• Xenia

Invandrarkultur kontra feminism

Anonym (Brak) skrev 2024-04-13 06:48:09 följande:
    Invandrarkultur kontra feminism

Jag är medveten om att det finns enormt många hårt arbetande invandrare i detta land. All kred till dom. Det finns även väldigt trevliga invandrare.

Men tyvärr finns det en baksida med högre kriminalitet, övergrepp av olika slag och en horribel kvinnosyn med gruppvåldtäkter, hedersmord, balkongflygningar där kvinnor och tom flickor behandlas som en sak som inte ska bli besudlad, en ägodel.

Den generella kvinnan i Sverige har vida större valfrihet än en kvinna från mellanöstern. Generellt sett.

Hur kan det ha blivit så att feminism vurmar för denna kultur, vilket dom borde ta avstånd från med sin värdegrund, och sedan riktar sitt ogillande kring den vita mannen främst?

Jag är feminist och jag "vurmar" inte för kulturen i mellanöstern. Var får du det ifrån?

Däremot kan man faktiskt vara både feminist och anti-rasist, det är faktiskt rätt vanligt.

Ständigt detta svartmålande av alla feminster! Om en del kritiserar den svenska mannen är det väl för att de bara utsatts av svenska män, de har väl inte så mycket kontakt med män från mellanöstern.

Du räknar inte kvinnor bakom "Varken kuvad eller hora" eller "Glöm aldrig Pela och Fadime" till feminster då?
  • Xenia
    Anonym (XXX) skrev 2024-04-14 13:48:14 följande:
    Nu har jag inte läst just de böckerna (?), men de få gånger som feminister överhuvudtaget tar upp brott mot kvinnor som begåtts av män från Mellanöstern eller Afrika, så brukar de alltid tona ner gärningsmännens främmande religion och utländska ursprung. De vill inte se hederskulturen. De säger att "det handlar om mäns våld mot kvinnor, som ser likadant ut i alla kulturer över hela jorden". 
    Det handlar egentligen inte bara om religion utan om traditioner före islam, t ex könsstympning och att döda kvinnor som hotar famljens/klanens heder. Och ofta betyder traditionerna här mer än religionen.

Det är inga böcker utan organisationer av feminister från just den kulturen. Det fungerar bättre att de själva står bakom, de kan inte anklagas för kulturrasism.

vhek.se/
    gapf.se/

Det går att ge ekonomiskt stöd till den verksamheten, vare sig man är feminist eller inte.

Det är knappast någon som pratar om "samma talibaner här som där" längre, inte heller vänsterfeminister.

• Xenia
    Anonym (Brak) skrev 2024-04-14 11:34:29 följande:
    Varför behöver du använda personangrepp när du diskuterar? Det om något visar att man har dålig distans och brist på ord.

Jag har inte påstått att Sverige är bäst på allt.

Jag har inte påstått att feminismen utgör en majoritet hos kvinnorna på jorden, eller männen heller. Det finns även män som är feminister. Det verkar som att antalet uttalade feminister tvärtom sjunker i antal. Jag är bara nyfiken på fenomenet jag tar upp i tråden.

Jag vet även att inte alla invandrare är från mellanöstern. Jag påvisar bara skillnaden mellan det svenska samhället och det i mellanöstern nät det kommer till kvinnans situation. Men jämförelsen går även att göra med somaliska kvinnor.
    Men varför skriver du "Invandrarkultur" i rubriken då? Borde väl skrivit "Hederskultur" eller "Kvinnoförtryckande kultur". Eller "Muslimsk" om du syftar på det.
  • Xenia
    mari123 skrev 2024-04-14 15:15:41 följande:

Jag kommer att tänka på Fadime och Pela och hur märkligt och VIDRIGT det kändes att den sk hederskulturen kommit till vårt land!! Om jag så lever till 100+ kommer jag begripa att det är mer hedervärt att sitta inne för mord än att ens dotter har en svensk pojkvän eller inte lyder!! OCH så ser jag framför mig då damerna från vår då ?feministiska? regering var på besök i ngt muslimskt land och står klädda i hucklen med artigt sänkt blick inför någon man🤢

Jag tycker det är löjligt att hänga upp sig på huvudduken i detta fall. Vad är alternativet, att bara män ska få besöka det landet?

Då vore det bättre om man förbjöd huvudduken på minderåriga flickor här i landet. Men det har inga politiker vågat genomföra. 

Man kan se det på två sätt. Att det är bra att kvinnor kan få leva fritt eftersom de kommit till vårt land. Eller att det vore bättre att de aldrig kommit hit, för då hade de aldrig ifrågasatt att leva förtryckt och funnit sig i att bli bortgift med en kusin eller någon som är gammal nog att vara hennes farfar. Och då hade de inte riskerat att mördas.
  • Xenia
    Anonym (XXX) skrev 2024-04-14 15:54:07 följande:
    Det är ju underförstått. Det är ingen som tror att det är infödda språklärare från de tyskttalande länderna, som rekryterats till Tyska skolan, som ägnar sig åt att skära sina småflickor i underlivet, eller kontrollera deras mödomshinnor innan de gifts bort vid 12 års ålder. Inte heller lär det vara australiska fårklippare, som träffat svenska au pair-flickor i Australien och följt med till Sverige och gift sig... Eller gästforskare från Japan. Eller ukrainskor. Eller finländare.

Det här blir ju bara fånigt! Har du ofta svårt att förstå sådant som är underförstått och som andra människor förstår? I så fall kan du ligga på autismspektrat.
    Jag tycker man ska vara mer nogrann med orden än vad du och TS är. Hur tror att man som invandrare känner det när det skrivs om "invandrare" som något allmänt negativt?

Menar man hederskulturer eller klankulturer kan man gott skriva det istf "invandrarkulturer".

Inte heller alla från dessa länder är likadana. Det är skillnad på välutbildade som bor i storstäder och analfabeter i byar på landet.
  • Xenia
    KillBill skrev 2024-04-16 07:23:25 följande:
    Nyfödda spädbarn mördades i Sverige en bit in på 1900-talet av s.k. änglamakerskor så visst har det även funnits hemska exempel på hederskultur i Sverige.
     Men det är inte hederskultur. Hederskultur är när hela familjen/släkten beslutar sig för att döda en kvinna (oftast en kvinna men kan även vara en man) för att släktens heder har kränkts.

Förr var det vanligt att en fattig gravid piga tog livet av sitt barn när det fötts. Hon stod inte ut med skammen (man måste stå på skampallen i kyrkan). Men eftersom det var hennes eget val (inte hela familjens) så kan man inte kalla det "hederskultur".

Änglamakerskorna fick en klumpsumma för barnet och därför lönade det sig för dem att vanvårda det till döds. Särskilt som mödrarna inte kom och hälsade på barnet, de ville helst glömma bort det. Men jag skulle inte heller kalla det för hederskultur heller. Det var vanlig girighet från änglamakerskornas sida (de var iofs ofta fattiga också).
  • Xenia

TS har valt en felaktig och missvisande rubrik. Vad fasen är "invandrarkultur"?

Vad TS tycks mena är islam eller sharia.

Svar på tråden Invandrarkultur kontra feminism