Inlägg från: Anonym (Signhild) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Signhild)

Lärare propagerar att alkohol är farligt, sonen rädd att jag ska dö

Återigen bevisas det att det inte går att diskutera öht om alkohol här i forumet.
    Att dricka ett gott vin till maten är högst normalt och det är helt galet att en lärare ska skrämma ungarna på det där viset.

Även någon drink på lördagskvällen är helt i sin ordning, eller tisdagskvällen om det sig passar. Inget att alls reagera på.

• Anonym (Signhild)
    Anonym (mamman) skrev 2024-04-23 16:01:32 följande:
    Det ingår i läroplanen att berätta om droger och alkohol. Inget konstigt med det. 

Det är inte heller konstigt att göra som du säger och dricka vin till maten. Men i det här fallet har barnet reagerat oerhört starkt och föräldrarna kontaktar både rektor och bris för att få hjälp. Det är något som inte stämmer. Jag tror det handlar om mer än ett-två glas och kanske oftare än bara på helgerna. Rätta mig gärna om jag har fel, TS!
    Det kanske det gör, det har jag ingen aning om. Det var länge sedan jag hade barn i skolan men har ingen vetskap om ifall detta togs upp då. Iaf inget som något barn kom hem och oroade sig för.

Det är oavsett inte lämpligt att skrämma småbarn med, och att säga att man "blir fnissig" av alkohol är ju bara korkat. Alla blir verkligen inte "fnissiga" av alkohol. Vissa blir det, andra blir våldsamma. Eller något annat. Eller ingenting.

Det lilla jag orkade googla fram visar att sånt här ska tas upp i högstadiet, och inte på lågstadiet.

Håller med om att det är skumt att kontakta rektorn pga detta dock, hade varit bättre att ta det direkt med läraren.

Jag går på det ts berättat, vad finns det då att rätta menar du?
    Anonym (mamman) skrev 2024-04-23 15:47:50 följande:
    Men håller du inte med om att det är lite märkligt att ringa bris för att prata om en sån här sak? Är det inte bättre att fokusera på barnet? Jag måste medge att även jag blir misstänksam mot dig och din man. Det låter som att ni dricker såpass mycket att ert barn reagerar negativt. 

Om barnet gråter och tror att ni ska dö och är vaken medan du sover och slår på dig för att vara säker på att du är vaken. Det låter ångestfyllt. Kan ni inte avstå från vinet en helg? 

Varför skulle ts sitta och ljuga i en anonym tråd? Visste hon med sig att det sups därhemma så hade hon nog inte skrivit tråden alls.

Att barnet är vaken när mamman sover är inget konstigt alls. Man somnar när man är trött ÄVEN utan alkohol i kroppen! 

Du låter oerhört dömande mot en person du hittar på egna "sanningar" om.
  • Anonym (Signhild)
    Anonym (Men alltså va?) skrev 2024-04-25 03:37:06 följande:
    Fast alltså... om det kan hjälpa ditt vettskrämda barn är det väl för 17 en no-brainer?? Man ska inte dricka vin till maten i något universum - inte ens i Frankrike... Jag tycker ärligt talat att det är det faktum att ni inte vill sluta dricka vin ett tag för att hjälpa ert barn som är osmakligt - inte påpekanden om att det inte finns någon anledning att bli arg om man inte känner sig hotad... 
    Det är jättevanligt i Frankrike att man dricker vin till maten, även till lunch.
    Jag har jobbat i Frankrike och i personalmatsalen delade man på en flaska på fyra personer till maten.
    I övrigt fanns öl och vatten, men det var mycket ovanligt att någon drack annat än vin och någon enstaka öl någon gång.

Promillehalten för bilkörning är också högre i Frankrike så man kan med gott samvete ta bilen efter ett glas.

I Frankrike är fylleriet inte i närheten så utbrett som i Sverige, man såg sällan någon överförfriskad person. Och det är tack vare den avslappnade attityden till alkohol.

För en fransman är vin till maten en självklarhet.

Att en lågstadielärare ska skrämma vettet ur småknattar är ju helt galet. Sådan information behövs inte förrän ungarna är flera år äldre, när kanske intresse och nyfikenhet har vaknat till liv och vijlan att testa.
    Och även då ska informationen vara relevant, inte någon rabiat skrämselpropaganda från en IOGT-lärare.
  • Anonym (Signhild)
    Anonym (alko) skrev 2024-04-25 15:44:33 följande:
    Hur vet du att TS har en normal konsumtion?
    Hur vet du att hon inte har det?
  • Anonym (Signhild)
    Anonym (alko) skrev 2024-04-25 15:18:24 följande:
    Normalt sett så blir inte barn så rädda av den informationen, så TS barn ha skäl att bli extra orolig. TS barn har även kommenterat hur föräldrarna blir annorlunda när de dricker alkohol. Så detta handlar inte om infon från skolan, utan om TS och pappans relation till alkohol, och hur det påverkar deras barn.

