• Agda90

Lärare propagerar att alkohol är farligt, sonen rädd att jag ska dö

Anonym (Mamma) skrev 2024-04-24 23:52:10 följande:
    Detta är bris kommentar också, för rekommendationen jag fick var att vi under ett tag inte skulle dricka vin tills barnet lugnat ner sig. Min man är från Frankrike, man ska dricka vin till maten. Det förhöjer smaken, så nej vi vill inte sluta med detta och då kommer dessa anklagelser. Så osmakligt 
    Då är alkoholen viktigare för er än vad ert barn är. Ni kan inte låta bli att dricka ett litet tag för att lugna ert barn. Ni är alkisar. 
  • Agda90
    Anonym (Mamma) skrev 2024-04-23 15:38:48 följande:
    Tro mig, vi har försökt med allt. Provade att ringa hjälplinjen igår för bris vuxentelefon och även dessa kändes nästan ifrågasättande mot mig. Som att min son kanske har rätt i att vi dricker för mycket och att det är hans känslor. Han tycker jag blir för glad när jag dricker vin och att läraren pratat om detta också och blir man fnissig så dricker man för mycket 
    Läraren har rätt. 

Att dricka 1-2 glas vin till maten är en sak men att dricka sig salongsberusad så som du verkar göra... du kan lika gärna dricka kattpiss i så fall för du dricker inte för att uppleva smaken av maten. 

Jag är uppväxt med en morfar som var alkis. Jag lider med ditt barn. 
  • Agda90
    Anonym skrev 2024-04-29 13:54:58 följande:
    Man blir inte salongsberusad av kattpiss.
    Nej det blir man inte. Men om man super upp fina viner så upplever man inte de fina smakerna och då kan man lika gärna drick kattpiss. Men om det viktigaste är att bli full kan man köpa det billigaste bag in box vinet. 
  • Agda90
    Anonym (S) skrev 2024-04-29 14:21:11 följande:
    Nej, det har ni inte. Ni har inte provat att minska ert drickande!
    Vilket borde ha varit det första de borde ha gjort!
  • Agda90
    Anonym (Signhild) skrev 2024-04-29 15:00:05 följande:
    Inte undra på att ts har lämnat tråden.

Du har ingen som helst aning om vad för vin ts och hennes man dricker, du har lika lite aning om hur mycket de dricker eller om det förhöjer smaker eller inte.
    Du sitter och dömer någon som högst troligt är en helt vanlig, normaldrickande person. Var unge blivit skrämd i skolan av en lärare som babblar om saker som inte småknattar ska bli "informerade"om.

Du verkar ha någon sorts vanföreställning om alkohol.
    Nej, ingen vaneföräställning. Jag är uppväxt med en morfar som var alkoholist och söp ihjäl sig. Så jag har som barn haft första parkett på att uppleva hur hemskt det är. TS första reaktion var att rättfärdiga drickandet istället för att lugna barnet genom att ta bort alkoholen ur deras vardag ett tag. Så jäkla svårt är det inte att låta bli vinet.... Så vida man inte har ett beroende eller ett riskbruks beteende. 

Du kan tycka att jag dömer hårt. Men någonstans i tråden skrev ts att hon blev fnissig när hon drack. Sorry men dricker man något glas vin för smakens skull till maten så dricker man inte för att bli påverkad. Vilket TS tydligen blir regelbundet. 
  • Agda90
    Anonym skrev 2024-04-29 15:35:43 följande:
    Eftersom det är den vuxna som bestämmer så tar man inte på sig själv för att en unge säger det.
    Eller lyder du blint dina avkommor?

Jag varken tar på hjälm eller ställer tillbaka cyklarna. Jag cyklar utan hjälm, barnet SKA ha hjälm enligt lag. Det behöver man inte som vuxen.
    Så bara för att du enligt lag inte behöver använda hjälm så tycker gör det mindre ont om du drömmer skallen i asfalt? 

Jag tar på mig hjälm för att föregå med gott exempl. Så barnet hade inte ens behövt säga till om hjälm. Jag väljer att använda hjärncellerna istället för att erbjuda dem till en plågsam slakt. 
  • Agda90
    Anonym (Signhild) skrev 2024-04-29 17:50:22 följande:
    Bara för att din morfar var alkoholist behöver det inte betyda att alla som uppskatttar vin till mat, oavsett veckodag, är alkoholister.

Jag beklagar din barndom, och förstår bättre din aversion mot alkohol. Men, det betyder inte att några glas vin gör människor till alkoholister.

Du läser in mer i det ts skriver än vad jag gör, gissar att förklaringen ligger i din barndoms trauma. 

