Inlägg från: Anonym (Mannen) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Mannen)

    Kompensera för att barn ska slippa långa dagar på förskolan

    Varför bli ensamstående till att börja med? Idag romantiseras det att separera men det finns så många nackdelar med det. Alla jag känner som är separerade har det mycket tuffare.

  • Anonym (Mannen)
    Anonym (Lisa) skrev 2024-04-19 23:52:47 följande:

    Vem vill ha sitt barn på förskolan kl7-18?Bara tanken är jobbig tyvärr .


    Har man långt till arbetsplatsen eller åker kollektivt kan det väl ta 1h enkel resa.


     

  • Anonym (Mannen)
    Anonym (Meh) skrev 2024-04-20 02:49:45 följande:
    Jag tror ju inte att det är så väldigt många som går in med planen att de ska separera iofs... Sen är ju dina anekdotiska observationer bara precis det: anekdotiska observationer. Det är möjligt att det finns faktisk forskning som visar att du har rätt, men då vore det ju bättre att hänvisa till den i stället? Som motvikt till dina anekdotiska observationer kan jag ju komma med mina egna, som säger precis motsatsen: både jag själv och de bland mina vänner som separerat har fått det betydligt lättare efter separationen.
    Hur kan man få det lättare efter separationen? Sämre ekonomi, ensam med barn(en), måste sköta ett hushåll själv, osv.

    Jag kan väl förstå om man som kvinna får dra hela eller det mesta av lasset. Men i de fall jag känner till så har det inte varit så. 
  • Anonym (Mannen)
    Anonym (HF) skrev 2024-04-20 08:55:10 följande:
    Varannan vecka har man inga barn att ta hand om så man kan jobba extra, träna, träffa kompisar, veckostäda, tvätta, laga mat inför barnveckan mm. Att ha varannan helg utan barn innebär ju eoner av extra tid! Och möjlighet att sova ostört, för de som har såna barn. 
    Fast man kan också hjälpas åt i en relation så man hinner allt det där ändå. Vi har nästan som varannan vecka så båda hinner göra saker. En av oss stannar hemma med barnen eller åker iväg med barnen så får den andra egentid.

    Sen är det också viktigt att ha släktingar eller nära vänner som kan ställa upp. Man kan lämna barnen hos mor- eller farföräldrar. Man kan låta barnen få sova över hos barnens vänner och tvärtom att deras vänner sover över här.

    Jag tror många är dåliga på att hitta lösningar och då blir det ofta att mamman får dra lasset.

    Jag vet även de som trodde de skulle få varannan vecka men istället fick de barnen på heltid för pappan flyttade utomlands.
     
  • Anonym (Mannen)
    Anonym (Meh) skrev 2024-04-21 03:33:38 följande:
    För det första tror jag att det scenario som HF tar upp är betydligt vanligare:
    Anonym (HF) skrev 2024-04-20 08:55:10 följande:
    Varannan vecka har man inga barn att ta hand om så man kan jobba extra, träna, träffa kompisar, veckostäda, tvätta, laga mat inför barnveckan mm. Att ha varannan helg utan barn innebär ju eoner av extra tid! Och möjlighet att sova ostört, för de som har såna barn. 
    För det andra har många inte alls samma utgångspunkt som den du beskriver ovan. För att bara ta mig själv som exempel: Mina barns far har egen firma som konkar med jämna mellanrum. Han är konstant skuldsatt, och under tiden vi levde tillsammans var kronofogdemyndigheten efter oss fler ggr än jag vill minnas. Han ansåg dessutom att hemmet och barnen var 100% mitt ansvar och lyfte därför inte ett finger därhemma; tvärtom var jag personlig passopp även åt honom. Slutligen var han sjukt abusive (förlåt - hittar inte ordet på svenska), både psykiskt och fysiskt. Självklart blev livet enormt mycket lättare för mig - och för barnen!!! - när vi gick skilda vägar trots att jag då blev ensam heltidsmorsa.