Det spelar ingen roll hur drickandet ser ut hos nån annan eller i allmänhet, detta barn tycker att hans föräldrar dricker på ett sätt som inte känns bra för honom. Det är där man börjar.
    Normalt sett tas inte skrämselpropaganda upp för lågstadieelever. Men nu är det som det är. 
    Var har ts skrivit att barnet tycker att "föräldrarna bli annorlunda"? Det enda jag sett är att mamman blir lite extra glad. 
    Och hur kan en lärare ens komma på tanken att säga att man kan bli lite "fnissig"??? 

Det är klart att det handlar om DESinformationen från skolan, ungen var inte rädd innan denna "lärare" som en exorcistpräst predikade domedag över alkoholbruk.

Detta barn blev uppskrämd av sin lärare, jag ser all anledning att gå vidare med detta.

Till sist, vem är "man"? Du kan tala för dig själv. Du pratar som att ts och hennes gubbe sitter och super på fulsprit varje dag och raglar omkring därhemma.

Skärp dig.
  • Anonym (Signhild)
    Anonym (alko) skrev 2024-04-25 15:57:10 följande:
    Skrämselpropaganda är ju di tolkning. I själva verket var det ju fakta som läraren tog upp, låt vara kanske lite onödig för åldersgruppen. 

Att mannan blir extra glad är att bli annorlunda, och om barnet märker av det så är det inte försumbart för barnet. 

Detta barn blev uppskrämd av fakta, eftersom barnet upplever att föräldrarnas alkoholkonsumtion är problematisk. 

Varken du eller jag vet hur föräldrarna beter sig när de dricker. Och ja, jag tycker att "man" tar ansvar för sitt beteende om ens barn uttrycker oro för det.
    Det ÄR skrämselpropaganda för så små barn som inte förstår. Och det kan man inte begära att de ska göra. Så därför lugnar man ner sig med upplysningar om alkohol. Punkt slut.

Det du kallar för fakta stämmer inte heller. En vettig lärare för knattar som går i TVÅAN borde begripa att man inte skrämmer upp ungarna med att föräldrarna kan dö av lite vin. Ett barn förstår inte hur mycket eller lite som är helt ok att dricka, utan kan som i ts sons fall, tolka det som att man får leverpaj och dör av att öppna korken.

Detta barn blev uppskrämt, det är sant. Men inte av fakta utan av skrämselpropagande, "information" som är lagom att ta del av i slutet av mellanstadiet, eller början av högstadiet.

Jag har aldrig antytt något öht om vilka alkoholvanor ts har, det enda jag har att förhålla mig till är vad ts skrivit. Och där framgår det ingenstans att det skulle drickas i överflöd i hemmet.

Du tycker ja, men när du säger "man" så är det mer än tydligt att du menar att alla ska tycka och tänka som du. 
    Men vet du vad? Alla gör inte det.
    Och det är fullt lagligt och helt ok att dricka något glas vin till maten, vad än lärare och andra nykterhetsivrare anser.
    Deras åsikter passar bättre någon annanstans än som "undervisning" för lågstadieelever.
  • Anonym (Signhild)
    Anonym (Kimchi) skrev 2024-04-26 14:59:21 följande:

Det är väldigt bra att läraren utbildar och informerar barnen vilka risker alkoholen medför. Skrumplever är bara en allvarlig biverkan av alkohol. Finns många fler allvarliga tillstånd. 

TS är du mest irriterad att läraren levererade fakta som nu har påverkat ditt barn så att du får anledning till att reflektera över ditt eget drickande? Kan du överväga att stå över alkoholen. För ditt barns skull? Eller tummar du inte på ditt helgdrickande? För du dricker väl inte i veckorna? Tänk på att det är ett riskbruk redan vid 10 normalglas vin (1,5dl) i veckan. Eller 4-5 glas vid samma tillfälle. 

Oavsett vad man tycker om informationen/desinformationen så är det för tidigt att ta upp sånt i lågstadiet.

Och, vin till maten är defintivt inte missbruk.
    Dessutom, vuxna människor både får, kan och ska kunna ta ett eller ett par glas vin till maten utan att någon jä**a lärare (dummer) ska skrämma skiten ur em.
  • Anonym (Signhild)
    Agda90 skrev 2024-04-29 13:45:00 följande:
    Läraren har rätt. 

Att dricka 1-2 glas vin till maten är en sak men att dricka sig salongsberusad så som du verkar göra... du kan lika gärna dricka kattpiss i så fall för du dricker inte för att uppleva smaken av maten. 

Jag är uppväxt med en morfar som var alkis. Jag lider med ditt barn. 
    Inte undra på att ts har lämnat tråden.

