• Anonym (Osäker)

Klarar jag mig ekonomiskt efter separation?

Jag ska separera från min sambo och bo själv med mina 2 barn (5 och 9 år) på halvtid. Har räknat lite på hur ekonomin kommer se ut. Har kommit fram till följande:

Inkomst lön + barnbidrag: 29 000 

(Inte räknat med bortfall för vab/sjukdom)

Boende (hyra, el, försäkring, internet)

8000:-

Bil (lån, skatt, försäkring, besiktning, däckhotell, obligatorisk bensin)

2100:-

Mat för vuxen + 2 barn på halvtid

5300:-

Förbrukningsvaror (toapapper, hushållspapper, soppåsar, tvättmedel, städgrejer osv)

200:-

Barnens utgifter (barnomsorg, försäkring, aktiviteter, kläder)

1900:-

Telefoni (mobil för mig + 1 barn)

400:-

Övrigt (gymkort crossfit, Spotify, streamingtjänster)

1200:-

Lån (CSN + privatlån)

3200:-

Sparande

3000:-

Totalt: 25 400 :-

Alltså totalt 3600:- kvar när allting är betalt inklusive 3000 i sparande. 

Räcker verkligen 3600/månad? Om det blir mycket vab eller sjukdomar en månad blir ju den siffran närmare 0.. Hjälp blir så osäker på om jag kommer klara mig själv och mina barn.

• Svar på tråden Klarar jag mig ekonomiskt efter separation?
  • Anonym (Osäker)
    Anonym (Mia) skrev 2024-04-11 22:03:43 följande:

Vad ska de 3 600 räcka till?

Du får väl spara mindre de månader pengarna inte räcker.

Sedan kan du nog dra ner lite på t ex maten. 

Min tanke är att de ska räcka till annat man behöver köpa i månaden t.ex hårprodukter, shopping, extra bensin för att kunna åka till min familj/släkt, evenemang/aktiviteter med kompisar osv. 

• Anonym (Osäker)
    Chocofudge skrev 2024-04-11 22:07:25 följande:

Spara 3000 kr i månaden som ensamstående är mycket. Jag sparar oftast 0 kr  // Obestämd

Känns som man ändå behöver ett bra sparande för oförutsedda saker då man ensam har ansvar för allt som ensamstående.. därför jag är orolig och vill att allting ska klaffa.
  • Anonym (Osäker)
    Fjäril kär skrev 2024-04-11 22:11:53 följande:

Ðu kan söka bostadsbidrag .

Sen kanske du får revidera din budget när du bott ensam ett par månader och på riktigt ser hur ekonomin fungerar.  Jag tänker  att den budget du satt nu är mycket utifrån den ekonomiska standard du lever i med två inkomster. Du kanske behöver tänka om där och räkna en mer stram budget där du kanske får spara mindre, se över fasta kostnader riktigt kritiskt och omvärdera vad du faktiskt behöver och har råd med.  

Sen får du också fundera på vad pengarna som är kvar ska räcka till?  Hur mycket finns sparat och vad ska dom användas till?  

Jag tjänar 36 000 brutto så har för bra inkomst för bostadsbidrag. 

Sparandet ska användas till oförutsedda utgifter som service på bilen, extra dyr el, läger för barnen osv. 

Det som blir kvar ska gå till övriga saker man behöver/vill köpa i månaden såsom smink, hårprodukter, extra bensin för att kunna åka och hälsa på släkten, aktiviteter med kompisar osv.

• Anonym (Osäker)
    Anonym (Didi) skrev 2024-04-11 22:19:49 följande:

Ja du kommer garanterat att klara dig. Du har ett sparande i budgeten och går på plus 3600 kr. Du kan ju välja att spara dessa eller delar av dem de månader det går.

Du kan också se över övrigt på 1200 kr. Behövs gymkort eller kan du träna hemma? Måste du ha flera streamingtjänster på samma gång? Du kan ju absolut behålla denna utgift utan problem, men om du skulle behöva så finns ju möjligheten att avbryta eller pausa dessa utgifter.

Barnens utgifter 1900 är det 50% av totalsumman?

Mat på 5300 är vad jag betalar för mig och två tonåringar på heltid så det bör du också kunna dra ner på för att få loss extra.

Men om man ser till den inkomst och utgifterna du faktiskt har, så har du ju 7800 över när dessa är betalda (3000 som du sparar, 3600 som du får över och 1200 i nöjesutgifter) Det går ju absolut att leva på! 

Tack för ditt svar!

1900 är 50% av totalsumman ja. Barnomsorg 1000, försäkring 400, aktiviteter 200, kläder 300 = 1900

Var svårt att sätta budget för mat men kanske är rimligt att kunna dra ner mer där, det får tiden utvisa. 

Känns tryggare när jag läser ditt svar.

• Anonym (Osäker)
    Anonym (Ida) skrev 2024-04-11 22:20:49 följande:

Klart man blir orolig, men vad ska du göra då? Det får ju räcka helt enkelt. Man får snåla som ensamstående. Inte lätt. Men du ser ut att klara det bra.

