Inlägg från: Anonym (XXX) |Visa alla inlägg
  • Anonym (XXX)

"Partner", "hen" och "vårdnadshavare"

Håller med, det är jättetråkigt. Och det övervakas noggrant av makthavarna. Kommer t.ex. ihåg en artikel om Lilla Hjärtat för några år sedan, då stod det först "familjehemsmamma" om Melinda och "familjehemspappa" om hennes exman. Men när jag kollade samma artikel några timmar senare, hade någon - förmodligen chefredaktören - ändrat Melindas och hennes exmans titlar till "familjehemsförälder" på båda.

Varför GÖR man så? Får det inte finnas några mammor och pappor längre? Och i den tragiska kontexten också, hur kunde någon tycka att det var viktigt att ändra detta?

Man får helt enkelt motverka vid varje tillfälle. När jag t.ex. fick en fråga på Förlossningen om jag hade någon partner, så jag tydligt och bestämt: "nej men min MAKE är på väg hit".

• Anonym (XXX)
    Karl Alexander skrev 2024-04-08 09:16:31 följande:
    Språk är makt, och ord som upprepas över lång tid sätter sig hos befolkningen och får dem att ändra värderingar.
    Ja, detta känner man igen om man har läst "1984".
  • Anonym (XXX)
    Aniiee skrev 2024-04-09 00:53:17 följande:

Ordet partner har använts, på engelska, sedan 1300-talet för att framhålla att ens giftermål var jämsrällt och ingått frivilligt, eller i alla fall så jämsrällt som den tiden kunde ha. I Svenska finns vissa texter, jag tror att det är brev, från 1930-talet.

Men visst, det är radikalfeministernas fel... 

Det där får du nog belägga med en källa, och då inte till någon queerfeministsajt. Ordet för "makar" har i England i alla tider fram tills feministtramset började där varit "spouses", inte "partners". Var får du allt ifrån?
  • Anonym (XXX)
    Tukt skrev 2024-04-09 11:19:04 följande:
    Lite precis som jag skrev i en av dina senaste 20 trådar på två dagar, där du tog upp biologi som måttstock.
    De flesta människor kan stå emot nedärvda impulser just för att vi är tänkande varelser. De flesta kan ställa sig över saker man stör sig på och ändå använda dessa.
    Allt är frågan om man tänker rationellt eller är känslostyrd och ovillig att ta till sig fakta och argument som presenteras för en...
    Man måste inte ta till sig varje tillfällig politisk nyck, och i synnerhet inte använda eländet själv.
  • Anonym (XXX)
    Tukt skrev 2024-04-09 11:19:04 följande:
    Lite precis som jag skrev i en av dina senaste 20 trådar på två dagar, där du tog upp biologi som måttstock.
    De flesta människor kan stå emot nedärvda impulser just för att vi är tänkande varelser. De flesta kan ställa sig över saker man stör sig på och ändå använda dessa.
    Allt är frågan om man tänker rationellt eller är känslostyrd och ovillig att ta till sig fakta och argument som presenteras för en...
    Man måste inte ta till sig varje tillfällig politisk nyck, och i synnerhet inte använda eländet själv.
  • Anonym (XXX)
    Anonym (Hf) skrev 2024-04-10 15:44:44 följande:

Jag var med om hen sa till hen så hen blev arg och sa att hen skulle växa upp men hen skrattade åt hen och hen sprang hem 
    hens hen ringde och var arg för hon tycker att hen skulle säga förlåt till hen jag sa till hen att hen kanske ska bete sig som en hen och inte som hen

