Inlägg från: Anonym (SR) |Visa alla inlägg
  • Anonym (SR)

Lärare propagerar att alkohol är farligt, sonen rädd att jag ska dö

Anonym (Gio) skrev 2024-04-23 16:40:48 följande:
    Att ge efter för irrationella rädslor riskerar att göra dem värre. Bättre att de förklarar att ett glas vin till maten på helgen är ofarligt, men att man inte ska dricka för mycket. Precis som med godis. 
    Om barnet tycker att mamma blir för glad när hon dricker så är det ett problem
  • Anonym (SR)
    Anonym (Signhild) skrev 2024-04-29 17:50:22 följande:
    Bara för att din morfar var alkoholist behöver det inte betyda att alla som uppskatttar vin till mat, oavsett veckodag, är alkoholister.

Jag beklagar din barndom, och förstår bättre din aversion mot alkohol. Men, det betyder inte att några glas vin gör människor till alkoholister.

Du läser in mer i det ts skriver än vad jag gör, gissar att förklaringen ligger i din barndoms trauma. 

Mina barn har sett sina föräldrar dricka både, vatten, mjölk, kaffe och alkohol. Det är ingen som lidit av det. De är vuxna numera och har ungefär samma inställning till alkohol som jag. Mina barnbarn blir inte alldels perplexa av att deras föräldrar dricker alkohol heller. Som det borde vara.

Visst är det lite synd om ts pojke, de vuxna kan ju alltid kamouflera sin måltidsdryck om det nu är så oerhört synd om ett barn vars föräldrar dricker vin till middagen. 
    Det bästa vore att läraren fick förklara sig för ungstackaren och att rektorn visade lite ryggrad.
    Eftersom TS son tycker att mamma blir för glad när hon dricker ÄR TS drickande ett problem, hur du än vrider och vänder på det.
Svar på tråden Lärare propagerar att alkohol är farligt, sonen rädd att jag ska dö