Inlägg från: Anonym (XXX) |Visa alla inlägg
  • Anonym (XXX)

Bör barn (från 16 år) få välja juridiskt kön utan att ha fått diagnos?

Anonym skrev 2024-04-17 17:00:38 följande:
    En sorglig dag, jag följde debatten hela dagen.
    Ja, man känner sig så hjälplös. Det här är ett tydligt exempel på att demokratin inte fungerar i Sverige. För den här lagen stämmer inte med folkviljan. Det kan man se i vilket kommentarfält som helst på nätet. Det bästa skulle egentligen ha varit en folkomröstning.
  • Anonym (XXX)
    Anonym (D) skrev 2024-04-21 09:05:07 följande:

Lagen berör inte bara de få som avser byta. Kön är inte bara viktigt för transpersoner eller andra med könsidentitetsstörning. Det är viktigt för alla!
    För mig är det en djupt liggande sak.
    Jag är inte bara en livmoderbärare.
    När jag ser en man på gata kommer det alltid vara en man för mig.

Män är män och kvinnor är kvinnor för mig och det är viktigt för mig. Många känner likadant, det är ju grunden för hela vår existens och fortplantning.

Att då omdefiniera vad som är vad och låta ett fåtal personer med könsidentitetsstörning omdefiniera vad som är vad, det påverkar en djupt liggande känsla hos många, som om något ifrån oss.

Upp till 1/3 av dem som upplever sig som trans är autistiska, och många har även psykiska problem. DET om något säger något. Hyperfokus på en sak och man ger inte upp förrän man får det. Men ingen ska ifrågasätta utan dessa personer hittar varandra och driver på. Varför inte ta reda på varför många flickor plötsligt lider av könsidentitetsstörning?

Jag inser att om man verkligen är transsexuell så kan man väl få operera sig och byta för att det ska hjälpa just den. Vet inte om jag tycker det är rätt att använda skattepengar till det, men fine. Låt gå. Men det ska inte vara lättvindigt. Det ska utredas ordentligt. Och inte heller ta för kort tid. För det är en så tydlig avvikelse från hela grunden till artens fortlevnad och existens och i grunden många gånger beror det säkert på andra faktorer. Att byta i passet är en viktig fråga. Även om frågan om att ta bort kroppsdelar är ännu viktigare. Det ska inte ske lättvindigt.

Och det berör inte bara individerna. Det berör de flesta. Alla jag talat med känner samma sak.

Fåtalet med könsidentitetsstörning bör kunna få hjälp efter noggrann utredning men ska samtidigt inte stöpa om verkligheten för oss andra. Det är inte bara deras röst som ska få höras.

Håller med här. Det är inte klokt att en pytteliten tossig minoritet ska få styra över lagarna på det här sättet, och även över hur barn ska uppfostras på dagis och i skolan när det gäller könsrollerna. De allra flesta är ju trots allt normala i detta avseende, och vill leka med barn av sitt eget kön samt sådana lekar som pojkar respektive flickor har lekt i alla tider.

Jag tror att det är denna ogenomtänkta genuspedagogik som är den största boven, faktiskt, när det gäller den enorma ökningen av "könsdysfori". Det är väl KLART att man blir förvirrad i puberteten, när alla hormoner rasar, om man inte fått med sig en tydlig bild av att man är kille alternativt en tjej, och att det är så det ÄR.
  • Anonym (XXX)
    Tom Araya skrev 2024-04-21 14:19:41 följande:
    Där tror jag faktiskt du har fel.
    Jag tror att uppluckringen av könsrollerna genom att öka flexibiliteten av vad som förväntas, så är risken mindre att känna sig obekväm med sin juridiska könstillhörighet. Kort sagt, det är ok att vara lite -aktig från det motsatta könet utan att behöva byta kön och mer fritt att välja yrke, hobbie e.t.c. utan att vara låst av gamla könsnormer. Detta är dock inget man har fokuserat på vid fostran och inlärning för barn, utan istället kom det här med total genusneutralitet.
    Fast nu ÄR det ju så, att fallen av "könsdysfori" har ökat i takt med att genuspedagogiken har drivits igenom på fler och fler ställen. För hundra år sedan fanns ingen genuspedagogik och praktiskt taget ingen "könsdysfori" heller.

