Inlägg från: Anonym (klass och inkomst) |Visa alla inlägg
  • Anonym (klass och inkomst)

Vart går gränsen för höginkomsttagare?

Zouxman skrev 2024-04-08 22:04:20 följande:

Enligt SCB så är medianlönen 34200kr i månaden. Borde man inte utgå från det och definiera medelklassens mitt exakt där, sen efter det titta på hur stor avvikelse man kan godta och fortfarande kunna identifiera sig som medelklassen. Taket på medelklassen blir då starten på höginkomsttagare och botten av definitionen starten för låginkomsttagare. 

5k upp och ner? Medelklassen är med andra ord folk som tjänar mellan 29.000 - 39.000kr per månad. Över = höginkomsttagare,  under låginkomsttagare. 

Överklass och höginkomsttagare är två helt skilda saker.

Överklass är en klasstillhörighet som man tillhör även om man har förlorat hela sin förmögenhet och bor på gatan. Kronprinsessan Victoria kan aldrig bli underklass oavsett vad hon har i plånboken. 

Hög inkomst är just det - en hög inkomst. 39000 är tyvärr inte särskilt mycket idag, jag tänker snarare på höginkomsttagare som någon som tjänar det dubbla ungefär? 70-80000/månad och uppåt. 
    Zouxman skrev 2024-04-09 11:15:01 följande:

Hittade den här hemsidan som reder ut inkomsterna kopplad till låginkomsttagare/medelkomstintagare resp höginkomsttagare.

www.ferratum.se/blogg/laginkomsttagare-medelinkomsttagare-eller-hoginkomsttagare

Här menar man att man är höginkomsttagare om man har en årslön som överstiger 383.002kr per år.

Tänkvärt och helt emot vad alla i den här tråden har för föreställning kring en höginkomsttagare.

Ni kan ha helt rätt i att inkomst inte ska kopplas ihop med vilken samhällsklass man tillhör. En låginkomsttagare kan förmodligen vara en del av sociteten ändå genom att man ingår i en familj som tillhör denna samhällsklass.

Den där sidan är ett låneinstitut med säte i Malta. Jag skulle ta den texten med en stor skopa salt. 

Att tjäna över 32000/månad kan inte betyda att man är höginkomsttagare. Det betyder bara att man kan klara sig i en mindre stad eller by utan att gå under. 
    Zouxman skrev 2024-04-09 11:43:14 följande:

Det blir fel att koppla ihop levnadsstandard med inkomst. Det är en fråga om hur man förvaltat sin inkomst.

Huspriser t.ex har ju dragit ifrån lönerna enormt de senaste 20åren och därför kan man inte resonera som du gör här.

Hur menar du nu? 

32000 är inte en hög inkomst. Så är det bara. 
    Anonym (F) skrev 2024-04-09 12:50:17 följande:

Att vara höginkomsttagare och känna sig rik är inte samma sak. 

Däremot kan nog en del höginkomsttagare behövs en reality check ibland. Hade de tjänat hälften av vad de gör i de här spannen hade livet sett annorlunda ut. 

Sant! Det verkar som om de flesta anser sig vara i mitten eller medelinkomsttagare. Det är intressant. 

Många ser också till att öka sina utgifter i takt med att lönen ökar och då känner man sig självklart inte rik oavsett hur mycket man tjänar...
    Studentpappa skrev 2024-04-09 20:11:14 följande:

Landar en bit över 800 tkr -24, för några år sedan hade jag tyckt det var högt men gränsen flyttas ju fram allteftersom.

Till stor del tror jag det beror på att vår bundna ränta gick ut ungefär när jag bytte jobb och löneökningen gick ungefär jämt upp med den höjda räntan. Jag upplevde ingen förbättring trots ca 30% påök, men hade jag inte fått det hade jag ju fått en rejäl sänkning av disponibel inkomst.

Nu säger jag 1MSEK/år då är det högt (för mig). Jag är ca 40 år.

Anonym (Anna) skrev 2024-04-10 07:31:44 följande:

Alltså, jag tjänar 55.000kr på mitt vanliga arbete och + 6000kr på min bisyssla i månaden men känner mig VERKLIGEN INTE som en höginkomsttagare. Vi har knappt råd att köpa en lägenhet i området där vi bor? Vi snålar med maten vi köper, går aldrig ut och äter, har en pytteliten begagnad bil och vi sparar var och varannan krona för att om kanske några år kunna köpa en större lägenhet. Drömmen hade varit om alla fick varsitt rum (vi har 2 barn) och vi kunde ha 2 badrum!

De runt omkring mig i samma område tjänar ofta minst det dubbla, trippla eller vissa familjer även x10 mot vad jag gör. Skillnaderna är så stora och det är väl det som gör att det är svårt att säga vad en höginkomsttagare är tycker jag. Vi känner oss fattiga här där vi bor i Stockholms utkant.

Det verkar som sagt vara väldigt svårt att se sig som höginkomsttagare, trots att man är det. 

Man utgår ifrån sig själv, uppenbarligen och justerar sina utgifter uppåt för varje löneökning så att den disponibla inkomsten förblir lika liten som när man var 25. 

Anonym (Anna) skrev 2024-04-10 09:50:20 följande:
    Min partner tjänar knappt hälften av vad jag gör. Det hade absolut varit skillnad ifall han också tjänade 50+, eller 30+ till och med, men det gör han inte tyvärr..

Jo, vi kanske bor lite över vår budget. Innan vi flyttade hit bodde vi i ett av Stockholms utsatta områden med hög kriminalitet och hög invandring, så vi la alla våra pengar på att köpa en liten lägenhet på 70kvm i ett mer svenskt och tryggt område utan skottlossning runt hörnet. Vi blev trötta på att det sprang folk inne på ICA med kniv och pistol och på att hitta hash utanför lägenhetsporten.

Vi tittar nu på lägenheter runt 100kvm men eftersom de kostar några miljoner över vår budget är det svårt för oss att flytta till större om vi inte vill flytta tillbaka in i ett rörigare område igen.. 
    Jag förstår dig! Jag bor själv i ett "bättre" område och jag skulle inte ens ha råd att köpa min egen lägenhet just nu. Hade tur och köpte innan de nya reglerna slog igenom plus att jag gjorde en bra vinst på min förra lägenhet (omvandlad hyresrätt till bostadsrätt).
    Studentpappa skrev 2024-04-10 10:17:15 följande:
    Det är till stor del så, sen hade det varit skillnad för oss också om sambon tjänat bra men det gör hon inte. Vi ligger rätt lika på utgifter senaste åren förutom att huslånet gick upp 6000:-/mån i januari, det går ingen nöd på oss så jag ska inte klaga, men inte känner vi oss särskilt högavlönade.

Nästa grej blir elpriset, vi har haft tur att jag band priset på tre år innan det blev så dyrt. Det går också ut snart så där blir det också stor skillnad framöver...

Dessa nya utgifter har verkligen varit tuffa. Man får vara glad att man fortfarande har näsan ovanför vattenytan. Tycker synd om de som hade det tufft redan innan. Förhoppningsvis går ekonomin upp lite de närmaste åren så att man kan leva lite mer normalt igen.
Svar på tråden Vart går gränsen för höginkomsttagare?