Anonym (Signhild) skrev 2024-05-01 18:46:38 följande:
Det är din tolkning. Den är inte fakta.
Läs gärna om mina erfareheten då jag bodde i Frankrike. Eller tror du att alla i et landet är alkoholister?
Jag pimplar inte vin, jag dricker njutningsfullt och är aldrig bakis.
Sen får du tro vad du vill, det är helt ok att du har villfarelser.
Utöver det, några glas vin bryts ner inom några timmar och dygnets många timmar, som innehåller en heltidstjänst gör givetvis att alla alkohol är förbränd innan man ens vaknat på morgonen.
Du behöver läsa på.
Visst, du är insatt i politik, det har jag förstått. Även om jag inte håller med dig öht. Dock är politiska diskussioner baserade på åsikter och egna känslor.
Det vi diskuterar är det inte, det är fakta. Det är mätbart. Och du har fel.
Levern har ganska mycket att göra även när vi INTE dricker. Att belasta den ofta med ens ett glas vin är att göra sig själv en rejäl otjänst. Då får levern "pausa" allt annat arbete som den skulle göra och prioritera det som är det största giftet för kroppen, nämligen alkoholen.
I levern lagras det vitaminer, sköldkörtelns hormoner omvandlas från T4 till T3, levern ser till att det finns ett ständigt lager av glukos som hjärnan kan behöva, levern hjälper bukspottskörteln att reglera blodsockernivån, bildar ämnen som behövs vid matsmältning och mycket mycket mer.
När vi dricker alkohol tar allt annat paus i levern för att den snabbt ska kunna jobba undan alkoholen. Sedan återgår den till normal funktion. Men även levern behöver uppehåll och vila och när ska det ske när den dagligen måste pausa sina normala "arbetsuppgifter" för att rena kroppen från alkohol?
Det har inget med politik att göra. Däremot om kunskap om kroppen och hur den fungerar.
Jag ser ingen poäng i att dricka varje dag eller ens en dag i veckan. Jag njuter mer av livet av att gå ut och sparka boll med min grabb. Det ger mig mycket mer glädje i livet än ett glas vin. Det betyder inte att jag inte tar något glas vin men det blir 2-3 glas i MÅNADEN.