Bör barn (från 16 år) få välja juridiskt kön utan att ha fått diagnos?
Jag är medveten om att jag är sen på pucken, men jag har också frågan om vilka problem som lagen löser?
Det blir lättare att juridiskt byta kön, ja. Men är det verkligen ett problem att det har varit lite krångligare och omfattat flera turer tidigare?
Jag menar att vi har massor av restriktioner i samhället; om att köpa och sälja alkohol, vapen, läkemedel e.t.c, att rösta, att framföra fordon på allmän väg mm.
Det finns ju skäl till att sådana restriktioner och regleringar finns. Vad motiverar då att just juridiskt könsbyte ska vara lättare?
Sedan har vi ju faktorerna att vi har bristande vetenskapligt underlag för hur man ska bemöta och behandla könsdysfori för att göra gott och inte ställa till med eller medverka till skada.
Hur blir det med regler som skiljer könen åt?
Är det biologiskt eller juridiskt kön som gäller när man i skola, föreningar och tävlingar tränar, tävlar, byter om och duschar i samband med idrott?
Är det biologiskt eller juridiskt kön som gäller för olika platser där sökande av ena könet kvoteras in?
Är det biologiskt eller juridiskt kön som gäller när kraven är olika för män och kvinnor vid rekrytering till vissa yrken, mönstring till värnplikt mm?
Vid fertilitetsbehandling, är det då det biologiska eller juridiska könet som avgör formen av behandlingen respektive förväntningarna av fertilitet från början och vid behandling?
Kommer man att börja kalla alla som juridiskt är kvinna till HPV-vaccinering och mammografi?
Det känns som att man skapar mer problem än man löser...