Inlägg från: Anonym (alko) |Visa alla inlägg
  • Anonym (alko)

Lärare propagerar att alkohol är farligt, sonen rädd att jag ska dö

Anonym (Mamma) skrev 2024-04-23 15:32:02 följande:
    Lärare propagerar att alkohol är farligt, sonen rädd att jag ska dö

Min son kom hem från skolan i fredags och var milt uttryckt helt förstörd. Läraren som undervisar i årskurs 2 pratade med barnen om att alkohol kunde leda till skrumplever och att om levern pajar så kan man dö.

Nu skriker min son över att jag inte får dricka vin till maten, han tror att jag och hans pappa nu fått skrumplever eftersom vi gillar gott vin till helgen.

Vi har kontaktat rektorn också som mer eller mindre hotar med att göra en orosanmälan då vi inte tycker att man behöver berätta om detta för så små barn och då menar rektorn att det bara är alkisar som blir arga om man blir upprörd av att prata om att alkohol är farligt. 

Min son mår så dåligt och tror att vi ska dö. I helgen har han Gråtit floder och knappt kunnat sova. Han kryper ihop bredvid mig och varje gång jag somnat till på natten så slår han på mig för att se om jag fortfarande lever.

Vet inte vad jag ska göra. Får en lärare verkligen göra såhär? Och det är högst oprofessionellt av rektorn att säga sådär, rektorn tycker nämligen inte att uttalandet av läraren va problematiskt 

Läraren har ju beskrivit fakta, låt vara kanske olämplig för åldersgruppen. Men att din son reagerar så starkt som han gör tyder ändå på att nåt inte stämmer.

Antingen hittar du på för at göra en tråd, eller så har din son skäl för sin oro kring ert alkoholintag, eller så är han känslig i överkant, och det är också lite av ett observandum.

Att ni sen kontaktar rektorn över detta, ja, det är också lite skumt. Möjligen skulle ni ha pratat med läraren som kunde ha nyanserat informationen om alkohol.

En åttaåring bör också vara så stor att han kan lugna sig när ni förklarar att er konsumtion inte kommer att leda till skrumplever inom den närmaste tiden. Har ni provat det?
  • Anonym (alko)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-04-23 15:38:48 följande:
    Tro mig, vi har försökt med allt. Provade att ringa hjälplinjen igår för bris vuxentelefon och även dessa kändes nästan ifrågasättande mot mig. Som att min son kanske har rätt i att vi dricker för mycket och att det är hans känslor. Han tycker jag blir för glad när jag dricker vin och att läraren pratat om detta också och blir man fnissig så dricker man för mycket 
    Om din son tycker att du blir för glad när du dricker så har du ett drickande som är problematiskt för din son.
  • Anonym (alko)
    Anonym (a) skrev 2024-04-23 20:02:21 följande:

Min son blev uppskrämd i förskoleklassen vad gäller miljön, och ville varken åka bil eller ta papper för att rita. Vi fick förklara att det var ok att vi tog bilen till svärföräldrarnas landställe (närmsta busshållplats är 14 km därifrån), speciellt som vi gick eller åkte kommunalt för det mesta, och att han kunde använda den tomma sidan på utskriftspapper från pappans jobb och sedan lägga dem i pappersåtervinningen. 
    Sedan bad vi faktiskt läraren att tona ner skrämselpropagandan lite. 

Ja, ibland kan lärare behöva anpassa undervisningen utifrån särskilt känsliga elever. Men det innebär inte att faktan är skrämselpropaganda, utan att en del barn är känsliga och inte tål lika mycket fakta som andra. 
  • Anonym (alko)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-04-24 23:52:10 följande:
    Detta är bris kommentar också, för rekommendationen jag fick var att vi under ett tag inte skulle dricka vin tills barnet lugnat ner sig. Min man är från Frankrike, man ska dricka vin till maten. Det förhöjer smaken, så nej vi vill inte sluta med detta och då kommer dessa anklagelser. Så osmakligt 
    Så ni föräldrar kan inte avstå något som skadar ert barn? men läraren ska avstå från att undervisa fakta för att det kan skada ert barn? Hur tänker du nu?

