Inlägg från: Agda90 |Visa alla inlägg
  • Agda90

"Partner", "hen" och "vårdnadshavare"

Språket ändras och utvecklas, så är det bara. 
    Migrationsverket hette invandrarverket förr. Vård anläggningar för psykiatrisk vård kallades förr för sinnessjukhus, dårhus eller mentalsjukhus. Mellanmål kallar många för mellis. I Stockholm finns det de som kallar t-shirt för "Tisha" (hur de nu vill stava till det) eller balkong för balle (vi andra vet ju vad balle betyder men det fattar visst inte 08:orna)

Att använda ord som vårdnadshavare ser jag inte som ett problem eller något maktspel från någon sida. Jag är biologisk mamma till mina barn och även deras vårdnadshavare. Det finns gott om barn vars biologiska föräldrar inte har vårdnaden om dem. 

Att använda ordet hen för att man vill hålla någon anonym eller inte vet könet på är väl inte hela världen? Eller du utgår kallt i från att en läkare alltid är en HAN och en lärare en HON?

Och min partner är just det det låter - min partner. Vår relation är full av kärlek och respekt och bygger på ömsesidigt partnerskap. 

• Agda90
    Karl Alexander skrev 2024-04-08 09:49:49 följande:
    Det du säger stämmer, att det är mer lättanvänt i vissa fall, men det är inte därför dessa ord fått fäste. De har fått fäste för att aktivister inom framför allt media vill påverka folks värderingar, och därför har de konstant använt de här orden under många är, även i fall där de inte behövs.

Och ärligt talat, hur svårt är det att skriva "tjej/kille" istället för "partner"? Det är inte pga att det tar så lång tid att skriva det förstnämnda, som folk använder ordet "partner". Det är pga ideologiska och aktivistiska skäl.
    Tjej/Kille, kvinna/man, flickvän/pojkvän, fru/man, fästmö/fästman, hustru/make, sambo, särbo....

Om du ska störa dig så kan du ju störa dig på alla benämningar för det finns gott om dem.

Jag är 45 och jag är kvinna. Skulle inte uppskatta att bli kallad för någons  flickvän eller tjej. Men jag hakar inte upp mig på att det finns olika benämningar för samma sak. 
  • Agda90
    Karl Alexander skrev 2024-04-09 10:39:51 följande:
    Då förstår du inte ideologin bakom ord. Du förstår inte att språk är makt, och hur ord förändrar människors sätt att tänka.
    Lille vän, jag förstår precis vad språk är. Har studerat det på högskolan och har ett brinnande intresse för språk. Jag är två språkig och talar utöver dessa två språk tre till flytande. Men dina teorier... makt, vänstern och allt annat du har kastat med i den här tråden är bara... inget värda. 
    Så håll du på med dina teorier lille gubben.
Svar på tråden "Partner", "hen" och "vårdnadshavare"