-
Då är din slutledningsförmåga kass.Anonym (Brak) skrev 2024-04-13 09:29:35 följande:Du anser att det är en lögn, men det tycker inte jag.
-
-
Tom Araya skrev 2024-04-15 00:02:31 följande:Det är två helt olika problem, vilket jag beskrev i mitt inlägg genom att referera till vad lagar, släkt och oskrivna regler säger i respektive samhälle och kultur.
Var det inte du som skrev att feminister kan hålla två olika saker i huvudet samtidigt?
Uppenbarligen är det svårare än vad du hävdat, eftersom du vill baka ihop detta till ett och samma problem.Varför skulle personen du argumenterar med vara representativ för om människor som du identifierar som feminister kan hålla två tankar i huvudet samtidigt?
Märklig slutsats.
-
Anonym (XXX) skrev 2024-04-17 13:00:27 följande:Så om det skulle vara så att vi har en knasig inhemsk sekt med hederskultur, så ska vi lösa det genom att flytta hit en miljon människor som har en ännu värre hederskultur? Det var ju logiskt...
Dessutom har inte ens Jehovas någonsin gått så långt som till operativa ingrepp i underlivet på flickor (eller pojkar för den delen), och inte heller har de dödat någon som straff för att de brutit mot reglerna. Och särskilt inte sina egna döttrar, systrar, brorsdöttrar etc..
Dessutom kan man inte kalla Jehovas för "hederskultur", för hederskultur bygger helt på biologiska klaner. Blodsband. Idén är att man tillhör sin biologiska klan hela livet, att klanen är allt, och att klanens heder - dess värde och status i förhållande till andra klaner - sitter i de ogifta flickornas intakta mödomshinnor, samt i de gifta kvinnornas absoluta trohet och dygd. Bryter en flicka eller kvinna mot reglerna, så anses det allmänt bland dessa folk att det enda sättet att upprätta klanens heder igen, är att döda flickan/kvinnan. Några sådana föreställningar har aldrig funnits ens i den strängaste svenska kristna sekt eller frikyrkoförsamling. Ett mord är för kristna en mycket större synd än en utomäktenskaplig sexuell förbindelse.
Kristna sekter och frikyrkoförsamlingar kan visst prata om "synd" och "skam" än idag (fast det blir mer och mer ovanligt) och ha en knepig inställning till det sexuella, men det har inget med ovanstående heders- och klankultur att göra, utan det handlar då om att man anser att personen syndar mot Gud.
Hederskultur är ett system vilket existerar inom familjer och släkter likväl som inom grupper.
JV är utan tvekan ett bra exempel på en grupp i Sverige vilken genomsyras av hederskultur.
Ett sådant system finns och har alltid funnits inom kristendomen, vissa inriktningar värre än andra. Även kristendomen tycks ha en patologisk fascination av den kvinnliga sk. mödomen.
Jag är inte någon religionsexpert, men de stora religionerna tycks ha mer gemensamt än vad som särskiljer dem.
-
Anonym (XXX) skrev 2024-04-17 14:14:55 följande:För kristna gäller i första hand Nya Testamentet. I Gamla Testamentet finns det en paragraf om att ifall en brud inte blöder på bröllopslakanet, så ska hennes föräldrar dagen efter ta henne utanför stadsmuren och döda henne. Detta var dock inget som Jesus godkände, och de kristna har - från första stund de började kalla sig kristna i stället för judar (eller romare eller greker) - aldrig tillämpat den paragrafen.
De gamla romarna hade för övrigt också idén att flickor måste vara kyska tills de gifter sig, särskilt i de högre stånden. Och vestalerna måste förbli kyska så länge som de tjänade som vestaler, hade de sex så straffades de med att bli levande begravda...! Så JA i äldre tid var sådana föreställningar vanliga lite överallt i världen.
Hur länge judarna verkligen dödade sina döttrar om dessa inte blödde på bröllopsnatten, vet jag faktiskt inte, men jag har inte hört att judar har gjort det efter att de flyttat till Europa (eller Amerika) i alla fall. Fast samtidigt VET vi kanske inte det, för judar är rikare, på ytan etablerade i de eruopeiska samhällena de lever i, och har bättre socioeknomiska möjlighet att dölja sina brott än vad den genomsnittliga muslimska invandrarfamiljen har.Så när du ertappas med felaktigheter spottar du ur dig en drös nya felaktigheter.
Ungefär lika konstruktivt som att skjuta dig själv i foten. -
-
Ja, män som har svårt att attrahera kvinnor verkar ha som svårast för feminism. Och väldigt svårt att begripa vad feminism är.Anonym (Werthers) skrev 2024-12-05 14:18:25 följande:
Jag tror det kan vara svårt att vara för jämställdhet om man inte ser/ blundar för t ex våld mot kvinnor och kvinnors lägre ekonomiska makt. Dvs feministiska "glasögon"
Då blir ju slutsatsen att dessa tror att kvinnor ska ha mer ekonomisk makt än män, eller en mer tryggare tillvaro än vad män har. Det är inte feminismens syfte. Även det här är en viss manipulativ propaganda som kablas ut. Tror det härstammar från en misogyn uppfattning från grunden.
-
Anonym (Werthers) skrev 2024-12-05 14:44:36 följande:
Typ incels? De har väl en misogyn attityd från början. Feminism likställs då med kvinnor antar jag men det är mer accepterat att rikta sitt förakt mot feminism då det bedrivs en hel del propaganda. Man kan dra slutsatsen att det egentligen handlar om förtäckt förakt mot kvinnor då, då mycket av föraktet inte har att göra med feminism öht. Enbart kvinnor.
Läste i någon tråd där någon antifeminist tog upp kvinnors förlossningsvård som något negativt som drabbade män på något underligt sätt och som berodde på feminism enligt denne. Det är som att logiken har flygigt ur rummet.
Tror många har svårt att förstå vad feminism är.
Både inveks och andra som inte lyckas så bra på dejtingmarknaden tror jag.
Tror absolut att förakt har en hel del med det att göra, och att en del män nog tycker på riktigt att kvinnor borde finnas till för att behaga dem. Då blir feminism obekvämt.
Sedan denna ständiga ovilja att begripa att feminism handlar om jämlikhet, inte något annat.