PS, även människor från Frankrike kan avstå vin till middagen. 
  • Anonym (alko)
    Anonym (Signhild) skrev 2024-04-25 12:10:43 följande:
    Det är jättevanligt i Frankrike att man dricker vin till maten, även till lunch.
    Jag har jobbat i Frankrike och i personalmatsalen delade man på en flaska på fyra personer till maten.
    I övrigt fanns öl och vatten, men det var mycket ovanligt att någon drack annat än vin och någon enstaka öl någon gång.

Promillehalten för bilkörning är också högre i Frankrike så man kan med gott samvete ta bilen efter ett glas.

I Frankrike är fylleriet inte i närheten så utbrett som i Sverige, man såg sällan någon överförfriskad person. Och det är tack vare den avslappnade attityden till alkohol.

För en fransman är vin till maten en självklarhet.

Att en lågstadielärare ska skrämma vettet ur småknattar är ju helt galet. Sådan information behövs inte förrän ungarna är flera år äldre, när kanske intresse och nyfikenhet har vaknat till liv och vijlan att testa.
    Och även då ska informationen vara relevant, inte någon rabiat skrämselpropaganda från en IOGT-lärare.
    Normalt sett så blir inte barn så rädda av den informationen, så TS barn ha skäl att bli extra orolig. TS barn har även kommenterat hur föräldrarna blir annorlunda när de dricker alkohol. Så detta handlar inte om infon från skolan, utan om TS och pappans relation till alkohol, och hur det påverkar deras barn.

Det spelar ingen roll hur drickandet ser ut hos nån annan eller i allmänhet, detta barn tycker att hans föräldrar dricker på ett sätt som inte känns bra för honom. Det är där man börjar.
  • Anonym (alko)
    Tom Araya skrev 2024-04-25 15:25:24 följande:
    Om mitt/mina barn hade trott att deras föräldrar ska dö av en normal konsumtion hade jag vänt mig till skolan för bristande pedagogik.
    Hur vet du att TS har en normal konsumtion?
  • Anonym (alko)
    Anonym (Signhild) skrev 2024-04-25 15:52:28 följande:
    Normalt sett tas inte skrämselpropaganda upp för lågstadieelever. Men nu är det som det är. 
    Var har ts skrivit att barnet tycker att "föräldrarna bli annorlunda"? Det enda jag sett är att mamman blir lite extra glad. 
    Och hur kan en lärare ens komma på tanken att säga att man kan bli lite "fnissig"??? 

Det är klart att det handlar om DESinformationen från skolan, ungen var inte rädd innan denna "lärare" som en exorcistpräst predikade domedag över alkoholbruk.

Detta barn blev uppskrämd av sin lärare, jag ser all anledning att gå vidare med detta.

Till sist, vem är "man"? Du kan tala för dig själv. Du pratar som att ts och hennes gubbe sitter och super på fulsprit varje dag och raglar omkring därhemma.

Skärp dig.
    Skrämselpropaganda är ju di tolkning. I själva verket var det ju fakta som läraren tog upp, låt vara kanske lite onödig för åldersgruppen. 

Att mannan blir extra glad är att bli annorlunda, och om barnet märker av det så är det inte försumbart för barnet. 

Detta barn blev uppskrämd av fakta, eftersom barnet upplever att föräldrarnas alkoholkonsumtion är problematisk. 

Varken du eller jag vet hur föräldrarna beter sig när de dricker. Och ja, jag tycker att "man" tar ansvar för sitt beteende om ens barn uttrycker oro för det.
Svar på tråden Lärare propagerar att alkohol är farligt, sonen rädd att jag ska dö