• Anonym (TS)

När kan barn börja bo varannan vecka?

Vad tycker ni? Har läst att de helst inte ska det förrän de har fyllt 3, har hört det från BVC också. Men hört annat från andra.. 

Nu tänker jag för barnets skull och vad ni tror är bäst för barnet, inte vad som är bäst för mamman eller pappan. 

• Svar på tråden När kan barn börja bo varannan vecka?
  • Anonym (TS)

Tack för era svar!
    Barnet är 2 år och 2 månader gammal , har bott med båda fram till han var ca 1,5 år sen med mig men vi har varit särbo ett tag kan man väl säga.. han har bara sovit max en natt utan mig, kanske 5 gånger men då var det med farmor och jag nattade honom och kom tillbaks på dagen sen (pga jobb). Så skulle helst se att man tar det gradvis om han ska börja bo växelvis. 

• Anonym (TS)
    Anonym (Olivia) skrev 2024-04-19 14:21:36 följande:

Beror på hur bra relation barnet har med föräldrarna. Om båda föräldrarna varit föräldralediga och hela tiden delat på ansvaret går det lättare att börja lite tidigare. än om barnet mest tillbringat tid med en av föräldrarna. Det är vad jag tror. Men bäst är nog tätare byten för barnet. Ett gott samarbete där båda föräldrarna sätter barnets bästa i fokus, då är barnet tryggt och man kan rucka lite mer på reglerna vid behov. 

Upplever att de som kör varann vecka tidigt gör det för din egen skull, inte barnets. 

Tack för svar! Håller med , känns inte som det är för barnets skull när man börjar med det väldigt tidigt ..
  • Anonym (TS)
    Tow2Mater skrev 2024-04-19 15:09:36 följande:
    Varför sover han inte hos pappa istället för farmor?

Det här var i höstas, det var hon som kunde då.. han har såklart sovit med pappa många gånger men vi har fortfarande varit ett pa även efter vi flyttade isär så då har jag varit med också .. Nu är det lite oklart hur vi ska göra 

• Anonym (TS)
    Anonym (skynda långsamt) skrev 2024-04-19 15:48:50 följande:

Jag skulle inte köra varannan vecka med en 2-åring. Hellre då 2-3 dagar i stöpet. Sen får man känna av när man tror att det kan funka.

Men om pappan inte har varit ensam med barnet nattetid ens en endaste gång i hela barnets liv så får man börja med att han har barnet dagtid, sedan en natt och öka långsamt.

Mitt barn hade nog inte klarat en natt utan mig innan fem års ålder haha! Vissa är mammiga. Nu är han dock lika mammig som pappig om man kan säga så om en tonåring. 

Inte en hel natt .. men jag har kommit dit sent på kvällen eller natten några gånger. Nu bor pappan hos sin mest hos sin mamma efter vi flyttade isär. Han har haft honom själv på dagtid många gånger. 

Svar på tråden När kan barn börja bo varannan vecka?