• Mela95

Gravid och bipolär ?

Hej! 

jag är gravid med mitt första barn 🥰 
    är i v8 nu , men är orolig , jag är bipolär typ 2 och i november så började jag med litium som jag nu avslutat men har funderingar på att börja sen efter v 14 igen då läkare säger att det är helt ok att göra det ! 

för är livrädd att hamna i skov under graviditeten .. 

hur har ni gjort ? Och hur har ni mått under eran/era graviditeter? 

ha det gott 🌸

• Svar på tråden Gravid och bipolär ?
  • Isabiten

Hej! Jag var bipolär under båda mina graviditeter men visste inte om det. Så jag åt ingen medicin. Hade väldigt mycket ångest och en känsla av meningslöshet. Efter andra graviditeten fick jag en depression. Allt detta kunde ha blivit bättre om jag hade ätit litium och ångestdämpande. Jag överväger att bli gravid igen men kommer äta lithium. Jag tycker att mammans hälsa är oerhört viktig och man slipper oroa sig så mycket om man står på rätt medicinering. jag hoppas det hjälpte lite och du får gärna skriva om du vill!

• icabella

Hej fina du 
    jag väntar mitt tredje barn och är i vecka 32 
    jag har stått på esitalopram under hela graviditeten och är bipolär typ 2 
    lyssna på din kropp Och be sina anhöriga att också hålla extra koll. 
    allt kommer gå bra ❤️

• Anonym (Anhörig)

Min pappa är bipolär och den uppväxten jag hade önskar jag ingen. Vi fick alla tassa på äggskal och visste aldrig vart vi hade honom allt. Allt kretsade kring hans sjukdom. Alla jag har träffat som har föräldrar som är bipolära eller har annan allvarlig psykisk ohälsa har behövt mycket hjälp att bearbeta sin uppväxt. Jag tycker du ska ta en allvarlig funderare på om du ska behålla barnet. 

Finns det någon trygg anknytningsperson som kan ta majoritet av ansvaret om du bestämmer dig för att behålla? 

• icabella
    Anonym (Anhörig) skrev 2024-06-17 17:26:24 följande:

Min pappa är bipolär och den uppväxten jag hade önskar jag ingen. Vi fick alla tassa på äggskal och visste aldrig vart vi hade honom allt. Allt kretsade kring hans sjukdom. Alla jag har träffat som har föräldrar som är bipolära eller har annan allvarlig psykisk ohälsa har behövt mycket hjälp att bearbeta sin uppväxt. Jag tycker du ska ta en allvarlig funderare på om du ska behålla barnet. 

Finns det någon trygg anknytningsperson som kan ta majoritet av ansvaret om du bestämmer dig för att behålla? 

Tycker du ska tänka på hur du uttrycker dig. bara för det var så i ditt fall behöver det inte vara så för alla. och är man medveten som ts är nu så finns hjälp att få!
  • Anonym (Anhörig)
    icabella skrev 2024-06-17 21:38:21 följande:
    Tycker du ska tänka på hur du uttrycker dig. bara för det var så i ditt fall behöver det inte vara så för alla. och är man medveten som ts är nu så finns hjälp att få!

Det gjorde jag det är därför mitt inlägg är så pass taktfullt som det är. Jag har som sagt inte träffat en enda som mått bra av att växa upp med en förälder som har svårare psykisk ohälsa. Tyvärr finns inget botemedel för bipolaritet så oavsett hur medveten ts är kan hon inte göra så mycket åt sin sjukdom. 

• icabella
    Anonym (Anhörig) skrev 2024-06-17 22:23:01 följande:

Det gjorde jag det är därför mitt inlägg är så pass taktfullt som det är. Jag har som sagt inte träffat en enda som mått bra av att växa upp med en förälder som har svårare psykisk ohälsa. Tyvärr finns inget botemedel för bipolaritet så oavsett hur medveten ts är kan hon inte göra så mycket åt sin sjukdom. 

Jag är bipolär och medicinerad vaken jag eller mina barn mår dåligt så ja, där finns bra hjälp att få!
  • Anonym (Anhörig)
    icabella skrev 2024-06-22 17:08:28 följande:
    Jag är bipolär och medicinerad vaken jag eller mina barn mår dåligt så ja, där finns bra hjälp att få!

Att vara medicinerad garanterar tyvärr inte att man aldrig får skov och att sakna sjukdomsinsikt ingår i diagnosen du tror säkert att dina barn mår bra. 

Svar på tråden Gravid och bipolär ?