Soc vill familjehems placera mitt barn
Hade igår möte med soc och dom frågade hur vi ställde oss att vårt 16 barn ska bo hos en annan familj eller hvb hem ett tag.
Känns som jag varken vet ut eller in. Det började för ca 1 1/2 år sen med att min dotter hamnade i fel umgänge, att hon började skolka allt mer, det eskalerade och hon stack iväg till en annan stad många ggr utan lov. Skolan och soc blev inkopplade. Senaste året har han inte gått i skolan alls. I november fick vi en insats av soc och dom tycker sig inte se någon förändring. Hon har slutat sticka iväg, hon är mest bara hemma och pratar med kompisar. Jag ser att det sakta men säkert har blivit förändringar till det positiva Det som är det stora problemet i mina ögon är att hon inte går i skolan eller någon annan aktivitet.
Jag förstår faktiskt inte hur dom kan föreslå hvb hem. Trodde det var för riktigt stökiga ungdomar med kriminalitet, riskbruk, missbruk och självskadebetende men min ungdom har inget av det.
Vad är bäst att göra i det här läget? Acceptera frivillig placering eller låta det bli ett lvu?
Vad gör ni rent reellt åt att hon skolkar då? Att säga "du måste" och sedan inget mer när hon säger nej?
NI är föräldrarna, NI får ställa krav. Väck henne varje morgon, se till att hon är klar och och kör henne till skolan. Säg att ni hämtar henne när dagen är slut. Sätt henne på någon sport eller fritidsaktivitet så hon har ett sammanhang utanför de dåliga kompisarna.
Arbetsgivare kan göra anpassningar om man har ett barn som behöver denna typ av hjälp och styrning, ex att man får flextid eller så för att kunna köra barnet till skolan. Ta tag i detta. NU. Inte lojt tro att Soc ska lösa era problem och vara föräldrar till ert barn.