Inlägg från: Anonym (Målsman) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Målsman)

"Partner", "hen" och "vårdnadshavare"

Tukt skrev 2024-04-08 16:33:44 följande:
    Fast är 1966 verkligen "nytt" och om så, hur ska språk kunna utvecklas om det krävs större tidsrymder för att det ska accepteras?

Det togs upp i en tidningskrönika då, men det fick ju ingen spridning förrän nu på senare år, när den grupp som verkligen behöver ordet inte är lika förtryckt längre utan existerar även i det offentliga samtalet.

I övrigt håller jag ju med dig. :) Jag använder ordet hen och har noterat att mina barn också gör det som om det vore vilket ord som helst. De vet ju inte om hur kontroversiellt det har varit och fortfarande är, för vissa. 

• Anonym (Målsman)
    Maja2003 skrev 2024-04-09 07:56:30 följande:

Det är väl ingen hemlighet att vänstern alltid äger kulturen? 

Och det beror ju på att högern alltid vill skära ner på all kultur (förutom SD som vill ha det dunkla och mycket vaga svensk kultur). 
  • Anonym (Målsman)
    Karl Alexander skrev 2024-04-09 10:39:51 följande:
    Då förstår du inte ideologin bakom ord. Du förstår inte att språk är makt, och hur ord förändrar människors sätt att tänka.

Och du hatar då även ord som arbetslinjen tex, förmodar jag?

Och hur är det med sambo, barn, stockholmare, vi, bilist, läkare och andra könsneutrala benämningar på människor? 

• Anonym (Målsman)
    Anonym (.) skrev 2024-04-09 13:05:30 följande:
    Du försöker med whataboutism för att förminska TS poäng och problemen

TS skriver att han inte tycker om ord med en politisk ideologi bakom - ord som arbetslinjen alltså. Och han skriver att han inte gillar de tre orden i trådstarten eftersom de används för att könsneutralisera/dölja kön. Det gör ju orden sambo, barn, bilist, stockholmare och 60-talist också, så därför tycker jag att det är helt relevant att fråga vad han tycker om de orden. 

Det jag är ute efter är så klart att belysa hur ologiska hans argument är. Och mycket riktigt har han inte heller några svar på mina frågor. 

• Anonym (Målsman)
    Anonym (.) skrev 2024-04-10 14:12:07 följande:
    Det är väl inte relevant när tråden inte handlar om de orden. What about sambo, barn, stockholmare, läkare. Det är whataboutism

Det jag gör är att ifrågasätta TS argument och påvisa att de är ologiska och alltså inte är användbara. Om man säger sig ogilla äpplen för att det är sött men samtidigt påstår sig älska bananer så ljuger man uppenbarligen om orsaken till att man ratar äpplen. Båda är söta, men man kanske är orolig för mask i äpplena, tex. 

Om TS ogillar nya ord med politisk bakgrund hade ord som arbetslinjen och jobbskatteavdrag också fått sig en känga. Hade TS ogillat orden eftersom de döljer kön hade han även ogillat andra ord som gör samma sak. Men det verkar han inte göra, alltså ljuger han om den verkliga orsaken till att han ogillar orden och vi kan konstatera att hans argument inte håller och han därmed förlorar debatten - OM han inte dyker upp med några nya, bättre argument. Men än så länge har han valt att inte bemöta kritiken. 

Var och en får tycka som den vill om de aktuella orden. Men ska man driva en logisk argumentation kring dem, som TS försöker göra, så får man vara beredd på att argumenten skärskådas, och, som i detta fall, bevisas vara ologiska. 

Jag köper argumentet: Jag ogillar de här orden eftersom jag tycker om den gamla sortens könsroller och familjekonstellationer. Nya saker som homosexualitet, regnbågsfamiljer mm gör mig orolig.

Men att låtsas att det rör sig om logik bakom den åsikten - det köper jag inte. 

• Anonym (Målsman)
    Anonym (XXX) skrev 2024-04-10 16:43:40 följande:
    Exakt. Språket blir mindre betydelsebärande på det sättet. Utvecklingen borde ju gå åt andra hållet, vilken den för övrigt gör på Estland just nu, där de bara har ett pronomen för han/hon. Där arbetar en rörelse för att två pronomina ska införas, just för att slippa alla de onödiga missförstånd som sker där hela tiden. 
    Det finns vad jag vet ingen som vill ta bort orden han och hon. Att lägga till pronomenet hen är med andra ord enbart en berikning. 
  • Anonym (Målsman)
    Anonym (Hf) skrev 2024-04-10 15:44:44 följande:

Jag var med om hen sa till hen så hen blev arg och sa att hen skulle växa upp men hen skrattade åt hen och hen sprang hem 
    hens hen ringde och var arg för hon tycker att hen skulle säga förlåt till hen jag sa till hen att hen kanske ska bete sig som en hen och inte som hen

Jag var med om hon sa till hon så hon blev arg och sa att hon skulle växa upp men hon skrattade åt hon och hon sprang hem 
    hennes hon ringde och var arg för hon tycker att hon skulle säga förlåt till hon jag sa till hon att hon kanske ska bete sig som en hon och inte som hon. 

