Inlägg från: Anonym (Bffk) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Bffk)

Tonåring som tycker all mat är äcklig...

Stackars tjej. Stressad? Orolig? Prova att inte säg att hon Måste äta. Fråga vad hon vill ha, om det finns något hon skulle vilja ha och tycker om. Säg att du blir orolig för henne, om hon kan försöka för din skull. 

Kan hon ha PANS/PANDAS utöver ADD? 

• Anonym (Bffk)
    Anonym (TS) skrev 2024-04-30 08:09:49 följande:
    De skulle självklart inte låta henne svälta ihjäl. Men ja, så är det. Överväger de positiva effekterna eller de negativa? Har inte blivit erbjuden någon hjälp för detta, mer än det jag skrev. Antingen acceptera biverkningarna eller sluta med medicinen.
    Anonym (J) skrev 2024-04-27 17:59:19 följande:
    Det kan finnas andra läkemedel att prova eller knep för att få igång aptiten.

Har man arfid i grunden (vilket det låter som) och sedan får minskad aptit ovanpå det behöver man ju någon form av hjälp från vården. De kan inte bara räkna med att ni föräldrar ska lösa det.

Arfid handlar ju om att man får i sig för lite näring pga att han äter för få livsmedel. Hon har alltid varit såhär, men alltid växt som hon ska. Hon har tagit prover osv utifrån medicineringen och det visar inte på någon näringsbrist. 
    Jag förstår ditt tankesätt. Vi har dock flera barn. Två av dem har diagnoser. Vi lagar "önskekost" så i regel lagar vi minst två till tre rätter vid varje måltid. Problemet med henne är att hon inte vet vad hon vill äta och hon äter inte den maten som lagas. Vi kan laga den maten hon vill ha, utan problem. Men problemet är att det inte finns någon mat hon vill ha. "Jag vet inte" svarar hon alltid. De andra barnen kan ju uttrycka vad de vill ha. En äter kött, tortellini, nudlar t ex utan såser och tillbehör. En annan äter köttbullar, korv, makaroner t ex. Men hon kan ju inte ens uttrycka vad hon vill ha, därför är det svårt att laga det hon tycker om. 

Du kanske kan visa bilder på olika maträtter. Det kan hjälpa henne att komma på vad hon vill ha. 
Svar på tråden Tonåring som tycker all mat är äcklig...