Inlägg från: Anonym (Sambo) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Sambo)

"Partner", "hen" och "vårdnadshavare"

Varför så rädd för ord? Det påverkar ju inte hur du väljer att utrycka dig eller?

Jag gillar ordet partner, använder det i bland. Men kallar även min kille för båda sambon och Min man även om vi inte är gifta 😂 Vilket säkert en och annan också kan störa sig på.

Vårdnadshavare är jag då jag är mamma. För mig ett skönt ord då det betyder att jag inte bara är mamma vilket många kan vara utan att jag också har vårdnaden om mitt barn. Stor skillnad 😊

Hen är perfekt när man tex vill vara lite anonym och jag skulle inte ta illa upp om nån kallade mig det då jag vet vem jag är och kallar mig själv för hon 😉

• Anonym (Sambo)
    Karl Alexander skrev 2024-04-08 09:16:31 följande:
    Språk är makt, och ord som upprepas över lång tid sätter sig hos befolkningen och får dem att ändra värderingar.

Bara om man väljer att lägga ett värde i orden. Vilket är helt och hållet ett eget val. 😊 

tex om någon säger att du är dum på ett språk du inte förstår så kan du inte ta illa vid dig, men om om nån säger det på ditt språk så tar du illa vid dig eftersom du har lagt ett värde i ord. 

Så makt är att lära sig att inte lägga värde i ord och lära våra barn att inte lägga sådant värde i ord. Ord är bara ord, det som i slutändan betyder något är handling.  

• Anonym (Sambo)
    Karl Alexander skrev 2024-04-08 09:28:21 följande:
    Så du påstår att det inte finns generella och etablerade uppfattningar om vad ord innebär?

Nej det påstår jag inte 😂 Hur fick du mitt inlägg till det?

Men jag påstår att man själv har makten att bryta det mönstret. 

Om du låter ord kontrollera dig är du en del av problemet 😉 

Svar på tråden "Partner", "hen" och "vårdnadshavare"