Vart går gränsen för höginkomsttagare?
Om någon säger att denne är höginkomsttagare hade jag tolkat det som 60-70k i månaden och kanske något incitamentprogram på det.
Om någon säger att denne är höginkomsttagare hade jag tolkat det som 60-70k i månaden och kanske något incitamentprogram på det.
Att vara höginkomsttagare och känna sig rik är inte samma sak.
Däremot kan nog en del höginkomsttagare behövs en reality check ibland. Hade de tjänat hälften av vad de gör i de här spannen hade livet sett annorlunda ut.
Är ju sällan en anställd får sänkt lön pga dåligt finansiellt resultat. Bonusen lär dock bli lidande.
I ett statligt bolag får ju inte en vd några aktier. Hade hon arbetat åt tex Fortum hade hon fått förutom bonus även aktier som en del av ersättningen.
Svar till TS, inlägg 67: Jo, jag tycker att det är relevant för tråden var ni bor nu.
Orkar inte leta efter inlägget nu men du skrev ngt i stil med att där ni bodde förut skulle ni ha råd att köpa men inte där ni bor nu.
Med tanke på hur mkt du tjänar......om jag & maken plussade ihop våra löner så får vi nästan din lön.
Svårt att dra en exakt gräns, men skulle nog säga där gränsen för statlig skatt går.
Det är en bra bit över både medel och medianlön.
Sedan finns det ju olika nivåer bland höginkomsttagare också, vissa tjänar ju ofantligt mkt pengar men det är ju bara en liten klick.
Att det är vanligt att många har en viss lön spelar ingen roll, det är ändå en hög lön när man jämför, eftersom jämförelsen görs på alla löner i hela landet.
Hur känner sig en höginkomsttagare?
Om du inte vet hur en höginkomsttagare känner sig, så verkar det konstigt att du ändå vet att du inte känner dig som en.
Jag tror felet många med hög lön gör, är att de jämför sig ned de som har ännu högre lön. Dvs en ganska liten klick människor. I själva verket tjänar du betydligt bättre än de flesta i Sverige.