Du har ingen som helst aning om vad för vin ts och hennes man dricker, du har lika lite aning om hur mycket de dricker eller om det förhöjer smaker eller inte.
    Du sitter och dömer någon som högst troligt är en helt vanlig, normaldrickande person. Var unge blivit skrämd i skolan av en lärare som babblar om saker som inte småknattar ska bli "informerade"om.

Du verkar ha någon sorts vanföreställning om alkohol.
  • Anonym (Signhild)
    Anonym (K) skrev 2024-04-29 15:06:23 följande:
    Ingen normaldrickande person skiter i sitt barns känslor. Ingen normaldrickande person dricker vin till maten varje dag för att förhöja smaken och blir "lite för glad". TS borde verkligen ta sig en tankeställare och sluta dricka vin framför sitt barn när barnet visar så stark oro och reagerar så starkt på det. Soc kan säkert ge stöd antingen till föräldrarna eller barnet. Jättebra att rektorn ser varningssignalerna och känner oror
    Jahopp, där kom en till.

Vid det här laget borde man lärt sig att det inte går att diskutera alkohol på FL. Alla (mer eller mindre) är absolutister och vrålar alkis till oss andra som erkänner att vi gillar vårt vin. Eller lördagsgrogg för den delen.

Präktigheten vet inga gränser.
    Tack och hej!

Mvh
    Livsnjutare

(Jösses så glad jag är att inte lärarna eller någon rektor för den delen spred propagande när mina ungar var små.)

Skål
  • Anonym (Signhild)
    Agda90 skrev 2024-04-29 15:55:24 följande:
    Nej, ingen vaneföräställning. Jag är uppväxt med en morfar som var alkoholist och söp ihjäl sig. Så jag har som barn haft första parkett på att uppleva hur hemskt det är. TS första reaktion var att rättfärdiga drickandet istället för att lugna barnet genom att ta bort alkoholen ur deras vardag ett tag. Så jäkla svårt är det inte att låta bli vinet.... Så vida man inte har ett beroende eller ett riskbruks beteende. 

Du kan tycka att jag dömer hårt. Men någonstans i tråden skrev ts att hon blev fnissig när hon drack. Sorry men dricker man något glas vin för smakens skull till maten så dricker man inte för att bli påverkad. Vilket TS tydligen blir regelbundet. 
    Bara för att din morfar var alkoholist behöver det inte betyda att alla som uppskatttar vin till mat, oavsett veckodag, är alkoholister.

Jag beklagar din barndom, och förstår bättre din aversion mot alkohol. Men, det betyder inte att några glas vin gör människor till alkoholister.

Du läser in mer i det ts skriver än vad jag gör, gissar att förklaringen ligger i din barndoms trauma. 

Mina barn har sett sina föräldrar dricka både, vatten, mjölk, kaffe och alkohol. Det är ingen som lidit av det. De är vuxna numera och har ungefär samma inställning till alkohol som jag. Mina barnbarn blir inte alldels perplexa av att deras föräldrar dricker alkohol heller. Som det borde vara.

Visst är det lite synd om ts pojke, de vuxna kan ju alltid kamouflera sin måltidsdryck om det nu är så oerhört synd om ett barn vars föräldrar dricker vin till middagen. 
    Det bästa vore att läraren fick förklara sig för ungstackaren och att rektorn visade lite ryggrad.
  • Anonym (Signhild)
    nihka skrev 2024-04-30 19:22:19 följande:
    Så man måste pimpla vin varje dag för att vara livsnjutare. Hur mycket njutning är det dagen efter varje dag?
    Vem har sagt något om att pimpla?
    Det är dina fantasifoster, jag pratar om njutningsfull, god vinkonsumtion.
    Det blir man inte bakis av.

Bakis har jag inte varit sedan 80-talet för övrigt. 
  • Anonym (Signhild)
    Ess skrev 2024-05-01 18:19:04 följande:

Herregud vilka jävla överdrifter.
    Konstant full för att det dricks ett eller två glas till maten?Vilka korkade svar.

Precis.
    Det är inget fel i att vara nykterist, eller absolutist för den delen, men dessa borde vara lika toleranta mot oss som dricker helt normalt som de tycker att vi ska vara mot dem.
  • Anonym (Signhild)
    nihka skrev 2024-05-01 17:56:36 följande:
    Daglig "njutningsfull, god vinkonsumtion" är en omskrivning av att pimpla vin. Givetvis blir man "bakis" i någon mån an all alhoholförtäring. Kroppen måste bryta ner alkoholen. I en kropp där alkoholen aldrig hinner brytas ner innan det fylls på med ny stressas systemet även om man inte upplever balsmälla som så eftersom man tagit sig en återställare. Ständigt alkoholpåverkad mao.
    Det är din tolkning. Den är inte fakta.
    Läs gärna om mina erfareheten då jag bodde i Frankrike. Eller tror du att alla i et landet är alkoholister?