    Bara för att de fall du känner till inte har varit på det här sättet innebär det ju inte att det inte kan vara så; det innebär inte ens att det är ovanligt. Det var det jag menade när jag skrev att dina (och mina!) personliga observationer ju bara är just det: personliga, anekdotiska observationer.Fast... det här inlägget är ju enbart en redogörelse för hur man som par kan livspussla så att man får det nästan lika bra som om man har separerat 😆 


    Ett vanligt tips privatekonomer brukar ge är att flytta ihop eftersom det är mycket mer gynnsamt ekonomiskt. Det vanligaste är att båda parter har en vanlig anställning och ena parten inte har en ekonomi som belastar hushållet.

    Din exman låter som en dålig man. De flesta män är inte så även om ungefär var tredje man fortfarande anstränger sig lite i hemmet. Ungefär lika stor andel män anstränger sig lite med barnen. Oklart om det är samma män.

    Jag förstår att det blev lättare i just din sits. Däremot är det anda tuffare att vara ensamstående än att leva i en fungerande relation.

    Livspusslet blir knappast bättre för att man separerar. Då borde betydligt fler separera. Man får betydligt sämre ekonomi vid separation om båda har normala inkomster. Det påverkar sparandet som i sin tur påverka ekonomisk trygghet, möjligheten för ens barn att tidigt köpa en bostad och till sist påverkar det även hur mycket pengar man har vid pension.

    Det är väldigt vanligt att ensamstående mammor hamnar i en hyresrätt. Det kan innebära ett par miljoner som man indirekt förlorar fram till pension pga att man inte äger sin bostad.
  • Anonym (Mannen)
    Anonym (Meh) skrev 2024-04-22 04:22:57 följande:
    Ja. Och nä, det inser jag, men majoriteten av män separerar ju inte heller, så...
    Anonym (Mannen) skrev 2024-04-21 08:21:08 följande:
    Jag förstår att det blev lättare i just din sits. Däremot är det anda tuffare att vara ensamstående än att leva i en fungerande relation.

    Haha, ja så klart är det det, men vi pratar ju inte om fungerande relationer här! Om man har en fungerande relation separerar man ju inte, eller hur?
    Min poäng är att det beror på, och att varken dina eller mina anekdotiska observationer kan ge svar på frågan. Det är (precis som jag skrev i mitt första inlägg) mycket möjligt att det faktiskt är så att majoriteten av separerade par får det tuffare efter separation, men det går liksom inte att avgöra det utifrån enskilda observationer. 
    Det är ganska många som separerar idag fast de är i en fungerande relation. De förstår inte att man behöver investera i relationen eller att man har lite egentid under småbarnsåren. De som separerar trots ej fungerande relation gör det ofta av egoistiska skäl.

    Det finns massor av artiklar om hur man får samre ekonomi efter separation och att speciellt kvinnor får det. Men i det enskidla fallet så handlar det givetvis om de specifika detaljerna. 
  • Anonym (Mannen)
    Anonym (X) skrev 2024-04-24 07:27:35 följande:

    Att kvinnor får sämre ekonomi beror ofta på att de tagit föräldraledighet och vabb och får fortsätta göra det även efter. 


    Inte en fungerande eller bra relation i mina ögon.


    Fast efter separation så blir det ju föräldern som har barnet den dagen/veckan som får ta vab.

