Pappa skjuten framför sin 12årige son
Observera att det här är inte att förminska vad som hänt, men jag vill sätta detta i ett större perspektiv.
1. Det är mycket mer skjutvapen nu, ja. Det är fler unga involverade, ja.
2. Utvecklingen går åt fel håll, ja.
Däremot hände liknande saker även förr. Jag var mer otrygg i min hemby för 30-40 år sedan än vad jag är nu. Då bor jag ändå nu i ett område där det tyvärr förekommer en del knarkförsäljning och därmed finns garanterat vapen i området. Skillnaden är att det som nu är skjutvapen då var knivar.
Jag är uppväxt med att tonåringar gick omkring med kniv. Uppstod något tjafs någonstans undvek man att kliva in för att risken var enormt stor att det skulle dras fram en kniv. Jag gjorde misstaget att säga ifrån en gång och blev då knivhotad, men tack och lov kunde jag backa undan och blev inte attackerad. Min väns pappa blev dödad av en femtonåring med kniv när han gick emellan. Hade sociala medier funnits då hade detta varit lika stor debatt som gängvåldet är nu.
Det jag vill komma till är att det då som nu uppstått dessa kriminella subkulturer. Det tar tid att jobba bort det och det krävs exteemt stora insatser av samhället tidigt. Och att plocka bort de ledande personerna i dessa kretsar. Problemet i mina hemtrakter tog cirka 20 år att få bukt med och har sedan dess varir i stort sett borta. Risken är att det kommer blossa upp igen då det verkar som att unga där börjar använda droger i större utsträckning och det har börjat bli lite våldsamheter.
Poängen är att vi kommer få dras med sådan här skit i säkert 10-20 år till. Men så blir det när man skär ner på allt som kan vara förebyggande och blundar för att kriminella subkulturer håller på att uppstå. Vi behöver hårdare tag mot ledande personer - vilket har påbörjats. Vi behöver också stoppa nyrekryteringen och där görs typ noll. Gör vi inte det sistnämnda kommer vi få dras med detta i mycket mer än 20 år - oavsett hur hårda straff vi inför.