Inlägg från: KillBill |Visa alla inlägg
  • KillBill

Invandrarkultur kontra feminism

När du kopplar våldet och usel kvinnosyn till invandring trivialiserar du problemet. Svinaktiga män finns överallt..

Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • KillBill
    Anonym (XXX) skrev 2024-04-14 16:04:16 följande:
    Nu gör du ju just det vi pratade om: försöker blanda bort hederskulturen, genom att säga att det handlar om "mäns våld mot kvinnor". På det sättet hjälper du ju inte flickorna och kvinnorna som lever i hederskulturen och försöker navigera mellan den och det svenska samhället, precis.

Sd-politiker är inte överrepresenterade. Det handlar om att tidningarna har skrivit ut partibeteckningen när det varit just en Sd-politiker. När det varit något annat parti har de inte skrivit ut partibeteckningen. Allt för att svärta ner Sd. Men det har väl blivit lite bättre med det på senare år. 

www.vf.se/2021/06/02/s-politiker-domd-for-vald-i-nara-relation-bd499/
    Nej Jag blandar inte bort korten.  Mäns våld mot kvinnor och övergrepp som begås av män mot kvinnor är ett problem i alla samhällen och kulturer. På 60-talet var det  lagligt för svenska män att våldta en kvinna inom äktenskapet och först i slutet av 70 talet blev olagligt för svenskar föräldrar att slå sina barn. 

Har du fakta som stödjer att inte SD män är överrepresenterade eller gissar du bara? Det är rätt många SD kvinnor som larmat  om en sunkig kultur och SDs EU parlamentsledamot Peter Lundgren dömdes för sexuellt ofredande. 

omni.se/hanna-wigh-lamnar-sd-efter-larm-om-sexovergrepp/a/9PPBE

• KillBill

Vissa i den här tråden verkar tro att hederskultur inte existerar bland svenskar men det stämmer inte. Kyrkans och traditionella svenska värderingar gjorde kvinnors och homosexuellas situation svår en bra bit in på 1900-talet och fortfarande möter svenskar  inom exempelvis Jehovas vittnen på hederskultur. 

• KillBill
    Anonym (Hanna) skrev 2024-04-15 01:54:24 följande:

Jag håller med dig, TS! 
    Jag har tänkt samma tankar själv, och diskuterat detta med min man.
    Vi är båda kristna och har kristna värderingar,  min man är andra generationens invandrare eftersom hans föräldrar är födda utomlands.
    De i vår bekantskapskrets som är feminister är också de som vurmar för muslimer och vad det innebär.

Du argumenterar falskt. Hederskultur finns inom alla religioner kristendom, judendom, islam m.fl så varför pekar du ut just muslimer? Är inte hederskultur inom Jehovas vittnen och andra kristna grupperingar i samhället exempelvis bland syrianer viktigt för dig? 
  • KillBill
    Anonym (XXX) skrev 2024-04-16 06:31:52 följande:
    Det går i alla fall inte så långt som till mord, eller till operativa ingrepp (som att skära bort flickans yttre könsdelar och sy ihop slidan). Sådant primitivt och bisarrt har vi aldrig hållit på med i Västvärlden.

...och på vilket sätt var "kvinnans situation svår en bra bit in på 1900-talet"? Livet var hårt för alla fattiga av båda könen en bra bit in på 1900-talet, jag vet inte om den var så mycket värre för kvinnor? Om man inte räknade deras ofta många graviditeter och förlossningar förstås. Fast å andra sidan slet ju männen hårt på åkrarna och i skogen, eller på fabrikerna, och slet ut sina kroppar med det i stället.

Homosexualitet kan man tycka vad man vill om. Det är inte självklart att det ska vara accepterat. Man ser ju hur det har gått i västvärlden sedan vi accepterade det, det blir bara mer och mer förvirrat och dekadent. Som denna nya könsbyteslag t.ex.., som i värsta fall kommer att röstas igenom i morgon. 

Om du inte känner till att svenska kvinnor och homosexuella var utsatta för hederskultur i 1900 talets Sverige är du mycket okunnig. Kvinnor som hade sex före äktenskapet betraktades som orena, kvinnor som födde barn innan giftermålet var ofta  tvungna att överge sina barn, Homosexuella avvisades från familjen o.s.v. 

• KillBill
    Anonym (XXX) skrev 2024-04-16 06:47:32 följande:
    Kristna syrianer kommer från samma del av världen som muslimerna, och de har mycket mer gemensamt med muslimer än med övriga kristna i världen. Deras kristendom är ett konstigt hopkok av (ofta missuppfattade) kristna, muslimska och uråldriga kulturella föreställningar, man märker att de ej legat under varken Rom eller någon annan världskyrka under många hundra år.

