Titanforever skrev 2024-04-29 12:02:54 följande:
En 12 åring klarar en natt själv om han vill det. Min 12 åring har sedan hon var 10 varit själv på natten när det har krisat, jag jobbar natt och min sambo har snöjour. Hon har alltid fått välja själv om hon vill sova borta eller vara hemma själv och oftast valt att hon hellre stannar hemma. Men det är viktigt att det finns någon vuxen som dom skulle kunna ringa när som på natten som då kan komma till dom om det behövs. Jag och min sambo kommer åka bort några dagar i sommar och då kommer 12 åringen vara hemma med min 18 åring och sköta alla djur (katt, hund, hästar och köttdjur) något som hon ser fram emot jättemycket. Barn klarar mer än vad man tror bara det finns vuxna runt omkring som dom kan få stöd av om det skulle hända något. Det kommer bli tredje året vi åker iväg och det är barn som väljer att stanna hemma och ta hand om allt. Första året var det sonen som då var 15 som skötte allt, förra året var det dottern som då var 17 och i år blir det båda döttrarna som då är 12 och 18 år. Barnen får betalt och får ha huset för sig själva några dagar, dom får även bjuda hem kompisar (men vi godkänner vilka vi tycker är okej och dom pratar jag med innan så dom vet vilka regler som gäller).
Vad ditt barn klarar är helt irrelevant. Tråden gäller TS barn med npf och problem med oro.