Anonym (K) skrev 2024-04-27 03:40:03 följande:
Att dela betyder jämka. Oavsett om det betyder dela bil eller sommarstuga. Ska man dela på överenskommelsen vara väldigt tydlig och man ska bara dela med rätt person.
Inte med någon som anser sig ha företrädesrätt.
Egen bil har alltid betytt frihet för mig och vi har alltid haft två bilar i familjen. Naturligtvis delat mellan familjemedlemmar.
Circle K hyr ut mindre bilar för 395kr/dag och det finns bilpooler. Vill man ha full frihet är det egen bil som gäller.
När man har barn är det ändå rätt mycket enklare att kunna "hyra" en bil på gångavstånd än att ta bussen eller cykla flera km för att hämta bilpoolsbil eller hyrbil.
Det är märkligt tycker jag att i andra sammanhang är folk väldigt hjälpsamma, men inte när det gäller detta. T.ex. att samåka till ridningen varje vecka (alltså den andre föräldern kör varje vecka) verkar dom inte ha problem med, men att hyra ut en bil så att jag kan köra varannan, verkar helt otänkbart. Trots att dom både skulle tjäna pengar och spara tid.
Jag känner mig ju hemsk att jag utnyttjar andra föräldrar att köra mina barn, så självklart hyr jag bil lite då och då, men det är som sagt ganska besvärligt.