Anonym (Man) skrev 2024-04-10 07:56:42 följande:
Nu framgår det ju inte vad din partner har för inkomst, så det blir ju svårt att göra en helhetsbedömning. Men om de människor som bor i ditt område tjänar så otroligt mycket mer än du/ni så bor ni väl i ett område som är över er budget. Jag har en kompis som bor ensam i en 3:a i Solna, där lever han ett gott liv och tycker han har det bra ställt med sin lön på knappt 40k i månaden. Så billigare boenden finns ju även i Sthlm med omnejd.
Men jag tror att det är många som egentligen förköpt sig på sitt boende och räntorna som nu är i dagens läge gör att man har det knapert. Bostadspriserna har ju skenat, det har man pratat om i många år, löneutvecklingen har inte hängt med på långa vägar i takten med bostadsmarknaden, och nu när vi har "normala" räntor ser vi att vi inte längre har råd med våra bostäder. Eller, de som ändå klarar av att bo kvar, finner sig i en situation där det är tufft.
Resultat ser vi tydligt i denna tråden, även höginkomsttagare anser sig ha dåliga inkomster när pengarna inte räcker till varje månad.
Min partner tjänar knappt hälften av vad jag gör. Det hade absolut varit skillnad ifall han också tjänade 50+, eller 30+ till och med, men det gör han inte tyvärr..
Jo, vi kanske bor lite över vår budget. Innan vi flyttade hit bodde vi i ett av Stockholms utsatta områden med hög kriminalitet och hög invandring, så vi la alla våra pengar på att köpa en liten lägenhet på 70kvm i ett mer svenskt och tryggt område utan skottlossning runt hörnet. Vi blev trötta på att det sprang folk inne på ICA med kniv och pistol och på att hitta hash utanför lägenhetsporten.
Vi tittar nu på lägenheter runt 100kvm men eftersom de kostar några miljoner över vår budget är det svårt för oss att flytta till större om vi inte vill flytta tillbaka in i ett rörigare område igen..