Exakt. Språket blir mindre betydelsebärande på det sättet. Utvecklingen borde ju gå åt andra hållet, vilken den för övrigt gör på Estland just nu, där de bara har ett pronomen för han/hon. Där arbetar en rörelse för att två pronomina ska införas, just för att slippa alla de onödiga missförstånd som sker där hela tiden. 
  • Anonym (XXX)
    Anonym (Målsman) skrev 2024-04-10 17:03:22 följande:
    Det finns vad jag vet ingen som vill ta bort orden han och hon. Att lägga till pronomenet hen är med andra ord enbart en berikning. 
    Fast bara om det används när det är lämpligt, och inte om det används i stället för ANTINGEN "han" eller "hon" - där endast ett av dessa ord hade varit med verkligheten överensstämmande. 
  • Anonym (XXX)
    Anonym (Målsman) skrev 2024-04-10 17:40:36 följande:
    Ja, självklart. Jag har aldrig sett ordet hen användas på det viset du beskriver (förutom HF, då..). 
    Fast det har jag, t.ex. när barnaföderskan omtalas som "hen"...
  • Anonym (XXX)
    Anonym (Inte så ung heller) skrev 2024-04-10 18:02:05 följande:
    Ännu värre när Thomas Beatie kallades för "den gravida mannen", som att det var en otrolig händelse att det var en gravid man... när det var en kvinna. Så miraklet bestod av att hon hade opererat bort brösten och genom hormoner fått skägg.
    Ja, man blir så beklämd... och för att inte normalisera sådana dumheter, så ska man heller inte använda ordet "hen". För det är en del i det paketet.
  • Anonym (XXX)
    Anonym (Oppa) skrev 2024-04-10 19:25:42 följande:

Tycker orden är användbara. Vid vissa tillfällen så behövs ett neutralt uttryck. Sen så kanske det är en övergångsperiod där vissa inte förstår hur orden ska hanteras. (Kan vi se exempel på i den där hen-ramsan)

Jag får intrycket att ts m fl uppfattar neutrala uttryck som provokativt av någon märklig anledning. Handlar det om konservativa värderingar så kanske denne borde propagera för att niandet kom tillbaka. Eller är det bara nya saker som är förkastliga?

Niandet handlade om klasskillnader, och även om sådana fortfarande finns så vill vi väl inte förstärka dem genom att tvinga olika klasser att titulera varandra på olika sätt? På så sätt att den ena klassen måste visa sig underdånig mot den andra? Detta är ju något helt annat, än att med orden markera att det finns olika kön. Detta är ett faktum, och det är dessutom något önskvärt och positivt. 
  • Anonym (XXX)
    Xenia skrev 2024-04-11 15:12:10 följande:
    Genom att använda orden "ni" och "du" så skiljer man på kända och okända precis som man gör i tyskan ("Sie och du") och franskan (vous och tu). Varför klarar vi inte av det som man klarar av i de språken?
    Det är fortfarande så i åtminstone tyskan - som jag känner mycket väl - att det alltid är den med högst status som ska föreslå att de två ska säga du och förnamn till varandra. Om det inte finns en klass-statusskillnad, så är det den äldre parten som ska föreslå det.

Och titlarna är fortfarande enormt viktiga där. Brev inleds t.ex. med "Högt ärade Herr Doktor Hübner", "Högt ärade Fru Åklagarinna Schreiner" o.s.v.. Ja "åklagarinna", för tyskarna har kvar de olika formerna för yrkesbeteckningar, och det tycker jag är bra. Skapar mindre förvirring. 
  • Anonym (XXX)
    Anonym (Målsman) skrev 2024-04-11 16:53:48 följande:

Ja, jisses! Jag har haft affärskontakter i Tyskland och det känns som att man vore tillbaka på 1800-talet. Sehr geehrte.. De är ju, om man ser till jämställdhet mellan könen och familjepolitiken väl också kvar typ där Sverige var på 70- 80-talen. 

Inte kul att vara queer i Tyskland, för övrigt, när man inte ens kan bli tilltalad utan att fastställas som man eller kvinna. :( Kan tänka mig rätt genanta situationer också när det inte går att se om personen är kvinna eller man. 