Jag pimplar inte vin, jag dricker njutningsfullt och är aldrig bakis.

Sen får du tro vad du vill, det är helt ok att du har villfarelser.
    Utöver det, några glas vin bryts ner inom några timmar och dygnets många timmar, som innehåller en heltidstjänst gör givetvis att alla alkohol är förbränd innan man ens vaknat på morgonen.

Du behöver läsa på.
    Visst, du är insatt i politik, det har jag förstått. Även om jag inte håller med dig öht. Dock är politiska diskussioner baserade på åsikter och egna känslor.

Det vi diskuterar är det inte, det är fakta. Det är mätbart. Och du har fel.
  • Anonym (Signhild)
    Anonym (N) skrev 2024-05-04 12:02:28 följande:

Du har nog större problem än det där. 

Köart man får skrumplever om man dricker för mycket. Du bör nog hantera ditt barns snowflake-reaktion istället. Det där blir det ingen man av. 

Helt enig.
  • Anonym (Signhild)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-05-06 21:26:50 följande:
    Hur kan man vara oprofessionell i sitt egna hem??

Vi dricker 1-2 glas vin, vi super oss inte redlösa?. Och det är faktiskt väldigt oförskämt att ställa en fråga vad jag älskar mest. Älskar du ditt jobb eller dina barn mest? om du ändå går till jobbet, visar det ett tecken på vad du faktiskt prioriterar? 
    Drick ditt vin och strunta i alla moralister.
  • Anonym (Signhild)
    Agda90 skrev 2024-05-07 10:40:33 följande:
    Du tänker försvara ditt supande in i det sista va?
    Jag har inga problem med alkohol. Jag köper hellre en fin flaska vin för ett par tusen än ett taskigt bordsvin som jag dricker av 1-2 glas var och varannan dag.

När ska du börja använda hjärnan och förstå att DITT barn mår dåligt för att DU super??????

Ja, det är mycket i livet som är farligt men just nu handlar det om ditt drickande!
    Du är alkoholist så sök för helvete hjälp och ta ditt ansvar som förälder! 

Och ja, du är alkoholist! Hade du inte varit så in i bomben beroende hade du utan problem låtit bli att dricka och sett till ditt barns bästa. 

Jag hoppas att skolan tar ditt barns oro på allvar och gör en orosanmälan till soc för ditt barn far jäkligt illa med sådan föräldrar! 
    Vart har du läst att ts super?
    Det jag har läst är att det handlar om ett par glas vin per tillfälle. Vilket är helt normalt.

Och sen att sitta och gapa om diagnoser som du omöjligt kan veta något om?

Nej du Agda, oftast är du rätt vettig men nu är du bara... patetisk.

En sån oresonlig ilska brukar bottna i något... man har ju sina aningar om vad.
    Agda90 skrev 2024-05-07 11:31:07 följande:
    Du pratar bort ditt barns rädsla
    Du slåss med näbbar och klor för att fortsötta dricka.
    Du hittar idiotiska förklaringar till att det finns andra rädslor så att du ska fortsätta dricka. 

Det är talande nog för mig. Skulle mitt barn komma och säga att hen tycker att det är obehagligt när jag dricker hade jag hällt ut all alkohol och inte rört den igen förrän jag visste att barnet mådde bra. 
    Du skiter i ditt barns mående för du ska ha ditt vin!!

Du är alkis! 

Barn med irrelevanta rädslor ska inte "skyddas" mot inbillning utan bevisas motsatsen. Vilket ts gör. Snart nog förstår sonen att det inte alls är farligt att dricka en god måltidsdryck.

Som sagt... man har ju sina aningar om varför du beter dig så rabiat.
  • Anonym (Signhild)
    nihka skrev 2024-05-10 00:39:26 följande:
    Vad mer ska läraren inte beröra för att din son inte ska bli orolig?

Det låter som din son är överängslig och behöver er hjälp med att sätta information i ett förnuftigt sammanhang.
    Det allvarliga säkerhetsläget? 
    Terrorhot klass4?
    Gängvåldet och alla skjutningar/bombningar i Sverige?
    Folkmorden i Ukraina och Palestina?

Vad tror du om det?
  • Anonym (Signhild)
    nihka skrev 2024-05-11 14:36:36 följande:
    Var inte medveten att du hade en ängslig son. Du kanske skulle göra något annorlunda om det du gjort hittills inte funkat.

Vad tror du om det?
    Det har jag inte. Mina söner är vuxna män med egna barn. Och deras barn är inte heller skitnödiga över småsaker.

Hur har du det själv med ängsliga barn?
Svar på tråden Lärare propagerar att alkohol är farligt, sonen rädd att jag ska dö