Mina barn har sett sina föräldrar dricka både, vatten, mjölk, kaffe och alkohol. Det är ingen som lidit av det. De är vuxna numera och har ungefär samma inställning till alkohol som jag. Mina barnbarn blir inte alldels perplexa av att deras föräldrar dricker alkohol heller. Som det borde vara.

Visst är det lite synd om ts pojke, de vuxna kan ju alltid kamouflera sin måltidsdryck om det nu är så oerhört synd om ett barn vars föräldrar dricker vin till middagen. 
    Det bästa vore att läraren fick förklara sig för ungstackaren och att rektorn visade lite ryggrad.
    Jag har en fullt normal relation till alkohol. Att stå vid grillen och ta ett glas vin en varm vårdag är ljuvligt. Eller att drick ett fantastiskt gott rött vin till en oxfile osv osv. 

Men för mig handlar det om 1-2 glas just för att förhöja smaken av maten. 

I tidigare inlägg har ts skrivit följande om sonen:
    "Han tycker jag blir för glad när jag dricker vin och att läraren pratat om detta också och blir man fnissig så dricker man för mycket"

Om ett barn REAGERAR på att föräldern blir ANNORLUNDA när föräldern dricker då är det inte någon normalkonsumtion vi talar om. Mina föräldrar var inte några stor drickare men på fester då jäklar kunde de dricka rätt rejält. Jag tyckte verkligen inte om att se pappa full. Det var obehagligt. 

Och så här skriver TS om förslaget att kanske lägga vinet på hyllan ett tag för barnets skull:
    "Detta är bris kommentar också, för rekommendationen jag fick var att vi under ett tag inte skulle dricka vin tills barnet lugnat ner sig. Min man är från Frankrike, man ska dricka vin till maten. Det förhöjer smaken, så nej vi vill inte sluta med detta och då kommer dessa anklagelser. Så osmakligt "

Det är alltså osmakligt att låta bli att dricka vin för att lugna sitt oroliga barn. Ja, hur osmakligt är inte det på en skala?!?!

Barnet visar oro då ska föräldrarna hantera det. I det här fallet är föräldrarna mer rädda om vinet än barnet. Man dör inte av att låta bli att dricka vin 1 månad!

• Agda90
    Anonym (Signhild) skrev 2024-05-01 18:46:38 följande:
    Det är din tolkning. Den är inte fakta.
    Läs gärna om mina erfareheten då jag bodde i Frankrike. Eller tror du att alla i et landet är alkoholister?

Jag pimplar inte vin, jag dricker njutningsfullt och är aldrig bakis.

Sen får du tro vad du vill, det är helt ok att du har villfarelser.
    Utöver det, några glas vin bryts ner inom några timmar och dygnets många timmar, som innehåller en heltidstjänst gör givetvis att alla alkohol är förbränd innan man ens vaknat på morgonen.

Du behöver läsa på.
    Visst, du är insatt i politik, det har jag förstått. Även om jag inte håller med dig öht. Dock är politiska diskussioner baserade på åsikter och egna känslor.

Det vi diskuterar är det inte, det är fakta. Det är mätbart. Och du har fel.
    Levern har ganska mycket att göra även när vi INTE dricker. Att belasta den ofta med ens ett glas vin är att göra sig själv en rejäl otjänst. Då får levern "pausa" allt annat arbete som den skulle göra och prioritera det som är det största giftet för kroppen, nämligen alkoholen. 

I levern lagras det vitaminer, sköldkörtelns hormoner omvandlas från T4 till T3, levern ser till att det finns ett ständigt lager av glukos som hjärnan kan behöva, levern hjälper bukspottskörteln att reglera blodsockernivån, bildar ämnen som behövs vid matsmältning och mycket mycket mer. 
    När vi dricker alkohol tar allt annat paus i levern för att den snabbt ska kunna jobba undan alkoholen. Sedan återgår den till normal funktion. Men även levern behöver uppehåll och vila och när ska det ske när den dagligen måste pausa sina normala "arbetsuppgifter" för att rena kroppen från alkohol?

Det har inget med politik att göra. Däremot om kunskap om kroppen och hur den fungerar. 

Jag ser ingen poäng i att dricka varje dag eller ens en dag i veckan. Jag njuter mer av livet av att gå ut och sparka boll med min grabb. Det ger mig mycket mer glädje i livet än ett glas vin. Det betyder inte att jag inte tar något glas vin men det blir 2-3 glas i MÅNADEN. 
  • Agda90
    Anonym (micke) skrev 2024-05-03 13:33:57 följande:
    Tack för spännande länk.

Vi lär oss:
    Cirros till följd av alkoholmissbruk ökade med 47 procent under perioden, skrumplever till följd av övervikt eller fetma med 87 procent.

