shitshit1211 skrev 2024-04-22 22:50:20 följande:
Jag kan absolut tänka mig att det har varit så förr, under skoltiden då jag började med detta beteende. Men idag tror jag inte det, min partner är helt såld på att jag har en helt annan bakgrund och anar ingenting. Jag ljuger så mycket att jag känner genuina känslor, kan bli arg för en påhittad situation jag själv skapat osv.
Det är sjukligt och jag vet om det. Tidigare har jag inte velat sluta ljuga för att jag vunnit så mycket på det. Nu är det mer av en börda eftersom jag verkligen vill bli en bättre människa. Min partner kommer lämna mig om jag sanningen och det är därför jag håller det för mig själv.
Jag brukar inte dra till med lögner i jobbsammanhang eller liknande då jag inte vill vara i centrum där. Det är med familj och sambo jag känner ett behov av att trycka till lite extra ibland. Mest är det min bakgrund som är det stora problemet.
Att du fortsätter med beteendet med partner och familj är faktiskt värre än att du gör det med ytliga kollegor. Jag hade nog föredragit att du gjorde detta med ytliga kollegor. Menar inget illa men jag måste vara ärlig. Om du inte försöker göra någonting åt det nu, så kan jag lova dig att du inom en snar framtid står helt ensam utan några nära allierade. Då kan jag lova dig att du har ett större problem än att din partner vill lämna dig. Jag har jobbat inom psykiatrin tidigare och har sett det mesta.
Mytomani är egentligen sekundärt. Att du är helt säker på att din partner kommer att lämna dig säger endel om dig. Du tar ingen hänsyn till att din partner i flera år ska leva ett liv med lögner. Det du faktiskt gör är att försummar hela hennes liv och prioriterar dina behov i första hand. Jag blir genuint ledsen för din partners skull.
Nu är det dags för dig att tänka ur andras perspektiv och inte vara egoistisk i vad du kan tänkas förlora. Du har redan förlorat om du inte tar tag i det snaras.
Är du rädd för att bli lämnad eller rädd för att såra din partner? Tänk på den.
Du behöver helt klart prata med en psykolog. Börja där innan du berättat för din partner. Du måste få redskap och förståelse för ditt beteende. När du väl har börjat prata med psykologen och börjat förstå varför du fungerar på ett visst sätt, då är det dags att prata med din partner/familj. Din psykolog kommer att vägleda dig eller så hjälper psykologen till att föra din talan så att det ska landa rätt inför din partner.
Det är lätt att tro när man går igenom svårigheter i livet så är det något som ska sänka en. Men många gånger blir man stärkt av detta och utvecklas. Du blir helt enkelt en bättre version av dig själv.
Det är en mycket tuff behandling. Det är självransakan som du måste erkänna och stå inför. Men när det är som tuffast får du inte ge upp, du är närmare en förändring och en bättre version av dig själv.
Du kommer sedan att förstå orsaken till ditt beteende.
Om du verkligen tar detta på allvar så ska du ta denna chans snarast oavsett om risken är att bli lämnad. Ditt beteende kommer aldrig att sluta oavsett om ni är tillsammans eller ej.