• Kenta76

Föräldrar som gnäller..

Jag är så frustrerad på "trötta" föräldrar som gnäller. Vem var det som bestämde att du skulle skaffa barn då? Man är väl inte så naiv att man tror det skulle bli en dans på rosor? Herregud.

Vi andra är också trötta, men vi gnäller inte.

• Svar på tråden Föräldrar som gnäller..
  • Anonym (Farmor)
    Anonym (äldre) skrev 2024-04-18 15:38:09 följande:
    Samma gnäll, samma respons. Den hjälp man ger blir den hjälp man får. 

Ingen av mina syskon kommer att göra åldringstjänstgöring för våra gamla föräldrar. Vi har fullt upp med vårt eget. 
    Ok, hoppas att de får bra hemtjänst beviljad då.
  • Anonym (äldre)
    Anonym (Farmor) skrev 2024-04-18 15:42:31 följande:
    Ok, hoppas att de får bra hemtjänst beviljad då.
    Ja, det kan de ju hoppas på. Precis som de, kanske, hoppades att jag fick bra barnomsorg till mina barn.
  • Anonym (Farmor)
    Anonym (äldre) skrev 2024-04-18 15:43:46 följande:
    Ja, det kan de ju hoppas på. Precis som de, kanske, hoppades att jag fick bra barnomsorg till mina barn.
    För att avsluta vår lilla konversation, du valde att skaffa barn. De valde inte att bli gamla.
    Hur var de mot sina gamla föräldrar, om de hade kvar dem länge i livet vill säga?
  • Anonym (Fia)
    Kenta76 skrev 2024-04-17 14:23:09 följande:
    Föräldrar som gnäller..

Jag är så frustrerad på "trötta" föräldrar som gnäller. Vem var det som bestämde att du skulle skaffa barn då? Man är väl inte så naiv att man tror det skulle bli en dans på rosor? Herregud.

Vi andra är också trötta, men vi gnäller inte.

Alla får gnälla när de är trötta. Det är väl inget konstigt med det. Du gnäller ju just nu och ändå lyssnar vi på dig. 

Det är som du säger ingen dans på rosor att vara förälder och den tröttheten man har som småbarnsförälder är svår att känna om man inte har upplevt den. Men du ska vara tacksam för det och tacksam för att våra barn ser till att samhället fortlever. 

Hoppas du har gnällt av dig nu! 
  • Anonym (Fia)
    Anonym (Farmor) skrev 2024-04-18 15:49:01 följande:
    För att avsluta vår lilla konversation, du valde att skaffa barn. De valde inte att bli gamla.
    Hur var de mot sina gamla föräldrar, om de hade kvar dem länge i livet vill säga?
    Fast om man kan vara snäll mot sina gamla föräldrar så kan man väl vara snäll mot sina barn också? Och barnbarn? Du verkar tycka att barnen ska ställa upp på sina föräldrar, men att föräldrarna inte ska ställa upp för barnen? 

Ledsen, men så funkar det inte. Den som är schysst och hjälper sitt barn med barnbarn och annat får säkert god hjälp på ålderns höst när man själv är i behov av hjälp. Ge och ta, kallas det. Andra kallar det att vara familj. 
  • Anonym (äldre)
    Anonym (Farmor) skrev 2024-04-18 15:49:01 följande:
    För att avsluta vår lilla konversation. Mina föräldrar valde också att skaffa barn, jag valde varken att bli till eller förväntas vara något slags äldrevårdare till dem.

Eftersom de gjort klart för mig att de inte tänker hjälpa mig med mina barn, så är det lika klart för mig att de inte får någon hjälp av mig på äldre dagar.
  • Anonym (Låtdemgnälla)

Låt dem gnälla. Vad spelar det för roll. Låt dem ventilera.

• Anonym (Eva)
    Anonym (Farmor) skrev 2024-04-18 15:12:45 följande:
    Ok, vad har det med ts att göra?

Jag hjälpte min gamla mamma med det hemtjänsten inte gjorde. Hade hon inte haft mig så hade det blivit svårt för henne.
    Min mamma avled för ca ett halvår sedan, nästan 95 år gammal. I tacksamt minne bevarad.

De gamla väljer inte att bli gamla och inte klara av allt längre, det är synd att det finns "barn" som inte begriper det.
    Jag hoppas att du har syskon som har förstånd att ställa upp.
    Gillar ditt omvända resonemang. Så måmga äldre  uttrycker att de minsann inte ska ta något ansvar. Nä, de gör ju såklart som de vill men det är ju knappast ett nytt fenomen att den äldre generationen hjälper till och får mycket tillbaka av det. Min morfar (född 1910) pratade så ofta om sin älskade farmor som blev en extraförälder för honom. Självkänsla får man en annan relation om man är väldigt närvarande.
    Och till ts, alla kam väl få gnälla ibland? Som någon nämnde, klaga då inte över jobbet du har valt att tacka ja till,  staden du har valt att bo i, affären du gar valt att handla i etc
  • Anonym (Eva)

Sorry, svarade på fel inlägg, skulle vara svar till den som inte hjälper sin mamma

• Anonym (fluffig)

Du gnällde precis
    Du gnäller aldrig på jobbet, vädret, kollektivtrafiken?

Om jag gnäller för att jag är trött, det betyder ju inte att jag inte älskar mina barn. Man måste inte vara kåt, glad och tacksam hela tiden.

Svar på tråden Föräldrar som gnäller..