    Kvinnor tenderar dock att ha lägre löner, högre kostnader för sin livsstil och lägre sparande vilket drabbar dem ekonomiskt.
  • Anonym (Mannen)
    Anonym (Meh) skrev 2024-04-23 04:01:36 följande:
    Eh... va?? Varför skulle man separera om relationen fungerar??? Det där får du gärna backa upp med källa... Såvida du inte menar att det är vanligt att folk separerar för att de tror att deras relation inte funkar, medan du vet att den visst fungerar, bara att de inte inser det - men det hoppas jag verkligen inte att du menar!
    Relationen kanske fungerar som i fungerar praktiskt men känslorna uppstår för någon annan för man har inte valt att investera i och skydda relationen. 
  • Anonym (Mannen)
    Anonym (Meh) skrev 2024-04-25 03:43:12 följande:
    Fast då fungerar den ju inte. Jag tror inte att det finns någon (mer än du då) som anser att den typ av relation du beskriver här är en fungerande relation - vad anledningen är till att den inte fungerar är ju ointressant; den blir inte mer fungerande bara för att anledningen är att man inte har investerat i och skyddat relationen. 
    Men det är oerhört vanligt att inte investera i relationen. Vardagen tuffar på och man förstår inte att man är gränslös när man bildar för nära relationer till tredje part. Vips är man förälskad. Så tar många relationer slut idag.
  • Anonym (Mannen)
    Anonym (Mimmi) skrev 2024-04-25 15:42:25 följande:
    Vadå för nära relationer?
    Menar du att man inte får han vänner av motsatt kön?
    Klart man får ha vänner av motsatt kön. Men när man inte är öppen med hur mycket man träffar vännen eller vilka känslor som förekommer när man tänker eller är med vännen så är det antagligen någon form av känslomässig otrohet som pågår. 
  • Anonym (Mannen)
    Anonym (Mimmi) skrev 2024-04-25 15:54:59 följande:
    Så man måste redovisa för sin partner antal dagar, timmar och minuter som man träffar sin vän av motsatt kön?
    Gäller detsamma när man träffar vänner av samma kön?

    Menar du också att man måste dela alla sina tankar, vad finns det kvar som  man får vara privat med?
    Nej det måste man inte men om man hänger regelbundet med en vän eller kollega och inte alls är öppen med det för sin partner så kan det vara ett tecken på att man döljer något som egentligen inte är okej.

    Man kanske umgås med den personen för att hen är trevlig, spännande eller snygg. Man kanske inte tänker på hur man bygger upp en mer känslomässigt intim relation och även hur känslor börjar väckas. Sen är man inte heller öppen för sin partner att man börjar känna något för denna vän.

    Vips så kan man vara förälskad och otrogen eller bara sexuellt otrogen och man förstod aldrig hur det kunde ske för man skulle ju aldrig vara otrogen.

    Ja det är ett inte helt ovanligt scenario idag. 
  • Anonym (Mannen)
    Anonym (Mimmi) skrev 2024-04-25 15:44:58 följande:
    Jaha minsann, och det tar du för givet?
    Jag är visserligen inte mormor, men väl farmor, och här lämnas inga barn över helgen. Det kan jag lova dig.
    Jag tar inget för givet. Men man får planera in det tillsammans i tid och inte komma i sista minuten. Våra föräldrar vill så gärna att barnen sover över ibland.. Hur är det för dig eftersom du inte verkar gilla det? 
  • Anonym (Mannen)
    Anonym (Mimmi) skrev 2024-04-26 05:26:25 följande:
    För att jag behöver helgerna till att sova ut, inte göra mer än jag orkar och vill. Även om mina barnbarn är relativt stora, 6 och 8, så sitter de inte bara som ljus. Jag bor i en liten tvåa som definitivt inte på något vis är anpassad för barn.

    Jag är liksom inte pensionär utan jobbar heltid i ett fysiskt krävande arbete och har faktiskt inte ork att ta hand om barnbarnen när helgen äntligen är här.

    Det kan förekomma undantag, att jag är barnvakt. Men bara om det verkligen är nödvändigt. Som t ex föräldrarna (min son och hans fru) skulle på bröllop med övernattning, för långt att åka hem.
    Men, då bodde jag i deras hus. Där kan jag ställa upp, men som sagt inte bara för "att".

    När jag väl är pensionär är de så stora att de inte behöver vaktas längre. Fast då kanske jag har nya barnbarn, men det får vi ta då.
    Att vakta i mitt hem är iaf uteslutet.
    Om du fortfarande arbetar så kan jag förstå dig. Våra föräldrar är pensionärer och gör inte så mycket om dagarna. Vi fick båda våra yngsta barn när vi var 40+..
  • Anonym (Mannen)

    Jag tycker att är man två med inkomst så kan båda turas om att gå ned i arbetstid, är man två varav en med inkomst så får den utan inkomst skaffa ett jobb. Är man singel så kanske man bör fundera på vad som gick fel. 

Svar på tråden Kompensera för att barn ska slippa långa dagar på förskolan