Och jag VET detta då min församling delar kyrkobyggnad med en kristen syriansk församling, jag har varit med på några av deras gudstjänster av nyfikenhet, vi har en del gemensamma aktiviteter, och jag har blivit så pass mycket vän med några kvinnor i den församlingen att de anförtrott de mest hemska saker till mig... 

Jehovas är en liten grupp tokar, inga riktiga kristna de heller. 

Judendomen tillämpar en hel del hederskultur ja, men i alla fall i modern tid har det inte gått så långt som till mord. Dock tillämpar de ortodoxa judarna fortfarande tvångsgiften - det är det inte så många som vet. En viktig skillnad mot muslimerna är dock att judiska tjejer får utbilda sig - det är nästan anbefallet att de ska göra det. 

Inga av ovan nämnda går dock så långt som till hedersmord (i våra dagar i alla fall) eller omskärelse. Men flickorna förväntas vara oskulder till bröllopsnatten.
    Din rasism skiner igenom.  Varför försöker du förminska hederskulturen inom kristendomen genom att hävda att kristna assyrier/syrianer och Jehovas Vittnen inte skulle vara "äkta" kristna?

Seden med omskärelse har mycket gamla vanor (äldre än de abrahamitiska religionerna). Kvinnlig omskärelser är även vanligt i vissa kristna delar av världen exempelvis i Eritrea och manlig omskärelse förekommer bland kristna i vissa  länder. 
  • KillBill
    Anonym (XXX) skrev 2024-04-16 07:06:01 följande:
    Nyfödda spädbarn mördades i Sverige en bit in på 1900-talet av s.k. änglamakerskor så visst har det även funnits hemska exempel på hederskultur i Sverige.
  • KillBill
    EnAnonumius skrev 2024-04-16 12:34:32 följande:
    Så den fanatiska SD-hataren är igång igen, och denna gången försöker greppa efter halmstrån..

Du påstår, att babymorden berodde hederskultur med att mörda barn i Sverige genom änglamakerskor.

Du hart påstått det. Då ska du bara lägga fram objektiva bevis på att det verkligen var så, att det hade med någon hederskultur att göra.

Jag vill inte höra en massa "förklaringar". Utan jag vill se bevis genom hänvisning till objektiva fakta källor.
    Att svenska kvinnor under 1800-talet och början av 1900-talet  kände sådan stor skam att föda barn utanför äktenskapen att man lämnade bort sitt barn med syfte att få barnet dödat var ett resultat av svensk hederskultur.

www.aftonbladet.se/relationer/a/WLg77j/hon-mordade-fosterbarnen-i-tvattstugan

liu.se/artikel/skammens-profitorer

• KillBill
    EnAnonumius skrev 2024-04-16 22:34:53 följande:
    Då du har sagt flertalet gånger i dina inlägg (i många andra trådar) att du inte accepterar länkar till höger media, så är det lika fel faktiskt att utgå från att det skall vara acceptabelt att länka till   vänstermedia.
    Så Aftonbladet dissar jag då det är vänstermedia, och en tidningsartikel är i sig knappast en objektiv källa. Det borde till och med du förstå att det kan knappast räknas som objektiv källa, med en tidningsartikel från kvällspressen (oavsett om det är höger eller vänster kvällspress).

Med det sagt...

Nu var det ju inte kommentaren från mig, om du kunde lägga med en objektiv källa som beskriver vad en änglamakerska var för något och vad hbn gjorde.  Vilket är det artikeln beskriver från Linköpings Universitet.

Du hävdade b.la i inlägg #155 citerar dig och dina ord":

"Nyfödda spädbarn mördades i Sverige en bit in på 1900-talet av s.k. änglamakerskor så visst har det även funnits hemska exempel på hederskultur i Sverige."

(slut citat)

Min kommentar till det hela (inlägg #157) var b.la följande citerar mig själv:

"Du påstår, att babymorden berodde hederskultur med att mörda barn i Sverige genom änglamakerskor."

(slut på citatet)

Jag hittar ingenstans i artikeln från Linköpings Universitet att babymorden berodde på någon hederskultur. Och då har jag läst det tre gånger.

Så kan du bevisa ditt påstående med en objektiv källa att babymorden var ett exempel/resultatet på hederskultur i Sverige?

Så vad är dina objektiva bevis på att vi haft hederskultur i Sverige?
    Vad svamlar du om? när jag har protesterat mot länkar så handlar det om källor som kan kopplas till nazism, fascism eller högerextremism. Jag länkar till Sveriges största kvällstidning och och det är ytterst märkligt att du inte accepterar etablerad svensk press som källa. 

