Inlägg från: Anonym (Sofia) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Sofia)

Gör jag fel som inte nattvandrar?

Har två vuxna söner och har inte nattvandrat en gång i mitt liv, inte min man heller. Varför? För att våra barn inte varit ute på stan på nätterna.

Vi har ställt upp på en massa andra sätt ända sedan de gick på dagis. Särskilt genom att finnas där lite extra för ett par av deras kompisar som haft det lite extra kämpigt.

Då vi har ganska stor åldersskillnad på våra barn var jag föräldraledig när den äldsta började skolan och vårt hem fungerade lite som ett dagis/fritids för ett par grabbar.

När de blev äldre var det oftast vi som skjutsade och hämtade vid idrott, biobesök och senare hemmafester. En del av ungdomarna hade föräldrar utan bil och körkort och en del hade tyvärr föräldrar som inte brydde sig.

Jag anser att jag och min man gjort en hel del för de barn och ungdomar som funnits i vår närhet, både våra egna och andras.

Än idag händer det att vi får en kram på stan av någon (nu vuxen) kille som vi betytt mycket för. För att vara helt ärlig så ser jag fortfarande ett par av dem som "mina grabbar".

• Anonym (Sofia)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-04-27 19:41:22 följande:
    Jag tror just det är oförståelsen för min situation som triggade mig mot den där mamman. Hon sitter i sin kärnfamilj där pappan står för de mesta pengarna så hon kan jobba deltid och hitta på skolaktiviteter. Jag är tacksam för att det finns den typen av människor som har tid och lust. Själv hade jag inga bra förutsättningar när jag fick barn. Var lite ung och blåögd och blev dumpad av barnens pappa när den yngste var ett år. Men jag har ändå fixat en bra tillvaro för oss. Jag har en bra utbildning så vi har aldrig varit fattiga och vi bor bra. Jag la all ledig tid under flera år på barnens sportande. Skjutsade, sålde korv, bakade bullar, tvättade matchtröjor. La mitt personliga liv på hyllan. Det är först nu jag börjar få lite andrum och då ska hon komma och kräva mer av mig. Jag är inte alls bitter över mitt liv, det har varit tufft men väldigt givande och jag är stolt över mig själv, mina barn och det liv jag skapat åt oss. Men attans vad det stör mig när nån som hon ska komma och ha synpunkter.
    Du har säkerligen gjort den insats du kan utifrån dina förutsättningar. Ingen , varken på FL eller i verkliga livet har rätt att ifrågasätta det!

Det finns mycket man som förälder / vuxen gör som kanske inte syns så mycket i samhället men som kan ha en avgörande betydelse för det enskilda barnet / ungdomen.
Svar på tråden Gör jag fel som inte nattvandrar?