Det fanns någon enstaka skäggig dam som visade upp sig på marknader med resande freakshows, inget mer än så. Och detta kan också ha varit en bluff bara för att tjäna pengar. Vidare finns det några enstaka fall från hela världen, där kvinnor klätt ut sig i manskläder och låtsats vara män för att få utöva yrken som kvinnor inte fick utöva på den tiden. Jag minns en cowboy och en fältskär (militärläkare), inga fler. Men nu verkar det ju finnas flera fall samtidigt i varenda högstadie- och gymnasieskola..? 
  • Anonym (XXX)
    Tom Araya skrev 2024-04-21 15:57:22 följande:
    Men den genuspedagogik du hänvisar till har haft ett annat fokus än på de gamla könsrollerna som jag avser.
    Det är inte det faktum att vi välkomnar kvinnor i tidigare mansdominerade yrken som skapar förvirring kring könstillhörighet och obekvämhet med det kön man är född till.
    Fast det hör ju ihop? Om man aktivt hindrar små flickor från att leka att deras dockor är deras bebisar, och senare med Barbie-dockor, eller från att leka sjuksköterskor, och säger att de MÅSTE ägna sig åt att leka med bilar och säga "brum brum" och GI Joe-figurer (och då identifiera sig med soldaten), samt bygga modeller av flygplan och ubåtar - så är det väl klart att de blir förvirrade? Och likaså när feministmorsor och nitiska dagisfröknar tvingar på pojkarna balettkjolar, glittersmink och nagellack.
  • Anonym (XXX)
    HSOF skrev 2024-05-09 22:07:44 följande:
    Ingen som vill ha detta men det röstas igenom ändå. Vi lever verkligen i en sjuk tid och där all folklig demokrati är som bortblåst till förmån för högre intressen Inom västvärlden.
    Ja, det enda rätta hade varit en folkomröstning i frågan. 
  • Anonym (XXX)
    Xenia skrev 2024-05-10 08:12:33 följande:

Jag tycker det enda rätta hade varit att lyssna på sakkunskap. Och då kräva en ordentlig dysforiutredning innan plus att vederbörande ska vara myndig. 
    Vanligt folk vet inte tillräckligt, inte politiker heller.

Fast nu är det ju folk som officiellt står för "sakkunskapen" som har drivit på, så att ungdomar har gjort dessa irreversibla behandlingar och ingrepp i onödan. Sådana "sakkunniga" kan vi vara utan, och låta det sunda förnuftet avgöra i stället. D.v.s. majoriteten av de röstberättigade svenskarna.
  • Anonym (XXX)
    ClumsySmurf skrev 2024-05-10 10:43:33 följande:
    jepp
    en annan fråga är hur länge "sakkunniga" bör vara inlåsta
    det bör vara minst flera år för varje felbehandlad patient
    Japp, de borde få samma straff som denne som gjort motsvarande stympningar på fullt friska människor utan medicinsk indikation, nämligen livstid:

news.sky.com/story/marius-gustavson-mastermind-behind-eunuch-maker-extreme-body-modification-ring-jailed-for-at-least-22-years-13128036

Marius Gustavson: Mastermind behind 'eunuch maker' extreme body modification ring jailed for at least 22 years

The Norwegian national made almost £300,000 from a website that amassed 22,841 users who would pay to watch unnecessary surgical procedures.

The mastermind behind an extreme body modification ring that carried out "grisly and gruesome" procedures including castrations has been jailed for life with a minimum term of 22 years.

Warning: The following article contains graphic details of extreme physical mutilation

• Anonym (XXX)
    Xenia skrev 2024-05-10 13:58:24 följande:

Experterna kan vara oeniga och då bör försiktighetsprincipen råda. 

Ja. D.v.s. att INTE göra ingreppen. Men så har det inte varit...
  • Anonym (XXX)
    ClumsySmurf skrev 2024-05-10 11:24:23 följande:
    The Eunuch chapter contains not only the claim that  children can be eunuch-identified, but also a hyperlink to  the Eunuch Archives website where anonymous men with  castration fetishes congregate and share their child  castration fantasies.219 In April 2023, on TikTok, a popular  WPATH-affiliated gender surgeon advertised genderaffirming care for people who identify as eunuch to her  250K+ young followers.220

During WPATH?s 2022 International Symposium in  Montreal, the coauthor of the SOC8 eunuch chapter spoke  about the first "eunuch-identified" patient he ever saw, who  was a 19-year-old man living in his parent's basement, who  "may have been on the autism Asperger's spectrum," and  wanted to revert to a prepubertal state.221 The young man  didn't explicitly identify as a eunuch. The WPATH expert  had applied the label to him. "I deduced it just because it  was on my radar," he explained to the audience. In other  words, instead of viewing this patient as a troubled  individual in need of deep psychotherapeutic support, the  WPATH expert labeled him a eunuch-identified person in  need of gender-affirming surgical castration. Reframing such serious psychiatric disorders as "identities" to be  affirmed and resolved with chemical and surgical  castration is an enormous breach of medical ethics and a  clear indication that WPATH does not have the health and  well-being of patients as its priority.

