Inlägg från: Anonym (D) |Visa alla inlägg
  • Anonym (D)

    Soc vill familjehems placera mitt barn

    Har dottern problem med psykisk ohälsa? Träffar hon någon psykolog eller kurator för att prata med någon oberoende om varför hon inte vill gå till skolan eller vad hon vill göra?

    Vad gäller placering är det rimligt att be soc förklara vad konkret de anser att dessa instanser ska hjälpa din dotter med, och fråga även om de gjort en ordentlig riskanalys för negativa konsekvenser av åtgärderna.

    Fråga också om de faktiskt långtgående och kostsamma åtgärderna verkligen är kostnadseffektiva och är det bästa för dottern, eller om det skulle kunna gå att hitta alternativa, mindre ingripande åtgärder för din dotter hemma.

    Skulle en internatskola eventuellt kunna vara ett alternativ eller kommer hon att rymma?

    Om dottern inte kommer iväg till skolan, skulle hon acceptera att följa distansundervisning eller jobba med en lärare/läxhjälpare hemma? Kan hon tänka sig någon form av jobb/praktik några timmar om dagen?

    Umgås hon fortfarande med de kompisarna som har negativ inverkan, eller umgås hon med andra vänner?

    Vad vill hon själv göra på sikt?

  • Anonym (D)

    Håller fullständigt med om utredning och/eller stöd från BUP, och gärna då med psykolog som känner till hur flickors svårigheter yttrar sig. Kunskapen om symptom hos flickor är inte alltid så bra, vilket gör att flickor ofta inte får diagos trots stora problem. Soc verkar också tyvärr ofta ha skrämmande dåliga kunskaper om hur NPF och psykisk ohälsa kan påverka viljan/orken att gå till skolan, och jag har fått känslan att deras råd och tillvägagångssätt många gånger inte bara är kontraproduktiva, utan t.o.m. skadliga. 

    Se om ni kan få stöd i att göra en plan för att stärka det som fungerar och se om ni själva kan komma upp med en plan på lång sikt. Prata t.ex. med studievägledare och kurator på egen hand om ni behöver annan input. 

    Har flickan något intresse som kan användas som ingång för lärande? Kan det vara en öppning för kunskapsinhämtning och/eller praktik? Målet just nu kanske inte ska vara skolnärvaro utan inlärning och möjlighet att visa förbättrade kunskaper, för att kunna läsa individuell inriktning på gymnasiet under 1-2 år?
    Kan kännas mer görbart än att komma tillbaka till samma skola när man varit borta länge. 

    Kanske kan det vara intressant att börja öva till körkort ? Går att koppla en hel del inlärning till det. 

  • Anonym (D)

    Låter som enda skälet till placering i nuläget är skolvägran, och placering p.g.a. skolvägran när skolplikten för henne upphör om ca 6 veckor låter helt befängt. Innan de hittat lämplig placering och hon kommit över traumat av förflyttningen så är det sommarlov, och hon kan ändå inte gå i skolan.

    Låter inte som hon är en fara för sig själv längre heller. 

    Är soc oroliga över att hon kommer hänga med mindre lämpliga vänner under sommarlovet och hamna snett, eller är det något annat som gör att de kommer med förslag på placering just nu?

    Skulle hon vara intresserad av någon form av sommarjobb på deltid, någon sommarkurs (dans, musik, teckning- vad som helst) eller någon annan aktivitet på sommaren, speciellt om hon kan göra den med bra vänner?

Svar på tråden Soc vill familjehems placera mitt barn