Kommer inte separera om jag och mina barn inte kommer ha det bra. Så illa är det inte i relationen, då accepterar jag att leva mer som vänner om jag och barnen själva inte kan ha det bra ekonomiskt.
  • Anonym (Osäker)
    Anonym (Mannen) skrev 2024-04-11 23:32:35 följande:

2100 kr per månad för en bil är inte realistiskt. Du behöver räkna in all service och reparationer. Service kostar kanske 500 kr i månaden sett över tid. Reparationer minst lika mycket.

Men kan du göra detta själv blir det billigare. 

Skulle bo centralt nära barnens förskola/skola och jobb + jobbar hemifrån så bensinen som ?måste? användas landa inte på mer än 800/mån. Sen lån på 800, besiktning 42, däckhotell 150, skatt 38, försäkring 300 = 2130 kronor. Borde såklart budgetera även för service men eftersom jag och min sambo har en bra relation tänker jag att jag kommer fortsätta få hjälp med det då han är duktig på det. Reparationer vet man ju inte vad de kan landa på så tänker att där får sparpengar + eventuellt från överskottet per månad gå in. 
  • Anonym (Osäker)
    Anonym (Mannen) skrev 2024-04-11 23:35:14 följande:
    Men går din man med på det? Annars låter det väldigt oärligt att stanna kvar. 
    Ja han tycker nog allting är bra, har inte klagat iaf. Jag vill vara förberedd på hur ett liv som ensamstående skulle gå ihop innan jag tar diskussionen.
  • Anonym (Osäker)
    Anonym (Ida) skrev 2024-04-11 23:06:18 följande:
    Aha är det så du tänker. Ja, stanna då tycker jag.
    Ja jag ser inte varför jag ska sätta mig i en ekonomisk knipa om jag eller barnen inte far illa av att vara kvar i relationen. tror man vinner på att vara förberedd så man inte lämnar för det är det enda viktiga och behöver stå med skägget i brevlådan och ha panik för det ekonomiska för det gör inte heller att man mår bra.
  • Anonym (Osäker)
    Dessanheterjag skrev 2024-04-12 04:10:39 följande:

Får du inte gymkort via jobb?

Nej, har 2000 kronor i friskvårdsbidrag och det täcker inte stor del av årskostnaden på 10 000. Är extradyrt med crossfit men det är inget jag prioriterar bort då jag hållt på med det länge och satsar seriöst på det och även varit med i några tävlingar.
  • Anonym (Osäker)
    Anonym (Optimistisk budget) skrev 2024-04-12 08:26:03 följande:

Hur kan service på bil räknas som en oförutsedd utgift? För övrigt så är de spelade kostnaderna för bil så lågt räknade att man funderar om du inte kör med bilen öht? Hur många mil räknar du med att köra per år?

Ingenstans i din budget har du tagit höjd för nöjen, födelsedagar, semester alla dessa poster är inte heller oförutsedda utgifter, och borde budgeteras.

Att stanna i ett förhållande som vän lär du knappast vara ensam om att bestämma över. Har nyligen en kompis som separerat , han har i flera år pratat om att han inte tänker lämna och ingenstans kunde han se att hon hade ett val... som hon tillslut tog och lämnade.

Du får nog ge upp din cross fit. Iallafall att betala för den, du kan ju tråna gratis hemma eller ute i naturen. Aldrig förstått varför man ska köra bil till ett gym för att motionera när det bara att gå, cykla springa gratis i naturen. Finns massor med ute gym som kommunerna byggt.

Vilket bittert svar. Hade ju bara kunnat svara ?nej du kommer inte klara dig med 3600 över för det är inte det du kommer ha över för du har budgeterat för lågt?.
  • Anonym (Osäker)
    Anonym (K) skrev 2024-04-12 09:03:03 följande:

Din budget fungerar säkert när allt flyter på. 

Det fungerar tills något oförutsett händer, t ex dyra tandläkarräkningar, barnet tappar sin mobil, bilen går sönder, du blir sjukskriven 2 månader och allt händer på en gång. Försök skapa en buffert.

Det som ofta saknas i såna här uträkningar är avskrivningar. Dvs, bilen, mobiler och annat behöver bytas ut i framtiden. Då ska det finnas pengar till det.

Jag tycker du ska fortsätta med din cross-fit. Är det detta som är motivationen till träning och hälsa så är den viktig. Dynamiken med gruppträning är något extra. Det inte denna post som kommer fälla din ekonomi.

Tack för ett vettigt och tydligt svar.
    Tänker också på att det är viktigt att ha en rejäl buffert.
  • Anonym (Osäker)
    Anonym (Optimistisk budget) skrev 2024-04-12 11:14:48 följande:

Funkar inte att citera...

Men det är klart du tyckte mitt svar var bittert, jag hejade ju inte på dig utan lyfte problemen i din budget. Såklart jag hade bara kunnat sagt att dina 3600kr inte skulle räcka, men då hade jag ju varit ännu bittrare... bara säga nej.

Istället gav jag dig konstruktiv feedback om hur du behöver tänka för att faktiskt lyckas med det du vill.

Om du i slutändan tar det som negativt så är du ju inte mottaglig för vägledning till att lyckas utan visar att det enda du vill ha just nu är JA sägare till din ofullständiga plan, och oliktänkande gör sig icke besvär att svara på dina frågor.

Tack för mig.

Tack tack, nu har du fått ditt sagt. Du verkar ju dock vara den enda som är inne på denna linje.
Svar på tråden Klarar jag mig ekonomiskt efter separation?