Slutsats:
    Det är farligare att äta chips, pizza och dricka coca cola än att dricka alkohol
    Nästa dubbelt så farligt. 

Hoppas läraren på berörd skola vid nästa lektion talar om för eleverna att om man
    äter fet mat så kommer man att dö av fettlever.  Livsfarligt.
    Man blir inte fet av fett.... Kolla vad de matar gäss med för att få till den riktigt stora gåslevern. Kolhydrater. Med tanke på hur levern fungerar så är det kolhydrater som ger fettlever.
  • Agda90
    Anonym (K) skrev 2024-05-03 18:22:42 följande:
    Vad blir man av fett menar du? Äter du färre kalorier än du förbrukar blir du smalare, äter du mer kalorier än vad du förbrukar går du upp i vikt. Vad innehåller mycket kalorier? Jo fett. Kolla på energiinnehållet på olika produkter och jämför med fettinnehållet. 
    Okunnigheten flödar....
    Kalorier i och kalorier ut är inte det enda som räknas. 

Ja fett innehåller mycket kalorier. Har du testat att äta Smör med sked? Det får inte så länge för kroppen sätter stopp för det genom att du blir illampende.

Tillsätt socker, Kakao och havre till det fettet och du kan trycka i sig ganska mycket mer. Men nu dominerar INTE fettet utan kolhydraterna. 

Sen har vi själva levern. Dess funktion kanske du borde läsa på om innan du pratar om kalorier in och ut. 
  • Agda90
    Anonym (Mamma) skrev 2024-05-06 21:26:50 följande:
    Hur kan man vara oprofessionell i sitt egna hem??

Vi dricker 1-2 glas vin, vi super oss inte redlösa?. Och det är faktiskt väldigt oförskämt att ställa en fråga vad jag älskar mest. Älskar du ditt jobb eller dina barn mest? om du ändå går till jobbet, visar det ett tecken på vad du faktiskt prioriterar? 
    Jag älskar mina barn över allt annat. Hade något utav mina barn ringt och bett mig komma hem av någon anledning så hade jobb inte varit särskilt högt prioriterat utan jag hade åkt hem. 

Ditt barn visar tydligt att alkohol är något du borde pausa med men du försvarar det med näbbar och klor....
    Då är frågan om vad du älskar mest ganska så legitim.
  • Agda90
    Anonym (Mamma) skrev 2024-05-07 09:43:28 följande:
    Vissa barn uttrycker inte vad dom känner så då borde ju inga föräldrar dricka alkohol 
    Med tanke på att du har taggarna utåt och försvarar ditt alkohol intag som om ditt liv hängd på det så har du tydligt visat att du har problem med alkohol.

Jag är varken nykterist eller alkoholist men har vuxit upp med bära släkt som var alkoholist. Det var ingen vacker syn att uppleva som barn. 

Mina barn är tonåringar idag. Vi (jag och maken) har mer än en gång pratat med barnen om alkohol och har vi upplevt att de tycker att det är jobbigt om vi dricker då låter vi bli. Barnens trygghet kommer först!
  • Agda90
    Anonym (Mamma) skrev 2024-05-07 09:57:09 följande:
    Har du det genetiska arvet borde du ju låta bli?. Alla barn säger inte vad det tycker/tänker och kommer. Och så har vi min son som är livrädd för många saker. Rätt mycket vi som föräldrar skulle få undvika då. Öppna spisen är farlig, åka bil är farligt, sova i sängen är livsfarligt då statistiskt sätt är det den vanligaste platsen att dö på. Men du kanske tycker att vi ska börja sova på golvet hemma också för att det är mer ovanligt att dö där och min son önskat detta. 
    Du tänker försvara ditt supande in i det sista va?
    Jag har inga problem med alkohol. Jag köper hellre en fin flaska vin för ett par tusen än ett taskigt bordsvin som jag dricker av 1-2 glas var och varannan dag.

När ska du börja använda hjärnan och förstå att DITT barn mår dåligt för att DU super??????

Ja, det är mycket i livet som är farligt men just nu handlar det om ditt drickande!
    Du är alkoholist så sök för helvete hjälp och ta ditt ansvar som förälder! 

Och ja, du är alkoholist! Hade du inte varit så in i bomben beroende hade du utan problem låtit bli att dricka och sett till ditt barns bästa. 

Jag hoppas att skolan tar ditt barns oro på allvar och gör en orosanmälan till soc för ditt barn far jäkligt illa med sådan föräldrar! 
  • Agda90
    Anonym (Mamma) skrev 2024-05-07 10:47:22 följande:
    Du har seriösa problem och vet inget om hur mycket jag dricker, vad jag dricker eller hur ofta. Principen handlar mer om att jag inte kan anpassa mig utifrån allt mitt barn tycker är obehagligt. Ska jag sluta städa då också ifall han blir rädd för dammsugaren? Köksfläkten är också obehaglig. 
    Du pratar bort ditt barns rädsla
    Du slåss med näbbar och klor för att fortsötta dricka.
    Du hittar idiotiska förklaringar till att det finns andra rädslor så att du ska fortsätta dricka. 