Men låt oss fokusera på  artikeln från Linköpings universitet. Hederskultur handlar om att de som bryter mot rådande normer anses dra skam över familjen. Nedan följer några citat från artikeln. Det är tydligt att fenomenet att svenska kvinnor tog betalt för att mörda spädbarn var kopplat till hederskultur.

"Länge var det förknippat med skam att föda barn utom äktenskapet"

"stigmatisering av ogifta mammor gav upphov till affärsverksamheter kring utomäktenskapliga barn under perioden 1870-1950"

"Änglamakeri, det vill säga bruket att mot betalning ?göra änglar? av späda fosterbarn genom att vanvårda dem till döds"

• KillBill
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-04-16 19:33:36 följande:
    Och?
    När vi nu , för över hundra år sen, lyckats bli av med resterna av vår svenska hederskultur är vi knappast intresserade av att importera ny hederskultur till landet? Vi vill gå framåt och inte bakåt.
    Den här nya hederskulturen vi fått in från MENA lär ta minst hundra år att bekämpa. 
    Mitt inlägg var ett svar på en fråga. 

Det svenska samhället är inte fritt från hederskultur. Om du frågar människor som flyr från vissa konservativa/ortodoxa  svenska församlingar exempelvis Jehovas vittnen så är detta tydligt. 

Hederskultur smittar av sig till oss som inte lever under hederskultur och chansen för en flicka eller pojke att bli fri från hederskultur är större i Sverige än i deras hemländer. Det är fint om ett barn som kommit till Sverige och som bor i en familj där hederskultur förekommer kan bryta sig loss från detta fängelse. Läs gärna artikeln längre ner med med Elif Ali.

Om Svensk hederkultur
    www.dn.se/insidan/vera-linn-vaxte-upp-i-jehovas-vittnen-forsamlingen-praglas-av-en-kristen-hederskultur/

Elaf Ali bröt sig loss från hederskulturen
    www.aftonbladet.se/nyheter/a/oAwEzR/elaf-fick-sin-pappa-att-lamna-hederskulturen

• KillBill
    EnAnonumius skrev 2024-04-17 08:44:16 följande:
    Då kan du ju sluta med att länka till expo, tidningen som har sina rötter i extremvänstern. Jag har sett dig länka till dem ibland .

Inte mer okey att länka till dem, som med media du pekar finger åt är högerextremistisk.,
    KillBill skrev 2024-04-17 07:46:25 följande:
    Men låt oss fokusera på  artikeln från Linköpings universitet. Hederskultur handlar om att de som bryter mot rådande normer anses dra skam över familjen. Nedan följer några citat från artikeln. Det är tydligt att fenomenet att svenska kvinnor tog betalt för att mörda spädbarn var kopplat till hederskultur.

"Länge var det förknippat med skam att föda barn utom äktenskapet"

"stigmatisering av ogifta mammor gav upphov till affärsverksamheter kring utomäktenskapliga barn under perioden 1870-1950"

"Änglamakeri, det vill säga bruket att mot betalning ?göra änglar? av späda fosterbarn genom att vanvårda dem till döds"

Bara för att artikeln skriver om "stigmatisering" och "skam" om utomäktenskapliga barn, så är det i sig inget objektivt bevis på någon hederskultur.,
    Det är din egna intolkning av att det skulle bero på på någon hederskultur som du uppvisar här.

Min kommentar handlade inte om (dina) "subjektiva intolkningar" i en text.

Utan min kommentar handlade objektiva källor som bevisar att Sverige har HAFT hederskultur.
    Inte efterfrågan om dina subjektiva intolkningar av dylikt.

Sedan så är det just detta också.
    "Haft" och "nu" är två skilda saker.
    Vi får in folk som kommer från länder som har hederskultur nu i "modern tid".

Du försöker hävda att vi har ju haft hederskultur.
    (Objektiv bevisning saknas, som sagt).

Det är en enorm skillnad  på "haft" (om Sverige och "leva mitt i en hederskultur" så som många invandrar fortsätter att efterleva här i Sverige i modern tid. 

Så bara för att du (subjektivt) anser att Sverige har haft hederskultur, vad vill du nå med den informational i så fall? Skall vi strunta i att hjälpa de utsatta flickorna/pojkarna/HBTQ-personerna?
    Eller skall vi upplysa de outbildade om att i Sverige, som skryter om att de är minsann världens mest jämställda land, så finns det ingen plats för sådant förtrycka av individer genom någon heder?

