Invandrarkultur kontra feminism
Kopierad text:
Det finns många som tycker att våld i nära relationer ska falla under kategorin hederskultur. Det finns tydliga särdrag som skiljer dessa begrepp och handlingar ifrån varandra (Stockholms stad, 2016). Våld i nära relationer är handlingar som utförs av en individ mot en annan individ. Dessa individer kan exempelvis vara inom en familj, i ett kärleksförhållande etc. Både män och kvinnor kan utsättas för våld i nära relationer men det är främst kvinnor som utsätt för det. Handlingarna som utförs är många gånger ett mönster av handlingar som kan regelbundet vara fysiskt, sexuellt och psykiskt våld (Socialstyrelsen, 2019). Hedersrelaterat våld och förtryck däremot har sitt ursprung från olika traditioner. I ett heder sammanhang är kollektivets, familjens eller släktens, intresse viktigare än den enskilda individens. En familjemedlem som bryter mot de regler och normer som finns i synnerhet om sexualitet och relationer drar skam över hela familjens eller släktens heder. För att bevara familjens heder straffas den som har brutit mot de regler och normer som finns. Dessa straff kan utövas av flera eller en person inom familjen eller släkten. Dessa straff är även accepterade av det kollektivet som finns, det vill säga familjen eller släkten (Stockholms stad, 2016).
Unni Wikan som är professorn inom socialantropologi förklarar att det finns en hederskod i vissa samhällen som kan ses som en uppsamling av regler. Dessa regler redogör för vad som ger respektive vad som inte ger heder. Enligt Wikan ses heder som ett ting, något som en person eller familj kan vinna eller förlora, något man har eller inte har. Med heder tillkommer respekt och heder blir en befogenhet som en person tar i anspråk. Om man har heder blir man behandlad med särskild värdighet (Wikan, 2005:62 & 68). 3 Samhällets normer och värderingar är därför direkt avgörande för om personen har heder eller inte. Wikan lyfter även fram att det finns en gemensam nämnare och väsentlig roll i hedersproblematiken som är anspråket på kvinnans kyskhet (Wikan, 2005:62 & 68).
Källa:
HEDERSKULTUR ? EN FALLSTUDIE OM VÄSTRA GÖTALANDS INSATSER MOT HEDERSRELATERAD VÅLD OCH FÖRTRYCK
FULLTEXT01.pdf (diva-portal.org)