Inlägg från: Sunflora |Visa alla inlägg
  • Sunflora

Lärare propagerar att alkohol är farligt, sonen rädd att jag ska dö

Det känns som att det är mycket som inte står i tråden. Barn kan må dåligt när föräldrarna dricker så de blir påverkade har er son redan oroat sig för ert drickande så kan det här varit droppen som fick bägaren över. Du säger själv att han märker skillnad på ditt beteende när du druckit. 

Jag tycker att du och din sambo ska avstå från alkohol under en tid. Vill ni absolut dricka kan ni passa på när sonen sover över hos en kompis eller så skaffar ni barnvakt. 

• Sunflora
    Anonym (Mamma) skrev 2024-04-24 23:52:10 följande:
    Detta är bris kommentar också, för rekommendationen jag fick var att vi under ett tag inte skulle dricka vin tills barnet lugnat ner sig. Min man är från Frankrike, man ska dricka vin till maten. Det förhöjer smaken, så nej vi vill inte sluta med detta och då kommer dessa anklagelser. Så osmakligt 
    Vinet är viktigare för er (eller din man) än ert barns hälsa och välmående det är riktigt illa. Om det är så otroligt viktigt att man är beredd att offra sitt barn så har man problem. Det är inte kört för den saken skull det finns hjälp att få. 
  • Sunflora
    Anonym (Signhild) skrev 2024-04-27 13:04:34 följande:
    Oavsett vad man tycker om informationen/desinformationen så är det för tidigt att ta upp sånt i lågstadiet.

Och, vin till maten är defintivt inte missbruk.
    Dessutom, vuxna människor både får, kan och ska kunna ta ett eller ett par glas vin till maten utan att någon jä**a lärare (dummer) ska skrämma skiten ur em.
    Ett barn som har föräldrar som dricker lagom blir i allmänhet inte så otroligt påverkad som ts son (om barnet inte har psykisk ohälsa eller diagnoser) Barnet kommer kanske hem och är upprörd, föräldern reder ut missförståndet sen är det glömt. I ts hem dricker de så de blir påverkade varje dag och de kan inte tänka sig avstå från alkohol ens en dag för att lugna sitt panikslagna barn. Att dricka ett par glas vin om dagen är ett riskbruk gränsen går vid 10 glas i veckan. 
  • Sunflora
    Hysteri skrev 2024-04-29 12:04:04 följande:
    Så barnets oro obefogat eller inte ska diktera vuxnas liv? Om ditt barn blir orolig och otrygg att du kör bil då kommer du sluta åka bil? Eller är det bara alla andra som måste rätta sig efter sina barns oro? 
    Skapar det lika stora problem att avstå ett glas vin som att inte köra bil så är barnet oro inte obefogad. 
  • Sunflora
    Anonym (Signhild) skrev 2024-04-29 15:19:32 följande:
    Jahopp, där kom en till.

Vid det här laget borde man lärt sig att det inte går att diskutera alkohol på FL. Alla (mer eller mindre) är absolutister och vrålar alkis till oss andra som erkänner att vi gillar vårt vin. Eller lördagsgrogg för den delen.

Präktigheten vet inga gränser.
    Tack och hej!

Mvh
    Livsnjutare

(Jösses så glad jag är att inte lärarna eller någon rektor för den delen spred propagande när mina ungar var små.)

// Skål

I ts fall handlar det inte om att gilla vin eller en lördagsgrogg utan att ts och sambon dricker ett par glas vin till maten varje dag och blir åtminstone salongsberusade. Gränsen för riskkonsumtion går vid 10 glas i veckan dvs man kan dricka ett glas vin om dagen varje dag+ en grogg varje fredag, lördag och söndag. Ts dricker enligt henne själv mer. 

Att inte vara riskkonsument tycker inte jag kan anses vara präktigt, jag tycker inte man är präktig som använder bälte i bilen heller.

Svar på tråden Lärare propagerar att alkohol är farligt, sonen rädd att jag ska dö