Inlägg från: Anonym (Isabelle) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Isabelle)

Bör barn (från 16 år) få välja juridiskt kön utan att ha fått diagnos?

Jag är principiellt emot att barn under 18 år ska kunna göra livsgenomgripande förändringar utan föräldrarnas godkännande. Men lagförslaget kanske omfattar förälders godkännande?

Jag har aldrig heller fått helt klart för mig varför det är så viktigt att kunna byta kön när nu könet inte har någon betydelse? Om mitt biologiska kön inte avgör om jag är man eller kvinna, så kan jag ju lika gärna ha kvar det biologiska kön jag har? Detsamma gäller ju det juridiska könet. Det blir ett märkligt resonemang. 

Jag vill också att man ska utreda detta med alla flickor som vill byta kön och varför det har ökat så kopiöst. Det måste man göra först och ta reda på vetenskapliga fakta, inte tyckanden från enskilda. 

• Anonym (Isabelle)
    Embla twopointoh skrev 2024-04-15 10:19:25 följande:
    Framför allt ska vi lära våra barn att det är okej för en pojke att gilla rosa och för en flicka att gilla dinosaurier. En pojke är inte en flicka för att han har "tjejiga" intressen, liksom. Så är det inte nu på sina håll, redan i förskolan får barn höra att de kanske är det motsatta könet för att de råkar gilla eller vara något som inte är könsnormativt. Politisk ideologi förklätt till pedagogik.
    Men det där har vi ju hållit på med sedan sjuttiotalet. Det är ju just det som är problemet med könsbyten. Att man först har hamrat in att det är OK att vara precis som man är, klä sig som man vill, ha håret som man vill, ha vilka intressen man vill. MEN. För att vara kvinna så ska man ha långt hår, klä sig i klänning, operera ett kvinnligt könsorgan, skaffa bröst, byta namn osv. Det blir motsägelsefullt, när man samtidigt säger att man inte måste ha stora bröst för att vara tjej, eller klä sig i blommig klänning eller vad det nu gäller. Och så tvärtom för killar. 

Det är något som skaver och jag är glad att vissa ändå vågar ta upp det trots att man blir kallad för TERF och liknande tillmälen. 
  • Anonym (Isabelle)
    Anonym skrev 2024-04-15 11:37:30 följande:
    Embla?
    Vad har det med det jag skriver att göra?

Och det är ingen "åsikt", det skulle du veta om du googlade.
    Fast du kanske inte riktigt vet hur man gör?
    Jag skulle gärna förklara men har inte tid längre, lunchrasten börjar ta slut.

Men lycka till, hoppas du löser det. Annars kan jag hjälpa dig lite senare i kväll. 

Kjamiz
    Vad fånigt. Det är självklart att inga förskolor har den inställningen. Det går helt emot riktlinjerna. 

Så här står det: I förskolans läroplan står det att förskolan har ett ansvar för att motverka könsmönster som begränsar barnens utveckling, val och lärande.
  • Anonym (Isabelle)
    Anonym (Allt är galet) skrev 2024-04-15 15:22:07 följande:

Det här är bara en av sakerna som är så fel idag, det är dags att ta ett omtag på så mycket i samhället, vi behöver omforma en jävla massa, men vi borde absolut börja med att rösta nej till detta! Sen kan vi ta myndighetsåldern, 18år. Jo, på den tiden när man valde att sätta 18år som myndighetsålder så var det nog inte fel alls, men idag, hej hallå. Det finns inte en 18åring som är i närheten av den mognadsgrad som en 18åring hade på 60talet. De som växer upp idag är söndercurlade barn som förväntas vara vuxna vid 18års ålder. Detta är inte klokt. Myndighetsålder borde ändras till minst 25år i dagens samhälle.

Kraven som ställdes på våra pensionärer vi har idag var totalt annorlunda, min pappa t.ex såg fram emot att få börja arbeta efter 7e klass, då tyckte han att han var vuxen och ville börja jobba och tjäna pengar, 14år gammal. Idag vill en 14åring knappt ta ett sommarjobb, pengar? Det får man väl från mamma och pappa? Jobba... det låter jobbigt, jag vill ju ha sommarlov inte jobba.

Jag förstår hur du menar, men en 14-åring kan knappt få ett jobb idag, utan konkurrerar med vuxna högskolestudenter om sommarjobb mm. Det finns helt enkelt inte lika många "enkla" jobb idag.

Om vi ska bli myndiga vid 25 - ska vi som är föräldrar försörja dessa "barn" så länge då? Eller hur tänker du kring det? 
Svar på tråden Bör barn (från 16 år) få välja juridiskt kön utan att ha fått diagnos?