• Alva87

Är min relation med min make "normal"?

Hej. Jag har varit tillsammans med min man i 20 år, gift i 14 år. Vi har ett gemensamt barn. Men jag kan inte sluta undra om hans sätt att bete sig mot mig är normalt. Jag har börjat läsa på lite om personlighetsstörningen narcissist och flera av kännetecknen stämmer in på hans beteende. Men jag känner enorm skuld och skam och börjar inse att jag troligen är medberoende då jag skyddar hans beteende i vissa situationer. Lite kort om hur han är:
    - Han växlar humör från en dag till en annan och utför silence treatment om han inte fått sin vilja igenom eller om jag inte haft sex med honom, han straffar mig och det får mig att känna obehag och må dåligt då energin i rummet blir helt annorlunda.
    - Han får raseriutbrott och kan skrika för full hals. Helt obryd om att folk runtomkring ser honom och jag känner sån skam. Han bråkar för småsaker och han får dessa utbrott framför våran son. 
    - Han säger att han måste "tömma pistolen" annars måste han göra det på annat håll" han menar då såklart samlag.
    - Han säger att jag inte får ha sociala medier, då det bara är folk som flörtar där.
    - Om jag inte närmar mig honom så är det för att jag inte känner mig trygg med honom, men då anklagar han mig för att vara otrogen, eller anklagar mig för att gå igenom en depression och han projicerar detta i mig, även att min son har börjat säga "mamma var inte så nere".. men herregud. Jag mår bra, bara inte med min man runtomkring mig då han beter sig som ett svin. 
    Han hjälper inte till med vår son om jag inte ber honom göra det, han jobbar inte sedan 2 år tillbaka då han säger att han är smartare än så och inte "luras av det svenska systemet" så jag försörjer oss med min låga lön. Är detta OK?

• Svar på tråden Är min relation med min make "normal"?
  • Alva87

Tack alla för er snabba respons. Jag känner mig hjälp och maktlös och tog chansen att finna stöd och pepp i detta forum - vilket jag verkligen känner att jag fått.

Min man är helt kapabel till att arbeta, han fick bara nog en dag och sa upp sig. Han investerar pengar i aktier och krypto men vinsten ser jag inte skymt av. Han håller dock hårt i pengarna, jag och min grabb har en "viss summa" per dag som vi får använda. Jag har stått på mig och vi har haft många konflikter kring detta, vilket resulterade i att han skickade hälften av våra pengar till mig.

Anledningen till att jag stannar är för att vi befinner oss utomlands på hans initiativ, jag är väldigt sårbar här utan varken vänner eller släkt. Jag har varit utomlands nu i snart 1,5 år och har behövt försvara mig otaliga ggr varför jag vill hem till Sverige. Han säger så taskiga saker, att jag inte har vänner i Sverige och att min släkt inte bryr sig om mig. Nu märker jag att han börjat bli allt mer kontrollerande, jag gissar att han känner av att jag "synat hans bluff" och lärt mig hans beteende. 

Kort sagt, jag har med ett vuxet barn att göra. Finns det något oesexigare med än man som ligger i sängen med mobilen i ena handen och den andra innanför brallan hela dagen? Jag pluggar heltid på distans och tar hand om grabben och alla hans aktiviteter. 

Jag har bestämt mig för att lämna honom. Jag har försökt 3 ggr här. Men då blir han galen och springer efter mig och skriker. Senast var det på boendet där vi bor inför all personal, han skrek och var helt galen.

Jag tänker bete mig som en grå sten, vara tråkig som fan. Svara sakligt på hans anklagelser och inte visa starka känslor. Jag ser att han blir galen av att min empatiska sida försvunnit, det är som att jag har matat hans ego hela den här tiden. Han har för övrigt (trots påtryckningar från mig) sett till att vi bor i ett hotellrum på 30 kvm..i 1,5 år. Jag håller på att tappa det.

Jag har bokat min och min sons hemresa till Sverige, han tror att jag kommer "hata sverige" lika mkt som han och komma tillbaka till utlandet. Men jag kommer ringa honom och meddela om skilsmässa. 

Tack för erat stöd. Jag har inte pratat med nån vän eller släkt om detta, jag skäms så oerhört. Men nu när jag ser att min son tippar på tå och börjar bli medberoende så måste jag ut.

