jag att det inte blir några förhållanden eller barn på det. Det är vi männen som blir största förlorarna på det. Men många män har inte fattat det. Och att det är en bidragande orsak. Till varför det ser ut som det gör.
  • enfunderandeman
    Anonym (Blir vuxna vid 30) skrev 2024-04-30 15:38:03 följande:
    Argument med feminism är en hel roman. Men intressant att du bygger en halmgubbe för att få en chans att visa hur du försvarar ideologin.

Feminism förvandlar män till ulv i fårakläder. Feminism skapar lömska, obehagliga och farliga män vilket ger kvinnor intryck av att det inte finns bra män när tom feministmännen som skall vara så upplysta och moderna är sviniga de med. Det minskar barnafödandet för kvinnor undviker män.
     Fast nu gör du ju det jag sa. Du pratar om hat emot män. Du kommer inte med några andra exempel. Det är ju det som är grejen.

Vad är dåligt med feminism? Att kvinnor har friheten att rösta, arbeta. Bestämma över sina egna liv. Och inte tvingas in i äktenskap längre?  Det är ju det feminism handlar om. Det du pratar om är hatiska kvinnor emot män generellt.  Det har ju inte med feminism att göra.
    Hur är män sviniga, om dom vill kvinnor väl? Om dom inte har problem med det jag nämner.

Finns ju en hel drös med män som hatar kvinnor också.
    Där det pratas nedlåtande om deras utseende, ålder. De ska stå vid spisen. Föda barn och lyda sin man.
    Det är dom kvinnorna undviker. Och med all rätt.
Svar på tråden Lägst barnafödande sedan 1700 talet. Varför?