"Partner", "hen" och "vårdnadshavare"
Alla dessa ord härstammar från vänsterliberala feminister vars högsta önskan är att neutralisera allting. Män och kvinnor ska inte kallas för "min tjej" eller min "kille", utan istället det neutrala och färglösa "partner".
"Han" och "hon" ska utrotas och ersättas med det neutrala och färglösa "hen".
"Mamma" och "pappa" ska upphöra att existera och ersättas med det neutrala och färglösa "vårdnadshavare".
Ni som är konservativa, har ni tänkt på detta? Har sett att till och med Riks har fallit i fällan och använder ordet "partner" istället för tjej, kille, flickvän eller pojkvän.
I min ålder har jag varken "kille" el "pojkvän". Låter ju löjligt att säga om personer som är 50+. Är det inte man/make så får det bli sambo, särbo eller partner.
Klart att den juridiska termen "vårdnadshavare" inte kan ersättas med "mamma/pappa". Men vill du avskaffa ordet "förälder" också?
Ibland vet man inte könet eller det är ointressant. Det handlar inte om att ta bort ord. Vem har påstått att orden "mamma" och "pappa" ska avskaffa? Bara konspirationsteorier!
"Hen" använder man när man inte vet könet eller det är irrelevant. Ingen har påstått att man för den skull ska avskaffa orden "han" och "hon". Om en tidning skriver om ett vittne till ett brott och använder ordet "hen" är det för att skydda vittnet.
Världen är större än du tror. Det finns vårdnadshavare som varken är "mamma" el "pappa". Det finns kvinnor som inte vill kallas vare sig "tjej" eller "flicka". Det finns de som skriver om folk de inte känner och då använder "hen" istf "han eller hon". Det finns journalister som ser en fördel i kortare uttryck. Det finns regler som gäller i allmänhet för alla kön och det därför är fel att skriva "han" och onödigt långt att skriva "vederbörande".
Försök att tänka lite längre än "det är en konspiration av de onda feministerna".