Blev det mer begripligt med gamla traditionella pronomen? Nej, en dåligt formulerad text som saknar skiljetecken förblir obegriplig.  

• Anonym (Målsman)
    Anonym (XXX) skrev 2024-04-10 17:37:50 följande:
    Fast bara om det används när det är lämpligt, och inte om det används i stället för ANTINGEN "han" eller "hon" - där endast ett av dessa ord hade varit med verkligheten överensstämmande. 
    Ja, självklart. Jag har aldrig sett ordet hen användas på det viset du beskriver (förutom HF, då..). 
  • Anonym (Målsman)
    Anonym (XXX) skrev 2024-04-10 17:50:30 följande:
    Fast det har jag, t.ex. när barnaföderskan omtalas som "hen"...
    Länka gärna. 
  • Anonym (Målsman)
    Anonym (Inte så ung heller) skrev 2024-04-10 17:59:54 följande:
    Det var nog själva grejen, att det skulle vara obegripligt.
    Ja, i syfte att visa hur obegripligt det blir när man använder ordet hen. Men det var ju inte pronomenet det var fel på utan själva texten i sig. Alltså visade det inget annat än att dåligt skrivna texter är svåra att förstå. Och det visste vi ju sedan tidigare. :) 
  • Anonym (Målsman)
    Anonym (.) skrev 2024-04-11 15:31:10 följande:
    Tycker jag minns jag sett i gamla filmer om det räknas, att även högre klasser sa ni till en typ arbetare. Om det var en person man inte var du med. Men kanske berodde på situation. Om det var nåt officiellt, rättegång, bankärende, affärsärende, läkarbesök

Precis. Ni sa man till någon som saknade titel. Övriga tilltalades med titel: direktören, ingenjören etc. Även titel + efternamn: intendent Frölander. 

Lågt stående, som tex hembiträden, kunde tilltalas med enbart förnamn. Ex: Kan Anna ställa fram drinkarna i salongen? Detta alltså sagt till Anna, inte om henne. 

Ni var ett ord som markerade låg status hos den som tilltalades. Det är därför det låter så knäppt när ungdomar idag tilltalar äldre människor Ni. Det är ju rätt oförskämt. 

När man slutade med titlar slutade man också säga Ni. Sen sa man du till alla. 

• Anonym (Målsman)
    Xenia skrev 2024-04-11 15:12:10 följande:
    Genom att använda orden "ni" och "du" så skiljer man på kända och okända precis som man gör i tyskan ("Sie och du") och franskan (vous och tu). Varför klarar vi inte av det som man klarar av i de språken?
    Ja, så använder ungdomar du och Ni idag. Men det är inte så orden användes före du-reformen. Ni var en lågstatustitel och använder man det till en gammal person riskerar man att de känner sig förolämpade. 

De jag känner från Framkrike och Tyskland verkligen hatar deras system eftersom det är så krångligt. De tycker att det svenska du:andet är mycket bättre. 
  • Anonym (Målsman)
    Anonym (XXX) skrev 2024-04-11 16:43:44 följande:
    Och titlarna är fortfarande enormt viktiga där. Brev inleds t.ex. med "Högt ärade Herr Doktor Hübner", "Högt ärade Fru Åklagarinna Schreiner" o.s.v.. Ja "åklagarinna", för tyskarna har kvar de olika formerna för yrkesbeteckningar, och det tycker jag är bra. Skapar mindre förvirring. 

Ja, jisses! Jag har haft affärskontakter i Tyskland och det känns som att man vore tillbaka på 1800-talet. Sehr geehrte.. De är ju, om man ser till jämställdhet mellan könen och familjepolitiken väl också kvar typ där Sverige var på 70- 80-talen. 

Inte kul att vara queer i Tyskland, för övrigt, när man inte ens kan bli tilltalad utan att fastställas som man eller kvinna. :( Kan tänka mig rätt genanta situationer också när det inte går att se om personen är kvinna eller man. 

