Anonym (Jo) skrev 2024-04-20 12:28:26 följande:
Har du någon aning om hur det är att leva med ett låglönejobb och ha barn dessutom. Hur tror du att barn mår som inte har råd med aktiviter eller någon semester. Att bara hänga i sin sunkiga hyreslögenhet? Hur du föräldrar mår som inte kan ge något?
Kom inte dragandes med bidrag för det är många som jobbar och ontr kan gå bidrag då de gränserna är väldigt låga.
Så nej, fu hade inte hellre levt med en förälder som inte kan ge något, inte göra något.
Varför skulle inte barn kunna gå på aktiviteter för att man bor i hyresrätt? Jag bor i en hyrestrea med två barn (äldsta utflyttad) , får se om vi kanske flyttar till större när yngsta blir äldre.
Min dotter går iallafall på dans som kostar väldigt många tusenlappar / år och ska antagligen börja tävla i höst. Min äldsta har gått på dans, simning, teater, gitarr och kampsport (inte allt samtidigt) till hon tyckte att det tog för mycket tid från kompisar och plugg. Yngsta som är 2 nu kommer också börja på aktiviteter om några år, om jag får bestämma blir det nog fotboll.
Jag har råd att göra saker med barnen och åka på utflykter och resor.
Varför fastnar ni så mycket på just hyresrätt undrar jag? Man kan välja att bo i hyresrätt eller så har man ok eller bra med pengar att röra sig med men kan ändå inte köpa bostad av olika anledningar .. det är inte bara utfattiga som bor i hyresrätt. Och ja det finns absolut ?sunkiga hyresrätter? men jag lovar dig att det finns sunkiga hus och bostadsrätter också.
Är själv uppväxt delvis i hus och ja.. du skulle sett våra grannars hus.. tänk massa skräp på tomten, halvfärdiga ombyggnader , stökigt därinne , en helt enorm klädhög i vardagsrummet minns jag .. det var väl ungefär en blandning mellan Mårran och Tobias och Villa Villekulla. Fanns ett ännu värre längre ner på gatan ,såg aldrig hur det såg ut inne men sonen var nazist och brukade springa runt med kniv. Och det var ändå ett ok område med ganska fina hus annars.