Gör jag fel som inte nattvandrar?
Jag har ofta gjort mindre insatser andra barn och ungdomar på olika sätt. Hållit koll, erbjudit hjälp, skjutsat, ringt föräldrarna, bidragit med mindre summor ekonomiskt.
Men nattvandring, där går min gräns. Det skulle jag bara göra om mina egna barn var ute och rände på natten. Jag förstår att det behövs fler, och jag är tacksam mot de som gör det. Som samhället har blivit skulle inte jag göra det var som helst. Men i mindre farliga områden och situationer, som mer handlar om fylla och bråk, eller att bara visa sig för att skapa trygghet, tror jag absolut att nattvandring gör skillnad. Jag tror inte att det är bortkastat.
Sen förstår jag om inte medelklassföräldrar vill bege sig dit där det kanske egentligen behövs som mest, med tanke på hur det har blivit med skjutningar och annat. Men nattvandring kan vara bra även i lugnare områden. Om inte annat för att uppmärksamma om något händer, eller förhindra att det värsta buset sprider sig dit?
Vi får ett bättre samhälle om så många som möjligt drar sitt strå till stacken, givetvis efter förmåga. Men det betyder inte att man måste ställa upp på allt.
Du behöver inte ha dåligt samvete TS, men jag håller med om att det blev fel i konversationen. Ni gjorde båda "fel". Du borde ha uttryckt dig smidigare, men hon borde å andra sidan inte ha pressat dig som hon gjorde. Att hoppa på någon med en sådan fråga så fort den nämner att särbon ska komma, och sedan bli sur, var onödigt och en överdriven reaktion.
Strunta i henne. Gjort är gjort, och du har ingen skyldighet att ställa upp på vare sig det ena eller det andra.