Inlägg från: Anonym (Hmm) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Hmm)

Soc vill familjehems placera mitt barn

Det beror på hur ni ser på er kontakt med soc, om ni vill stryka dem medhårs eller inte. Personligen låter det inte som att hon passar på ett HVB-hem, frågan är om de verkligen kan ta ett LVU nu när hon ändå slutat rymma hemifrån. Man ska också kunna överklaga sådana beslut, och ni har rätt att se beslutsunderlaget från soc, skriftligt. Begär ut alla papper de har isf. Jag tror att grunden för placering är att skolplikten inte sköts så det kan tyvärr bli svårt att motverka detta. Alternativet är att prata med soc om att skjuta på beslutet till sommarlovet och se om ni lyckas få dottern till skolan den sista tiden. Prata med dottern om allvaret i detta, att hon faktiskt kommer att bli tvångsplacerad om hon inte börjar gå i skolan. Ta reda på vad som skulle motivera henne till det, varför hon inte vill dit, samarbeta med skolan om en plan för att ta emot henne på ett bra sätt osv.

• Anonym (Hmm)
    Anonym (Ledsen) skrev 2024-04-24 09:37:37 följande:

Det är har tyvärr pågått en längre tid och vi har samarbetat med skola och soc hela tiden men min dotter har bestämt sig och hon vägrar att gå i skolan just nu. Jag har pratat och pratat, hennes pappa likaså men det blir ingen förändring. Min dotter vet att hon kan bli placerad om inget händer men hon verkar ha svårt att ta in det 
    Snart är det sommarlov och skolplikten upphör efter det så håller fortfarande anledningen till placering att hon inte går I skolan då?

Ja, då får hon tyvärr ta konsekvensen också och bli placerad, det är vad jag tror kommer hända.

Skolplikten pausas över sommarlovet men bristerna i föräldraskapet kvarstår ju ändå iom att ni inte lyckas få henne till skolan. Nu menar jag inte att ni faktiskt brister och gör något fel, ni gör ju allt ni kan så klart, men det blir ändå samma utkomst tyvärr. Därför kommer de nog inte varken pausa eller avsluta tvångsplaceringen bara för att det blir sommarlov. Det som kommer att få henne placerad är alltså bristerna i föräldraskapet, och de visar sig genom misslyckandet att hålla skolplikten.
  • Anonym (Hmm)
    Anonym (Ledsen) skrev 2024-04-24 10:03:45 följande:
    Det är så jag oxå tänker. Visste jag att det skulle gynna henne, att hon skulle börja gå i skolan och allt skulle bli frid och fröjd så skulle jag inte tveka att låta henne frivilligt bo någon annanstans men jag är rädd att det här inte kommer bli till det bättre. Antigen flippar hon ut rejält och börjar utsätta sig för faror igen genom att "rymma" eller så kommer det vara oförändrat. Jag tror på att hjälpa henne med att få tillbaka livsglädjen och inte sätta henne på ett hem.
    Ja, vad nu ni föräldrar än tror och tänker så har ni inget val om soc sätter den sidan till. Då är det bara att hoppas på att dottern tar den goda vägen och inser att hon måste samarbeta istället för att förstöra för sig själv. Ju mer hon ställer till, desto hårdare handskar från soc sida. Tänk lite som ett strypkoppel. Antingen "kvävs" hon eller så ser hon till att "gå fot".

Problemet här är inte en eventuell (trolig) placering utan era föräldraroller. Vad spelar det för roll om hon börjar gå i skolan när hon bor på ett boende om ni där hemma inte klarar av att hantera henne? Då kommer hon aldrig hem. Det är alltså där ni måste lägga krutet, på att ändra er föräldraroll gentemot henne och visa soc att ni är kapabla att ta hand om henne i framtiden. Kanske be om föräldrakurser eller nåt, KOMET t ex?
  • Anonym (Hmm)
    Anonym (Ledsen) skrev 2024-04-24 12:06:19 följande:

Har försökt det mesta för att få iväg henne till skolan, gått up 2 timmar innan skolan börjar, följt med henne mm men som andra har sagt är det en omöjlighet att få iväg henne när hon vägrar. Jag kan inte slita henne i armen och dra henne till skolan.

Nu ät frågan vad som är bäst en frivillig placering eller lvu? Hvb hem kommer jag dock inte gå frivilligt med på då jag vet vad som kan pågå på dessa hem

Och vilka förmåner har dragits in? Månadspeng? Internet? Telefon?

Frivillig placering, så klart. Om man visar samarbetssvårigheter mot soc så blir det bara värre... Om hon sätts på HVB-hem så har du inget att säga till om, lika bra du förstår det direkt.
  • Anonym (Hmm)
    EpicF skrev 2024-04-24 12:42:23 följande:
    För ts dotters del så upphör skolplikten helt under sommaren då det är helt frivilligt att gå gymnasiet. 
    Bra att du upprepar det jag skriver så att det är tydligt för ts. Det kommer dock inte påverka placeringen.
  • Anonym (Hmm)
    Anonym (Tea) skrev 2024-04-24 13:57:06 följande:

Vad har Soc ställt för krav på skolan? De verkar fokusera på er föräldrar men om tjejen inte vill gå till skolan så till den grad att hon hellre bor på hvb-hem än går dit är ju något som är fel i skolan. 

Inte nödvändigtvis fel på skolan. Flickan verkar dessutom inte förstå allvaret, hon kanske inte tror att det blir placering och hon förstår nog inte hur illa det kan vara att bli det heller.
  • Anonym (Hmm)
    Anonym (Ledsen) skrev 2024-04-24 18:47:16 följande:
    Det är att hon vi har i nuläget som insats inte ser någon förändring och dom är oroliga över hennes psykiska hälsa. Sen att hennes pappa vägrar samarbeta med mig och ser nog att hon hellre blir placerad än bor med mig ( hon vill inte bo hos honom). Jag har jätte svårt att se hur hon ska "må bättre" genom att förflytta henne från all hennes trygghet
    Målet är inte primärt att hon ska "må bra och vara lycklig", om du förstår, utan att hon ska få ordning på sitt liv. Så det är inte att hon mår bättre av ett boende, utan att det är något som de anser att hon behöver. Om hon får ordning på sitt liv så är tanken att hon kan må bättre av struktur och ordning, som många barn och unga behöver för att må bra, och det kan liksom bli ett steg närmare. Sedan är en placering inte alltid ett stort trauma osv och inte alla hvb-hem är dåliga heller. Man vet inte innan man är där helt enkelt, och ni verkar inte ha mycket till val tyvärr.
Svar på tråden Soc vill familjehems placera mitt barn