Inlägg från: Anonym (Klotet) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Klotet)

Bör barn (från 16 år) få välja juridiskt kön utan att ha fått diagnos?

Anonym (Tveksam) skrev 2024-04-14 16:05:51 följande:
    Om en våldtäktsman vill kan han byta kön juridiskt och hamna på kvinnoavdelningen. En man som misshandlat sin fru kan byta juridiskt kön och söka upp kvinnojourer och skyddat beroende mm Du tror inte risken är att det missbrukas? 

Allt kan missbrukas. Då måste vi skippa massor i samhället, så det är inget giltigt argument tycker jag. 

• Anonym (Klotet)
    Embla twopointoh skrev 2024-04-15 10:19:25 följande:
    Framför allt ska vi lära våra barn att det är okej för en pojke att gilla rosa och för en flicka att gilla dinosaurier. En pojke är inte en flicka för att han har "tjejiga" intressen, liksom. Så är det inte nu på sina håll, redan i förskolan får barn höra att de kanske är det motsatta könet för att de råkar gilla eller vara något som inte är könsnormativt. Politisk ideologi förklätt till pedagogik.
    Källa på att det går till så i förskolan. 
  • Anonym (Klotet)
    Anonym skrev 2024-04-15 11:21:08 följande:
    Googla genusförskola.

Du har alltså inte en källa på att personalen säger till barnet att det ska vara ett annat kön än vad det är? 

Det är den sk faktan jag vill ha belägg för. 

• Anonym (Klotet)
    Anonym skrev 2024-04-15 11:30:21 följande:
    Men så googla då.
    Jag tänker inte gör jobbet åt dig, du fick ett ord att söka på. Det får räcka.
    Tack, då vet jag att det bara är en åsikt som passar in i Emblas narrativ, inte fakta. 
  • Anonym (Klotet)
    Anonym skrev 2024-04-15 11:37:30 följande:
    Embla?
    Vad har det med det jag skriver att göra?

Och det är ingen "åsikt", det skulle du veta om du googlade.
    Fast du kanske inte riktigt vet hur man gör?
    Jag skulle gärna förklara men har inte tid längre, lunchrasten börjar ta slut.

Men lycka till, hoppas du löser det. Annars kan jag hjälpa dig lite senare i kväll. 

Kjamiz
    Om du inte hänger med i debatten och vem som skrivet med vem kan jag inte hjälpa dig. 
  • Anonym (Klotet)
    Embla twopointoh skrev 2024-04-15 18:07:14 följande:
    https://forskola.stockholm/hitta-forskola/forskola/egalia/
    forskoleforum.se/artiklar/genusforskolan-nicolaigarden

Genusförskolor, alltså förskolor som har som uttalat mål att utgå från att kön är en social konstruktion, att man är det kön man känner sig som, och så vidare, finns lite runt om i landet. Men, dessa tankesätt kan även finnas i "vanliga" förskolor, beroende på förskolepersonalens personliga värderingar. Det är bara logiskt att det pedagogerna själva tycker, kommer att påverka deras förhållningssätt till barnen.

Vi har personlig erfarenhet av detta i vanlig förskola. Min ena dotter hade en period då hon mest lekte med bilar, tåg, gillade dinosaurier och så vidare och hade mest killkompisar. Hon sade vid något tillfälle att hon var pojke (hon var fyra-fem år). En av pedagogerna på förskolan sade då till henne att hon absolut var pojke och började kalla min dotter för "han".

Alla förskolor förekommer detta inte på, men det förekommer.

Du har alltså hört det av en pedagog och gör det till en allmän sanning? 

Jag förstår att din dotter blev otroligt traumatiserad av att en pedagog bekräftade hennes fantasilek. 

• Anonym (Klotet)
    Anonym (Harven) skrev 2024-04-15 18:45:58 följande:
    Det låter som en snurrig förskolepedagog. så fungerar inte genus i förskolan. Syftet är att inte bli intvingad till något. Ungefär som det gick till förut. Nejdå lilla Filippa, bilarna är till för pojkarna.

tror du att din dotter kommer att vilja byta kön pga det här? För i så fall borde en rejäl dos av prinsessterapi åtgärda det. Det är i alla fall samma sorts logik.
    Håller med. Men de måste ju välja ut sådana här knäppgökar för att understryka sina åsikter. Det finns stollar inom varje ideologi, men man låter inte stollarna definiera ideologin. 
Svar på tråden Bör barn (från 16 år) få välja juridiskt kön utan att ha fått diagnos?