• Anonym (Ts)

    Vårdblockad?

    Ja jag förstår att ssk inte vill jobba över. Men kraven är kortare arbetstid OCH högre lön. Det låter skönt, hade väl alla velat ha. Vad ÄR det med vården och ssk som aldrig blir bra. Har hört detta tjat så länge, själv jobbat i vården och förstår inte varför man aldrig kommer vidare från detta gnäll, konflikt och hittar någon lösning. 

  • Svar på tråden Vårdblockad?
  • Anonym (Ts)
    EpicF skrev 2024-04-26 18:23:12 följande:
    Vilken avdelning jobbade du inom? Eftersom du prompt menar att det inte alls är tungt, jobbigt och svårt. Det finns ett fåtal avdelningar som inte har samma fysiska vårdtyngd med som kan vara mycket mere psykisk krävande. 
    Jag har jobbat på flera olika avdelningar och mottagningar.
  • EpicF
    Anonym (Ts) skrev 2024-04-26 18:19:49 följande:
    Vilka då?
    Vilka yrken? 

    Jurist, receptarie, många ekonomijobb, IT-yrken är en del yrken som har högre ingångslön och bättre löneutbeckling men lika många år på högskola/universitet. 
  • EpicF
    Anonym (Ts) skrev 2024-04-26 18:25:15 följande:
    Nej det har de ju inte! 
    Jo kontorsarbete kan vara oerhört krävande. Vilken planet bor du på?  Ha ha ha. Ja du är ssk det märks! // Tyst
    Jo, jämfört med ssk så har de det. 

    Och nej, kontorsarbete är inte lika krävande som vårsyrken och kommer aldrig att bli. 

    Ja, jag är ssk med bla master och jobbar som enhetschef så är inte med i blockaden men stöttar den fullt ut. 
  • EpicF
    Anonym (Ts) skrev 2024-04-26 18:26:09 följande:
    Jag har jobbat på flera olika avdelningar och mottagningar.
    Som exempel? 
  • EpicF
    Anonym (Ts) skrev 2024-04-26 18:25:15 följande:
    Nej det har de ju inte! 
    Jo kontorsarbete kan vara oerhört krävande. Vilken planet bor du på?  Ha ha ha. Ja du är ssk det märks! // Tyst
    Jag har förövrigt haft sk kontorsjobb i många år, dock inom vården vilket inte är samma som andra kontorsjobb. Så jag vet att de inte är lika krävande som avdelningsjobb. 
  • Anonym (Ts)
    EpicF skrev 2024-04-26 18:27:07 följande:
    Vilka yrken? 

    Jurist, receptarie, många ekonomijobb, IT-yrken är en del yrken som har högre ingångslön och bättre löneutbeckling men lika många år på högskola/universitet. 
    Jag är ledsen att göra dig besviken men flera av de utbildningarna är längre. Och receptarie har inte högre medellön. 
  • Anonym (Hi)
    Anonym (Ts) skrev 2024-04-26 17:00:46 följande:
    Det är gammalt. De har inte så låg lön längre. Och hyr-ssk har dränerat budgeten med löner på 80000 kr/mån. 
    Det är ju bara vad du själv anser. Så betraktar många i samhället människor som jobbar inom vården. Du illustrerar perfekt det jag menade.

    människor som jobbar inom vården ska bara vara nöjda av anledningarna att de tjänar tillräckligt, att det inte finns pengar, hög belastning ska bortförklaras blablabla Jag tror inte samma sak skulle utspelas om det vore mansdominerat. Kvinnor förväntas ge avkall på sig själva på ett helt annat sätt. Jag finner det orimligt.

    Under tiden så ökar löneläget runtomkring vårdpersonal, kostnader ökar och de tvingas strejka.
  • molly50
    Anonym (Ts) skrev 2024-04-26 18:14:09 följande:
    Jag har själv som sagt jobbat i vården. Oerhört mycket gnäll där måste jag säga. Tror det smittar av sig faktiskt. För så tungt, jobbigt och svårt var det inte. Blir som en egen uppfyllande sanning, att VI har det så jobbigt och dåligt. 
    Hur längesen var det du jobbade inom vården?
    Det har hänt ganska mycket med nedskärningar osv på senare år.
    Så jag förstår att man protesterar.
  • Anonym (Ts)
    EpicF skrev 2024-04-26 18:28:54 följande:
    Jo, jämfört med ssk så har de det. 

    Och nej, kontorsarbete är inte lika krävande som vårsyrken och kommer aldrig att bli. 

    Ja, jag är ssk med bla master och jobbar som enhetschef så är inte med i blockaden men stöttar den fullt ut. 
    Nej det har de inte!
    Så alla ssk jobb är mer krävande än alla kontorsjobb???  Härligt resonemang. Det är så ssk tycker alltså!  Vilket gör att jag inte håller med er längre 
  • Anonym (Trötter)
    Anonym (Ts) skrev 2024-04-26 17:00:46 följande:
    Det är gammalt. De har inte så låg lön längre. Och hyr-ssk har dränerat budgeten med löner på 80000 kr/mån. 
    Det är väl det som är problemet. Man satsar inte på sin personal vilket gör att folk slutar och rekrytering blir väldigt svårt. Eftersom man då får brist på personal så är man tvungen att ta in hyrpersonal. Att du sen resonerar kring hur de fast anställda beter sig baserat på att konsulterna har det bra blir lite snurrigt.
Svar på tråden Vårdblockad?