• Alva87
    Anonym (Lämna honom) skrev 2024-04-16 06:36:29 följande:

förlåt men inget av det du skriver är okej.. jag skulle tyvärr försöka ställa in dig på att lämna. Man ska aldrig bli tvingad till sex och just att din son börjat reagera är ett starkt tecken på att något är fel.
    Har han alltid haft detta beteende eller började det senaste åren? 

Hans beteende började bli mer intensivt då vi flyttade utomlands. När jag jobbade i Sverige slapp jag iallafall vara med honom 24/7, här känns det så påtagligt. han har även börjat festa här och börjat dricka och röka mycket, min son frågar vart pappa e.. , min man kommer hem 01.30 när klubbarna stängt och jag börjar misstänka att han levt ett dubbelliv. Han vill att jag ska dricka och röka, men jag vill inte sänka mig till hans nivå.. någon av oss måste vara ett föredöma och inte festa hela tiden. Förra veckan drack han sön-sön... det börjar spåra. Det tål att nämnas att han börjat resa utomlands från att vår son var 2 år, lämnat mig 1-3 månader varje år.. för att "samla kraft". ts..
  • Alva87
    Anonym (Stephanie) skrev 2024-04-16 10:06:10 följande:

Var kommer han ifrån?

Självklart ska du inte försörja en frisk vuxen människa. Det behövs egentligen inte sägas mer. Hans beteende är oacceptabelt, men det vet du redan. Vad skulle du ge för råd till ditt barn om han satt i en sån här sits? 

Han kommer från mellanöstern, ateist. Jag är svensk. Hans mamma har liknande beteende, och jag börjar tro att hans uppväxt inte var så glamorös som han får den att framstå.
  • Alva87
    Anonym (Nej) skrev 2024-04-16 06:30:23 följande:

Att du ens behöver fråga är ju ett starkt tecken på att det inte är okej. Vad gör han om han inte jobbar? Är han hemma-pappa o sköter allt hushållsarbete? Hur tänker han kring pension? Ska han leva på dig då också? Han är vuxen o måste ju klara av att försörja sig själv.

Han städar knappt, är ute med vänner eller slappar hemma. Jag lagar mat, handlar, tvättar, planerar, pluggar heltid och har hand om räkningarna e.tc. Han tror inte på pension, han tror att staten kommer att ta pengarna.. han investerar i valutor e.tc vilket han ska spara pengar till sin pension.
  • Anonym (Stephanie)
    Alva87 skrev 2024-04-16 11:43:58 följande:

Tack alla för er snabba respons. Jag känner mig hjälp och maktlös och tog chansen att finna stöd och pepp i detta forum - vilket jag verkligen känner att jag fått.

Min man är helt kapabel till att arbeta, han fick bara nog en dag och sa upp sig. Han investerar pengar i aktier och krypto men vinsten ser jag inte skymt av. Han håller dock hårt i pengarna, jag och min grabb har en "viss summa" per dag som vi får använda. Jag har stått på mig och vi har haft många konflikter kring detta, vilket resulterade i att han skickade hälften av våra pengar till mig.

Anledningen till att jag stannar är för att vi befinner oss utomlands på hans initiativ, jag är väldigt sårbar här utan varken vänner eller släkt. Jag har varit utomlands nu i snart 1,5 år och har behövt försvara mig otaliga ggr varför jag vill hem till Sverige. Han säger så taskiga saker, att jag inte har vänner i Sverige och att min släkt inte bryr sig om mig. Nu märker jag att han börjat bli allt mer kontrollerande, jag gissar att han känner av att jag "synat hans bluff" och lärt mig hans beteende. 

Kort sagt, jag har med ett vuxet barn att göra. Finns det något oesexigare med än man som ligger i sängen med mobilen i ena handen och den andra innanför brallan hela dagen? Jag pluggar heltid på distans och tar hand om grabben och alla hans aktiviteter. 

Jag har bestämt mig för att lämna honom. Jag har försökt 3 ggr här. Men då blir han galen och springer efter mig och skriker. Senast var det på boendet där vi bor inför all personal, han skrek och var helt galen.