Fast där håller jag inte med. Jag tror till och med att Tyskland har fler högt uppsatta kvinnor än vad Sverige har. Skillnaden är bara att kvinnorna får välja själva där. Vill de vara hemmafruar så får de det. Vilket troligen gynnar alla. Och ja jag vet att man "får" vara hemmafru i Sverige också, det är inte arbetsplikt som i det gamla Sovjet, men alla ekonomiska system gjordes om på 1970-talet för att det skulle vara mycket lönsamt att kvinnan i familjen också arbetar, och mycket olönsamt - nästan omöjligt - att kvinnan inte gör det. BVC-sköterskor börjar tjata om att barnet bör börja på dagis vid ett års ålder o.s.v.. I Tyskland finns inte detta, utan varje familj väljer som sagt själv.
  • Anonym (XXX)
    Anonym (Målsman) skrev 2024-04-11 18:06:39 följande:

Tvärtom. Svenska föräldrar kan välja om de vill jobba eller inte eftersom barnomsorgen är väl utbyggd. I Tyskland råder brist på förskolor. 

Från artikel i SvD för bara tio år sedan: Tyskland är fortfarande väldigt konservativt när det gäller familjepolitik. Att ta hand om barnen anses vara kvinnans uppgift av de flesta tyskar, och när såväl skola som förskola ofta stänger redan vid 13?14-tiden är det svårt att kombinera arbete med föräldraskap.

Hit kommer kvinnor redan när de är gravida för att ställa sina barn i kö. Det finns nästan inga platser i Pforzheim och många är desperata, säger Stella Zeh.

https://www.svd.se/a/39f4940a-c62f-3ff0-b038-8f26f6f3ac55/forskola-het-fraga-i-tyska-valet

Det var precis samma läge som vi hade här för fyrtio, femtio år sedan. De är nästan ett halvsekel efter. Skitsvårt att hitta dagisplats och en samhällsnorm som dikterar att mammor bör stanna hemma. Det finns till och med ett  skällsord för mammor som yrkesarbetar. Rabenmutter. 

https://www.npr.org/2019/07/28/742751365/few-german-mothers-go-back-to-work-full-time-these-are-the-challenges-they-face 

Fast då får du komma ihåg att många tyska kvinnor faktiskt VILL vara hemmafruar eller arbeta deltid också. Och det är som jag säger: det finns fler verkligt framgångsrika kvinnor i Tyskland än här. Tänk Fru von der Leyen t.ex., hon har sju barn, och innan hon gav sig in i den politiska karriären utbildade hon sig till läkare... Kanske just för att de anställer en nanny som arbetar i hemmet (kräver två löner såklart), så att de slipper stress med hämtningar och lämningar. Nannyn kan även förbereda middagen t.ex., och gå och handla medan barnen är på Kindergarten eller i skolan.

Nä. Rabenmutter och Rabenvater används om föräldrar som vanvårdar och misshandlar sina barn i största allmänhet. 
  • Anonym (XXX)
    Lönnsirap skrev 2024-04-11 18:56:03 följande:
    Likaså finns det människor som uppfattar vårdnadshavare, såsom du, som ett ord inte bara kopplat till den faktiska vårdnaden om ett barn, utan också som ett försök att avköna, eller neutralisera personer som faktiskt har ett kön och vanligen mer traditionella begrepp. 
    Just "vårdadshavare" har jag inga problem med, om det används när det är relevant - d.v.s. i juridiska sammanhang. "Vårdnadshavares underskrift krävs för att följa med på skolresan." Detta då vårdnadshavaren inte ens behöver vara den egna mamman eller pappan, utan det kan vara en mormor eller en fosterhemsförälder också. I sällsynta fall har sociala förvaltningen tagit över den juridiska vårdnaden. 

...men om någon byter ut "mamma" eller "pappa" mot vårdnadshavare där det inte är relevant, så anar jag en agenda. T.ex. "här dansar Lina, tre år, och hennes två vårdnadshavare runt påskträdet på Stora torget". Och det är uppenbart att det är mamman och pappan... Då får jag känslan att man inte vill framhäva att det finns barn som fortfarande växer upp i en biologisk kärnfamilj.
Svar på tråden "Partner", "hen" och "vårdnadshavare"