Pappa skjuten framför sin 12årige son
En mamma i Skärholmen sade "Vad gör politikerna?" Men vad gör föräldrarna? De har uppenbarligen inte hindrat sina barn från att tillhöra beväpnade gäng.
Det är väl inget fel att vilja ta emot dem som flyr från förtryck och krig. Det har Sverige gjort förr och det har gått bra. Men den här gången gick det inte bra.
Men jag vägrar gå med på att jag har "blod på mina händer" för att jag inte röstat på SD.
Jag minns 2015 när det vällde in otroliga mängder människor; mestadels unga män; och då hade Sverige redan stora problem med segregation och kriminalitet. Det rådde typ masspsykos bland både politiker och vanliga svenskar och alla kände sig så goooda. Man fick mycket s-it som invandringskritiker. Men hur smart var det med öppna gränser och inga krav på anpassning...? Sverige hade inte haft de här dödsgängen om det hade förts en annan politik.
"Sverige har gått från att ta emot runt 10 procent av EU:s asylsökande under åren före 2016 till mindre än 1,5 procent hittills i år.
Undantaget från trenden med färre skyddssökande inträffade förra året, efter Rysslands fullskaliga invasion av Ukraina. Då sökte miljoner ukrainare skydd i Europa, EU aktiverade massflyktsdirektivet och cirka 50 000 personer fick skydd i Sverige." www.migrationsverket.se/Om-Migrationsverket/Pressrum/Nyhetsarkiv/Nyhetsarkiv-2023/2023-10-20-Migrationsverket-svarar--Vilka-ar-det-som-kommer-till-Sverige---och-varfor.html
Undrar om dessa häktade ynglingar ingick i tonårsgänget som konfronterade Mikael men utan att själva skjuta eller om det är några andra som hjälpt till efteråt.
"Två personer har begärts häktade misstänkta för grovt skyddande av brottsling efter mordet på 39-årige Mikael i Skärholmen i onsdags.
Det meddelar Åklagarmyndigheten.
Båda är misstänkta på sannolika skäl, vilket är den högre misstankegraden. Det rör sig om två pojkar i övre tonåren." www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt
---
Att det finns barn i sverige som inte lär sig svenska är inte heller förvånande. Man sätter in "hemspråks undervisning" tidigt för att de ska lära sig allt annat än svenska, föräldrarna går på bidrag och kommer aldrig ut i samhället, de lär sig inte heller svenska. Så hur ska de kunna lära sina barn?
Skolan har inte tid, 25 elever per klass och flera av dem med diagnoser (om de ens är utredda) det finns inte tid eller pengar... men det finns ekonomi att skänka 700 miljoner till Kongo eller placera Färdtjänsten i tanzania för att få folk i arbete där....
Ett fasansfullt dåd som redan fallit i glömska. Undrar hur den där lille killen mår idag. Kan ju knappt finnas något värre att vara med om.
Tack politiker för att ni förstört Sverige.
Om du inte hört något annat än om SDs trollfabrik så är det för att du inte läst nyheterna ordentligt.
Man brukar inte uppge namnen på dem som gripits, särskilt inte om de är minderåriga.
Vi får hoppas att bevisen räcker för att fälla honom. Men eftersom han var 17 år vid mordet får han väl bara sluten ungdomsvård i så fall. Men någon nybörjare är han inte.
"Den unge mannen, som förnekar brott, var lugn och såg oberörd ut.
Efter häktningsförhandlingen sade åklagare Ove Jäverfelt till DN att det är hans uppfattning att det var 18-åringen som höll i vapnet när Mikael sköts till döds. Men han vill inte kommentera om det avlossades ett eller flera skott. Mordvapnet har inte påträffats.
---
Vid tillfället för dödsskjutningen var den unge mannen som nu häktats misstänkt för mord 17 år gammal. Han sitter sedan tidigare sitter häktad i ett annat ärende där han är misstänkt för människorov och mordförsök. Enligt polisens uppgifter ska han ha kopplingar till ett kriminellt nätverk.
I slutet av 2021 blev han tvångsomhändertagen enligt lagen om vård av unga, och han har enligt polisens bedömning gjort sig skyldig till flera rån, misshandel och narkotikabrott."
www.dn.se/sverige/18-aring-haktad-misstankt-for-mordet-pa-mikael-i-skarholmen/