Vad vill du nå med att indirekt trivialisera problemet som finns nu mitt i det svenska samhället, via invandringen, med att försöka flytta över till något som inte finns bland oss Svenskar längre? (OM det har funnits, objektiv bevis saknas fortfarande)
    Expo har under många merparten av de år som Expo varit verksamt haft moderater i sin styrelse. Senast satt moderaten Olof Lavesson i styrelsen och han invaldes så sent som 2019. Att koppla Expo till vänsterextremism är som att koppla moderaterna till vänstern. Det är helt enkelt inte seriöst men det är så du argumenterar..

www.mynewsdesk.com/se/expo/pressreleases/olof-lavesson-ny-i-expos-styrelse-2824730

• KillBill
    EnAnonumius skrev 2024-04-17 08:44:16 följande:
    Varför vill du inte vill erkänna att det har funnits och finns hederskultur i det svenska samhället? 
  • KillBill
    ClumsySmurf skrev 2024-04-17 11:19:15 följande:
    Hederskultur finns i olika former, 'du kallade mej för idiot så vi måste slåss' är en av dem, 'du har fel åsikt så du ska... "åka hem till en släkting"' är en annan.

Jag tycker att det är något som lyser igenom i den här tråden.

Hur mycket måste man kritisera och göra narr av jehovas innan en ateist kommer med mot 'argumenten' får jehovafob och whatabout sd?

Westboro baptist church, har man fel åsikt får man brinna i helvetet, straff av gruppen: utslängd så den är något kultig. Trots att den är väldigt jämställd får man kalla hela gruppen för idioter utan att få heta kristofob, någon som vet varför?
    www.godhatesfags.com/

Om någon i mångfaldens namn vurmar för westboro baptist church och förmiskar god hate fags med whatabout svenne så är ju konsekvensen att man vurmar för böghat även om det är oavsiktligt.
    Jag begriper inte vad du få sagt och argumenten känns extremt konstruerade. Om du utvecklar ditt resonemang så kanske det blir mer begripligt. 
  • KillBill
    Rataxes skrev 2024-04-17 11:40:00 följande:

I diskussioner om hederskultur och femistiska partier vänsterut kan ju vara värt att påminna om att såssestyret i Mordor drog in bidragen till GAPF (Glöm aldrig Pela och Fadime) för att istället ösa 4 miljoner över det islamistiska ibn rushd och dela ut 13 mille till en moské i knivholmen .

Där har ni mordorsåssarnas prioriteringar.

Om jag förstår saken rätt så handlar det om ett kommunalt tjänstemannabeslut  och anledningen till att GAPF får indraget stör handlar om att föreningen har brutit mot regelverket för att få bidrag. GAPF får väl överklaga beslutet så att de får prövas av rättslig instans?
  • KillBill
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-04-17 11:48:23 följande:
    Det har vi haft och det finns fortfarande i små mycket speciella religiösa grupper som Jehovas vittnen. 
    Jag har dock ändå inte hört talas om att Jehovas vittnen kastar ut olydiga flickor från balkonger?
    Den hedersproblematik som idag är ett samhällsproblem, den är importerad , från Mellanöstern.
    Är det då inte positivt att barn från kulturer med hedersproblematik får en möjlighet att växa upp i ett land där hederskultur inte är accepterat? Se bara på  exemplet med Elaf Ali?

Varje barn som får möjlighet  att lämna hederskultur är en vinst för mänskligheten och det gäller oavsett om det handlar om barn i Sverige som växer upp i en religiös sekt eller om det är ett barn som invandrat till Sverige. 

www.aftonbladet.se/nyheter/a/oAwEzR/elaf-fick-sin-pappa-att-lamna-hederskulturen

• KillBill
    Anonym (XXX) skrev 2024-04-17 13:12:32 följande:
    Nej, det värsta som kan hända i JV är att man blir utesluten ur församlingen. Vilket säkert kan upplevas som ett hårt straff om man är helt j-la hjärntvättad, men det är ändå inte ett brott från församlingens sida. Vilket det är att kasta ut en gravid tonårsflicka från balkongen... Sådana jämförelser blir ju bara fåniga.
    Varför förminskar hederskulturen som existerar i fundamentalistiska svenska församlingar samtidigt som du lyfter fram extremfallen gällande hederskultur som är kopplad kulturer från andra länder?

Barn kan fara illa även när inte hederskultur är involverat.  Ta bara exemplet med den lilla flickan i Eslöv som tvingades drick ättika och utsattes för mångårig  tortyrliknande behandling.  
Svar på tråden Invandrarkultur kontra feminism