Lärare propagerar att alkohol är farligt, sonen rädd att jag ska dö
Min son kom hem från skolan i fredags och var milt uttryckt helt förstörd. Läraren som undervisar i årskurs 2 pratade med barnen om att alkohol kunde leda till skrumplever och att om levern pajar så kan man dö.
Nu skriker min son över att jag inte får dricka vin till maten, han tror att jag och hans pappa nu fått skrumplever eftersom vi gillar gott vin till helgen.
Vi har kontaktat rektorn också som mer eller mindre hotar med att göra en orosanmälan då vi inte tycker att man behöver berätta om detta för så små barn och då menar rektorn att det bara är alkisar som blir arga om man blir upprörd av att prata om att alkohol är farligt.
Min son mår så dåligt och tror att vi ska dö. I helgen har han Gråtit floder och knappt kunnat sova. Han kryper ihop bredvid mig och varje gång jag somnat till på natten så slår han på mig för att se om jag fortfarande lever.
Vet inte vad jag ska göra. Får en lärare verkligen göra såhär? Och det är högst oprofessionellt av rektorn att säga sådär, rektorn tycker nämligen inte att uttalandet av läraren va problematiskt
Antingen hittar du på för at göra en tråd, eller så har din son skäl för sin oro kring ert alkoholintag, eller så är han känslig i överkant, och det är också lite av ett observandum.
Att ni sen kontaktar rektorn över detta, ja, det är också lite skumt. Möjligen skulle ni ha pratat med läraren som kunde ha nyanserat informationen om alkohol.
En åttaåring bör också vara så stor att han kan lugna sig när ni förklarar att er konsumtion inte kommer att leda till skrumplever inom den närmaste tiden. Har ni provat det?