• BeBey

Soc vill familjehems placera mitt barn

I princip förstår jag inte koppling mellan skolk och hvb-annan familj?
    Vad är det för felaktig metod?! 
    Vad ändras om barn bor någonstans hos annat hem-familj?
    Jag förstår det, om det är våld hemma eller föräldrar som bryr inte om barn!
    Men bara skolk?!?! Förvånad

Jag ser det som en trauma för barn för 100%. Hon har inner problemer som teenager mest har, och vågar inte säga vad är det för problem att gå till skola (kanske ni kan byta skola istället)? 

Då, är det tillräckligt bas att ta bort barn från familj?! 

Det är hemskt om soc. göra så!

Ett barn behövs psykolog och inte annat hem! Varför förstår de inte att om de skiljer barn från eget familj, barn ska vara 100% traumatiserat och rättas ingenting, men 80% försämras allt! 
  • BeBey
    Du skriver som att det är 6årig barn, men inte 16 vuxen person! ;)))
    Hur föreställar du sig att "Väck henne varje morgon, se till att hon är klar och och kör henne till skolan. Säg att ni hämtar henne när dagen är slut."

Från början det är omöjligt vuxen person göra någonting mot hennes vilja. Du kan INTE klä henne själv som ett litet barn, lyfta och i händerna bära till skolan! ;))) Om hon vill inte gå, hon stannar i sängen med pyjamas och punkt. Eller klä på sig spontant, säga dig att hon gå till skolan, men istället går någonstans.... Och? Du kan vänta henne vid skolan hur mycket du vill, men det garanterar inte att hon stannar kvar i skolan...
  • BeBey
    Anonym (X) skrev 2024-04-24 10:29:52 följande:
    Flickor kan får LVU om Soc bedömer att deras beteende är skadligt för deras framtid, det är därför de pratar om HVB och Familjehem.
    Vad gör ni rent reellt åt att hon skolkar då? Att säga "du måste" och sedan inget mer när hon säger nej?
    NI är föräldrarna, NI får ställa krav. Väck henne varje morgon, se till att hon är klar och och kör henne till skolan. Säg att ni hämtar henne när dagen är slut. Sätt henne på någon sport eller fritidsaktivitet så hon har ett sammanhang utanför de dåliga kompisarna.

Arbetsgivare kan göra anpassningar om man har ett barn som behöver denna typ av hjälp och styrning, ex att man får flextid eller så för att kunna köra barnet till skolan. Ta tag i detta. NU. Inte lojt tro att Soc ska lösa era problem och vara föräldrar till ert barn.
    Du skriver som att det är 6årig barn, men inte 16 vuxen person! ;)))
    Hur föreställar du sig att "Väck henne varje morgon, se till att hon är klar och och kör henne till skolan. Säg att ni hämtar henne när dagen är slut."

Från början det är omöjligt vuxen person göra någonting mot hennes vilja. Du kan INTE klä henne själv som ett litet barn, lyfta och i händerna bära till skolan! ;))) Om hon vill inte gå, hon stannar i sängen med pyjamas och punkt. Eller klä på sig spontant, säga dig att hon gå till skolan, men istället går någonstans.... Och? Du kan vänta henne vid skolan hur mycket du vill, men det garanterar inte att hon stannar kvar i skolan...
  • BeBey
    Anonym skrev 2024-04-24 11:30:20 följande:
    Man är definitivt inte vuxen vid 16, vet du inte det???
    Jo, mentalt och juridisk förstås 16år är barn, men hen är inte liten i kropp för att det kan vara möjligt att klä på, börsta tänderna, tvätta och bära till skola, läkare eller där det behövs, medan barn skriker och protesterar "jag vill inte, sluta, jag  vill inte...".

Med 16årig "vuxen kropp" det fungerar inte. Därför tyvärr det finns bara 1 möjlighet - att prata...
Svar på tråden Soc vill familjehems placera mitt barn