environmentalprogress.org/big-news/wpath-files
    "Eunuch-maker" Marius Gustavson, who "mutilated paying customers and streamed it online", jailed for 22 years. Gustavson's defense claimed these extreme body modifications led to "feelings of empowerment and greater acceptance of himself and feelings of contentment with his own body...He was stuck in a body he wanted to make changes to, and understood there were more people out there who wished to do the same." The defense's remarks sound like they're straight out of the Eunuchs chapter inStandards of Care 8, which declares that "eunuchs require access to affirming care [including castration] to gain comfort with their gendered self."
    Ja, det är väl nästa tokighet som RFSL och Jonas Gardell kommer att driva. "Barn kan identifiera sig som eunucker, och därför ska sjukvården kastrera dem".
  • Anonym (XXX)
    Xenia skrev 2024-05-11 01:54:11 följande:
    Da gor de fel. 

Jag tankte inte bara pa vilken lakare som helst utan t ex experter pa genetik. Det ar inte sa enkelt som att alla ar antingen XX eller XY, det finns t ex intersexuella.

Andra experter pa t ex autism, om det ar det som gor att unga kanner sig ha fel kropp och inte passa in.
    Och då är det ju en helt annan sak. Det är nog ingen som tycker att t.ex. en AIS-kvinna inte ska få hjälp att se mer manlig ut, få en manlig röst o.s.v.. Hon ÄR ju en man, enligt kromosombilden. Därför är det inte konstigt att dessa flickor när de får diagnosen - vanligen vid ca 17 års ålder då de söker läkare för att mensen inte kommit - kan berätta att de alltid känt sig som pojkar, föredragit pojkleksaker och pojklekar i grupp, i stället för att sitta och pyssla med dockor med en bästis som flickor gör.

Det är inte dem den här debatten handlar om, utan om dem som bara får för sig dumheter utan någon medicinsk orsak. Då sitter det bara i huvudet och ska behandlas som andra sjukdomar som bara sitter i huvudet.  
  • Anonym (XXX)
    ClumsySmurf skrev 2024-05-11 11:32:17 följande:
    Det mesta handlar nog inte om inbillning, jag tror att dumheterna i huvudet uppstår när någon som har ett problem pratar med en "expert" som är dum i huvudet.
    Jo, det här har ju ungdomarna berättat om också, både i Sverige (Uppdrag gransknings programserier), och i tyska och brittiska dokumentärer som jag sett. Att "experterna" pushade och i det närmaste pressade dem att sätta igång med hormonerna och operationerna.

En tysk tjej berättade att hon hade blivit osäker när brösten skulle opereras bort, men då hade hennes läkare sagt ungefär att "du kan inte backa ur nu för då sviker du alla som har samma problem som du". Så hon gick igenom ingreppet, och hoppade av cirkusen efteråt. Men nu är hon utan bröst, och hennes röst är för alltid förändrad till en mörkare röst p.g.a. hormonbehandlingen (när struphuvudet väl har vuxit kan man inte minska ner det till en kvinnas igen), och hon upplevs varken som man eller kvinna av omgivningen utan som något freakigt mellanting. Och detta måste hon leva resten av sitt liv med nu...
  • Anonym (XXX)
    Xenia skrev 2024-05-17 00:35:01 följande:

Later detta bra? 

Brittiska skolor ska lära ut att det finns två kön, man och kvinna, idéer om att det ska finnas många olika kön ska inte beskrivas som en sanning

?Omstridda idéer om att det ska finnas upp till 72 olika könsidentiteter ska inte ingå i undervisningen, det finns alla möjliga galna föreställningar?, säger utbildningsminister Gillian Keegan till Skynews.

Allt utöver man och kvinna ska betecknas som omstridda teorier.

sverigesradio.se/artikel/brittiska-skolor-ska-bara-lara-ut-att-det-finns-tva-kon
    Ja.
  • Anonym (XXX)
    Peterheter skrev 2024-05-17 09:28:42 följande:
    En strimma sunt förnuft i en galen clownvärld där allting baseras på känslor.
    Ja, det börjar äntligen bli lite ordning. Tyvärr för sent för dem som redan hann operera sig. De får leva resten av sina liv som freaks.
Svar på tråden Bör barn (från 16 år) få välja juridiskt kön utan att ha fått diagnos?