Inlägg från: Anonym (Tvillingmorsan) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Tvillingmorsan)

Gör jag fel som inte nattvandrar?

Jag har ofta gjort mindre insatser andra barn och ungdomar på olika sätt. Hållit koll, erbjudit hjälp, skjutsat, ringt föräldrarna, bidragit med mindre summor ekonomiskt.

Men nattvandring, där går min gräns. Det skulle jag bara göra om mina egna barn var ute och rände på natten. Jag förstår att det behövs fler, och jag är tacksam mot de som gör det. Som samhället har blivit skulle inte jag göra det var som helst. Men i mindre farliga områden och situationer, som mer handlar om fylla och bråk, eller att bara visa sig för att skapa trygghet, tror jag absolut att nattvandring gör skillnad. Jag tror inte att det är bortkastat.

Sen förstår jag om inte medelklassföräldrar vill bege sig dit där det kanske egentligen behövs som mest, med tanke på hur det har blivit med skjutningar och annat. Men nattvandring kan vara bra även i lugnare områden. Om inte annat för att uppmärksamma om något händer, eller förhindra att det värsta buset sprider sig dit?

Vi får ett bättre samhälle om så många som möjligt drar sitt strå till stacken, givetvis efter förmåga. Men det betyder inte att man måste ställa upp på allt.

Du behöver inte ha dåligt samvete TS, men jag håller med om att det blev fel i konversationen. Ni gjorde båda "fel". Du borde ha uttryckt dig smidigare, men hon borde å andra sidan inte ha pressat dig som hon gjorde. Att hoppa på någon med en sådan fråga så fort den nämner att särbon ska komma, och sedan bli sur, var onödigt och en överdriven reaktion.

Strunta i henne. Gjort är gjort, och du har ingen skyldighet att ställa upp på vare sig det ena eller det andra.

Kan tillägga att vi bor i en lugn och välmående småstad, utan problem med grov kriminalitet eller skjutningar och dyl, inte än. Men droghandel och bråk förekommer.

Orten har några ungdomar "på glid", jag tror att alla föräldrar vet vilka de är. Jag vet också att några föräldrar har börjat nattvandra. Jag och min man har aldrig fått frågan, säkert eftersom vi inte har tonåringar än, samt inte känner de stökiga ungdomarna. Jag uppfattar det som att det är bekantskapskretsen som tillfrågas i första hand, så vida inte någon drar igång något allmänt projekt.

Men skulle jag få frågan, skulle jag säga som det var. Att jag gärna hjälper till på andra sätt, men att jag varken har tid eller möjlighet att nattvandra.

Anonym (Egoism) skrev 2024-04-27 11:46:50 följande:
    Fast det är ju inte för att du INTE nattvandrar som du, iaf i mitt tycke, ses som självisk utan för att ditt resonemang kring varför du inte nattvandrar är för att DINA barn inte är ute och slirar och då anser du att du inte behöver nattvandra. Det är ju du själv som skrivit att det är anledningen till varför du inte gör det. Du har dessutom skrivit att du skulle nattvandrat om dina egna barn var ute och slirade. Du ser inte hur det kan komma fram som själviskt? 

Som om någon skulle bry sig? Vad menar du? Självklart finns det någon som bryr sig. Personen som blir misshandlad bryr sig. Hens föräldrar och närstående bryr sig. Det finns många som bryr sig. 

Du säljer inte direkt in dig själv i denna tråd måste jag säga...
    Om något av våra barn var ute och stökade skulle jag och / eller min man känna oss tvungna att nattvandra eller försöka hitta dem. Vi skulle inte vilja lägga det på andra föräldrar.

Tills dess prioriterar vi annat, samt att hjälpa till på andra sätt. Så det kan absolut vara en anledning, eller en bidragande orsak, till att man inte nattvandrar. 

Jag skulle inte ha uttryckt mig som TS, men resultatet blir ju samma. Jag nattvandrar inte om jag inte måste.
    Rockärbäst skrev 2024-04-27 13:11:49 följande:

Vi har 2 vuxna barn och de har alltid varit skötsammaGlad
    Men jag och maken har ÄNDÅ nattvandrat för vi tycker att de ungdomar vars föräldrar skiter i dom behöver någon att prata med när de driver omkring.  

Ni gjorde en jättefin insats, men man ska inte pressas till det eller få skit för att man inte gör det.
    Anonym (Hatar den typen) skrev 2024-04-27 18:21:34 följande:

Nej du tänker inte galet, det är den kvinnan som har för stort självhävdelsebehov. Strunta i det bara. 

Usch, jag känner den typen från när mina barn gick i skolan och dessa var klassmammor - och även från när jag själv var barn och det fanns sådana klassmammor.

Klassmamman hittade på saker som skulle göras på fritiden, men som egentligen bara hon och någon mer var intresserad av. Det skulle t.ex. vara skolresa, och barn och föräldrar skulle lägga en stor del av sin fritid på att på olika sätt samla ihop pengar till skolresan.

Övriga föräldrar utbytte blickar som betydde "kan inte någon säga åt henne att vi inte vill". Men ingen vågade, så hon styrde och ställde. Och när hon märkte folks ovilja så SKREK hon: "LITE KAN NI VÄL STÄLLA UPP FÖR ERA BARN!" Fastän detta handlade om aktiviteter som barnen inte heller ville ha. Utom möjligen HENNES skrikhalsunge då, som var precis likadan som hon. Det är oftast ärftligt.

Min son ville inte tillbringa en enda timme extra med dessa klasskamrater utöver obligatorisk skoltid, för honom blev insamlandet till skolresan som att binda ris till sin egen rygg. 

Fast lite får ni ju skylla er själva som inte sa ifrån? Ni lät henne hållas.

Ni hade kunnat fråga runt lite diskret hur många som egentligen ville och sedan sagt ifrån vänligt men bestämt. Därefter låtit henne gapa. Sådana personer gör ofta bort sig ifall omgivningen bara slutar stryka dem medhårs.
Svar på tråden Gör jag fel som inte nattvandrar?