Det är talande nog för mig. Skulle mitt barn komma och säga att hen tycker att det är obehagligt när jag dricker hade jag hällt ut all alkohol och inte rört den igen förrän jag visste att barnet mådde bra. 
    Du skiter i ditt barns mående för du ska ha ditt vin!!

Du är alkis! 
  • Agda90
    Anonym (Signhild) skrev 2024-05-07 11:48:52 följande:
    Vart har du läst att ts super?
    Det jag har läst är att det handlar om ett par glas vin per tillfälle. Vilket är helt normalt.

Och sen att sitta och gapa om diagnoser som du omöjligt kan veta något om?

Nej du Agda, oftast är du rätt vettig men nu är du bara... patetisk.

En sån oresonlig ilska brukar bottna i något... man har ju sina aningar om vad.
    Agda90 skrev 2024-05-07 11:31:07 följande:
    Du pratar bort ditt barns rädsla
    Du slåss med näbbar och klor för att fortsötta dricka.
    Du hittar idiotiska förklaringar till att det finns andra rädslor så att du ska fortsätta dricka. 

Det är talande nog för mig. Skulle mitt barn komma och säga att hen tycker att det är obehagligt när jag dricker hade jag hällt ut all alkohol och inte rört den igen förrän jag visste att barnet mådde bra. 
    Du skiter i ditt barns mående för du ska ha ditt vin!!

Du är alkis! 

Barn med irrelevanta rädslor ska inte "skyddas" mot inbillning utan bevisas motsatsen. Vilket ts gör. Snart nog förstår sonen att det inte alls är farligt att dricka en god måltidsdryck.

Som sagt... man har ju sina aningar om varför du beter dig så rabiat.
    Min ilska bottnade inatt TS försvarar sitt drickande till förbannelse, vägrar ta till sig sjukt mycket goda råd men har mage att påstå att jag ska se upp med de enstaka glas jag kan tänkas dricka. Det blev droppen. 

Någon som försvarar alkohol så som TS gör och vägrar låta bli att dricka dricker inte enbart enstaka glas lite så och då. 
  • Agda90

Jag har inga obeafbetade trauma eller problem. Du har uttryckt dig på ett sätt som kan tolkas så som jag och många andra tolkade det som - att ni borde sluta dricka. Jag blev förbannad för att du försvarade ditt drickande hela tiden men var så sjukt duktig på att peta på andras eventuella problem. Problem som DU målar upp att jag skulle ha. Vilka sårbarheter jag har vet du inte ett skit om. 

Jag hoppas att ni får hjälp av psykologen. 

Du är bra på att gå till överdrift i dina resonemang också. 

Anonym (Mamma) skrev 2024-05-07 12:54:40 följande:
    Så du tycker att det är rimligt att ett barn till en alkoholist uttrycker att det är obehagligt att föräldern dricker och då ska föräldern sluta dricka för att sedan börja igen när barnet börjat återhämta sig och blivit trygg? för du har själv en retorik där du vill fortsätta dricka när barnet slutat att vara orolig. Jag och min man provar iaf alla möjliga sorters vin. Alkoholfria alternativ väldigt ofta, med blåbär och vi har ett genuint intresse för båda vin och matlagning. Men du menar att alla som gillar att besöka vingårdar och är sommelier är alkoholister? 

Du verkar ha mycket obearbetade trauman och dessutom har du en sårbarhet för att själv bli alkoholist så skulle rekommendera dig att hoppa ner från dina höga hästar och gå och prata med någon professionell. Min son är en ängslig person, skitjobbigt och har varit så sedan han föddes. Hans pappa och farmor är likadana. Och nu pratar vi om obefogad rädsla. Min son blir livrädd när jag går ut ur ett rum när jag laddar min telefon för att mobilen kan bli överhettad och börja brinna. Han läste om klimatkrisen och blev hysterisk över städprodukterna vi hade hemma och grät över att vi förgiftar fiskarna i havet? ska jag fortsätta att ta upp vad min son är rädd för. Kan meddela att vi fått kontakt privat nu med en erfaren barnpsykolog och det finns inget som tyder nu på att vi skulle vara alkoholister utan att min son är just en ängslig person. Det är framförallt besvärande för honom själv att ha detta. 
Svar på tråden Lärare propagerar att alkohol är farligt, sonen rädd att jag ska dö