• Anonym (Målsman)
    Anonym (XXX) skrev 2024-04-11 17:14:50 följande:
    Fast där håller jag inte med. Jag tror till och med att Tyskland har fler högt uppsatta kvinnor än vad Sverige har. Skillnaden är bara att kvinnorna får välja själva där. Vill de vara hemmafruar så får de det. Vilket troligen gynnar alla. Och ja jag vet att man "får" vara hemmafru i Sverige också, det är inte arbetsplikt som i det gamla Sovjet, men alla ekonomiska system gjordes om på 1970-talet för att det skulle vara mycket lönsamt att kvinnan i familjen också arbetar, och mycket olönsamt - nästan omöjligt - att kvinnan inte gör det. BVC-sköterskor börjar tjata om att barnet bör börja på dagis vid ett års ålder o.s.v.. I Tyskland finns inte detta, utan varje familj väljer som sagt själv.

Tvärtom. Svenska föräldrar kan välja om de vill jobba eller inte eftersom barnomsorgen är väl utbyggd. I Tyskland råder brist på förskolor. 

Från artikel i SvD för bara tio år sedan: Tyskland är fortfarande väldigt konservativt när det gäller familjepolitik. Att ta hand om barnen anses vara kvinnans uppgift av de flesta tyskar, och när såväl skola som förskola ofta stänger redan vid 13?14-tiden är det svårt att kombinera arbete med föräldraskap.

Hit kommer kvinnor redan när de är gravida för att ställa sina barn i kö. Det finns nästan inga platser i Pforzheim och många är desperata, säger Stella Zeh.

https://www.svd.se/a/39f4940a-c62f-3ff0-b038-8f26f6f3ac55/forskola-het-fraga-i-tyska-valet

Det var precis samma läge som vi hade här för fyrtio, femtio år sedan. De är nästan ett halvsekel efter. Skitsvårt att hitta dagisplats och en samhällsnorm som dikterar att mammor bör stanna hemma. Det finns till och med ett  skällsord för mammor som yrkesarbetar. Rabenmutter. 

https://www.npr.org/2019/07/28/742751365/few-german-mothers-go-back-to-work-full-time-these-are-the-challenges-they-face 

• Anonym (Målsman)
    Anonym (XXX) skrev 2024-04-11 19:14:54 följande:
    ...men om någon byter ut "mamma" eller "pappa" mot vårdnadshavare där det inte är relevant, så anar jag en agenda. T.ex. "här dansar Lina, tre år, och hennes två vårdnadshavare runt påskträdet på Stora torget". Och det är uppenbart att det är mamman och pappan... Då får jag känslan att man inte vill framhäva att det finns barn som fortfarande växer upp i en biologisk kärnfamilj.
    Länka gärna till en sån text! 
  • Anonym (Målsman)
    Xenia skrev 2024-04-11 19:05:41 följande:
    Ordet "ni" skulle ju ersätta titlarna. Men ändå fanns titlarna kvar av gammal vana för direktörn, doktorn, pastorn, alltså användes "ni" bara till underklassen. Det var ju inte avsikten att vara oförskämt men det upplevdes så. Det hade så smått blivit accepterat att använda "ni" till alla men så kom Rexed med sin du-reform.

Du har missförstått, är jag rädd. 

https://popularhistoria.se/kultur/sprak/du-eller-ni

• Anonym (Målsman)
    Xenia skrev 2024-04-11 21:12:37 följande:
    Det handlar inte om klasser och underdånighet. Om en expedit säger ni till kunden och kunden ni till expediten är ju ingen av dem underdånig.
    Men vad är poängen med att hålla på så? Om man är på samma nivå kan man ju lika gärna säga du. 
  • Anonym (Målsman)
    Xenia skrev 2024-04-12 14:54:24 följande:
    Nej, klasskillnader finns ju oavsett. Tror du något annat är det du som är historielös.

Var det bättre när de högre klasserna sade "du" och de lägre sade titeln? Patron sade "du" till statarna och statarna sade "patron" till patron. Nej, naturligtvis inte.

När titulerandet försvann fanns möjligheten att använda ett jämlikt ni-tilltal. Men folk föredrog tydligen att känna sig förolämpade. Helt ologiskt och känslostyrt. 

"Direktörn säger "ni" till mig, det betyder att han ser ner på mig!" Men vad ska direktörn säga då, det viktiga är ju att du har rätt att säga "ni" till direktörn också.
    Läste du inte artikeln jag länkade till? Du har missförstått hur Ni har använts. 
Svar på tråden "Partner", "hen" och "vårdnadshavare"