Anonym (alko) skrev 2024-04-25 15:57:10 följande:
Skrämselpropaganda är ju di tolkning. I själva verket var det ju fakta som läraren tog upp, låt vara kanske lite onödig för åldersgruppen.
Att mannan blir extra glad är att bli annorlunda, och om barnet märker av det så är det inte försumbart för barnet.
Detta barn blev uppskrämd av fakta, eftersom barnet upplever att föräldrarnas alkoholkonsumtion är problematisk.
Varken du eller jag vet hur föräldrarna beter sig när de dricker. Och ja, jag tycker att "man" tar ansvar för sitt beteende om ens barn uttrycker oro för det.
Det ÄR skrämselpropaganda för så små barn som inte förstår. Och det kan man inte begära att de ska göra. Så därför lugnar man ner sig med upplysningar om alkohol. Punkt slut.
Det du kallar för fakta stämmer inte heller. En vettig lärare för knattar som går i TVÅAN borde begripa att man inte skrämmer upp ungarna med att föräldrarna kan dö av lite vin. Ett barn förstår inte hur mycket eller lite som är helt ok att dricka, utan kan som i ts sons fall, tolka det som att man får leverpaj och dör av att öppna korken.
Detta barn blev uppskrämt, det är sant. Men inte av fakta utan av skrämselpropagande, "information" som är lagom att ta del av i slutet av mellanstadiet, eller början av högstadiet.
Jag har aldrig antytt något öht om vilka alkoholvanor ts har, det enda jag har att förhålla mig till är vad ts skrivit. Och där framgår det ingenstans att det skulle drickas i överflöd i hemmet.
Du tycker ja, men när du säger "man" så är det mer än tydligt att du menar att alla ska tycka och tänka som du.
Men vet du vad? Alla gör inte det.
Och det är fullt lagligt och helt ok att dricka något glas vin till maten, vad än lärare och andra nykterhetsivrare anser.
Deras åsikter passar bättre någon annanstans än som "undervisning" för lågstadieelever.