• Anonym

Lärare propagerar att alkohol är farligt, sonen rädd att jag ska dö

Anonym (Mamma) skrev 2024-04-23 15:32:02 följande:

prata om att alkohol är farligt. 

Får en lärare verkligen göra såhär?

Är det en seriös fråga?
  • Anonym
    Goneril skrev 2024-04-23 17:04:41 följande:

Nu säger jag bara: Detta är Sverige och inte Frankrike.

Och varför gör du det?
  • Anonym
    Anonym (Mamma) skrev 2024-04-24 23:52:10 följande:
    Detta är bris kommentar också, för rekommendationen jag fick var att vi under ett tag inte skulle dricka vin tills barnet lugnat ner sig. Min man är från Frankrike, man ska dricka vin till maten. Det förhöjer smaken, så nej vi vill inte sluta med detta och då kommer dessa anklagelser. Så osmakligt 
    Vadå "man ska ..."?
    Är det ok om jag väljer själv, eller?

För övrigt fick vi ju tidigt förklarat av tant Förmeehr att "detta är Sverige och inte Frankrike". Det var tydligen viktigt.
  • Anonym
    Agda90 skrev 2024-04-29 13:45:00 följande:
    Läraren har rätt. 

Att dricka 1-2 glas vin till maten är en sak men att dricka sig salongsberusad så som du verkar göra... du kan lika gärna dricka kattpiss i så fall för du dricker inte för att uppleva smaken av maten. 

Jag är uppväxt med en morfar som var alkis. Jag lider med ditt barn. 
    Man blir inte salongsberusad av kattpiss.
  • Anonym
    Anonym (Kimchi) skrev 2024-04-29 12:39:56 följande:
    Det där var ett dåligt exempel. Men är föräldern ofta onykter så är det befogat. Barnet tar bergis på hjälm när han cyklar. Om barnet säger att föräldern också ska ha hjälm på. Väljer du då att ta på hjälm eller ställa in cyklarna? 
    Eftersom det är den vuxna som bestämmer så tar man inte på sig själv för att en unge säger det.
    Eller lyder du blint dina avkommor?

Jag varken tar på hjälm eller ställer tillbaka cyklarna. Jag cyklar utan hjälm, barnet SKA ha hjälm enligt lag. Det behöver man inte som vuxen.
  • Anonym
    Purple Haze of Sweden skrev 2024-05-01 10:41:05 följande:

Misstänker att både TS och de allra flesta som svarat i denna tråd är mer eller mindre alkoholiserade föräldrar, eller i vart fall alkoholberoende föräldrar.

Verkar ju inte så smart eftersom "de alla flesta som svarat i denna tråd" säger ungefär som du.
Svar på tråden Lärare propagerar att alkohol är farligt, sonen rädd att jag ska dö