Jag tänker bete mig som en grå sten, vara tråkig som fan. Svara sakligt på hans anklagelser och inte visa starka känslor. Jag ser att han blir galen av att min empatiska sida försvunnit, det är som att jag har matat hans ego hela den här tiden. Han har för övrigt (trots påtryckningar från mig) sett till att vi bor i ett hotellrum på 30 kvm..i 1,5 år. Jag håller på att tappa det.

Jag har bokat min och min sons hemresa till Sverige, han tror att jag kommer "hata sverige" lika mkt som han och komma tillbaka till utlandet. Men jag kommer ringa honom och meddela om skilsmässa. 

Tack för erat stöd. Jag har inte pratat med nån vän eller släkt om detta, jag skäms så oerhört. Men nu när jag ser att min son tippar på tå och börjar bli medberoende så måste jag ut.

Så modigt av dig! Du gör helt rätt utifrån det du har berättat här i tråden. Det låter som att ert liv tillsammans har kommit till sin ände och att du skulle få det bättre här i Sverige på alla sätt och vis. 

Det låter ju jättejobbigt att bo så smått och på hotell dessutom. Jag önskar dig all lycka till.
  • Anonym (Stephanie)
    Alva87 skrev 2024-04-16 11:50:16 följande:
    Han kommer från mellanöstern, ateist. Jag är svensk. Hans mamma har liknande beteende, och jag börjar tro att hans uppväxt inte var så glamorös som han får den att framstå.
    Jag är själv utlänning, men jag kunde utläsa ur ditt första inlägg att han förmodligen var därifrån. Beteendet känns igen, tyvärr!!
  • Anonym (urs)

Du har stått ut med det här i 20 år?! Lämna honom för tusan

• Anonym (X)

Åk till Sverige för att hälsa på släkten och stanna sen där.

• Anonym (L)
    Alva87 skrev 2024-04-16 11:48:30 följande:
    Hans beteende började bli mer intensivt då vi flyttade utomlands. När jag jobbade i Sverige slapp jag iallafall vara med honom 24/7, här känns det så påtagligt. han har även börjat festa här och börjat dricka och röka mycket, min son frågar vart pappa e.. , min man kommer hem 01.30 när klubbarna stängt och jag börjar misstänka att han levt ett dubbelliv. Han vill att jag ska dricka och röka, men jag vill inte sänka mig till hans nivå.. någon av oss måste vara ett föredöma och inte festa hela tiden. Förra veckan drack han sön-sön... det börjar spåra. Det tål att nämnas att han börjat resa utomlands från att vår son var 2 år, lämnat mig 1-3 månader varje år.. för att "samla kraft". ts..
    Du ska absolut inte stanna med honom. Starkt av dig att inse att du behöver bort från honom! Åk hem till Sverige och stanna där. Kommer han efter, ta hjälp av myndigheter. Han är inte frisk och beter sig som ett jävla praktarsle.
  • Alva87

Tack alla rara medmänniskor! Jag är så tacksam för erat stöd.

Jag har börjat skriva dagbok och spelat in hans raseriutbrott om någon skulle ifrågasätta min sanning. Jag behöver själv lyssna på dem imellanåt då jag börjar tvivla på min sanning och omdöme, men med tiden märker jag att jag blir starkare. Jag tänker tillbaka och ser allt så tydligt nu, jag skulle kunna nämna 1000 situationer som innehåller både det ena och andra. Men nu ska jag blicka fram då jag inte kan förändra det som varit.

I 20 år har jag tagit hand om honom, nu när jag tar hand om mig själv så får jag höra så konstiga kommentarer som:
    "Du gör pedikyr och manikyr? Är du deprimerad?" ah men snälla, håll käften.

Nu ska jag stå ut i 40 dagar till sedan tar jag flyget och tittar aldrig bakåt.
    Jag återkopplar när jag meddelat beslutet och hoppas att han aldrig kommer till Sverige. Det komiska är att han själv sagt "om du lämnar mig så kommer du skada vår son då jag inte kommer klara av att dela vårdnaden med dig" Vilket innebär att jag slipper en vårdnadstvist iallafall. Ta hand om er och återigen, tusen tack för allt stöd!

Svar på tråden Är min relation med min make "normal"?