• Anonym (MammaMia)

Hur mycket hänsyn ska man tvingas ta till autistisk "bonus"?

Bonus är han väl inte med tanke på att han aldrig bott med mig, men det är hur som helst sambons son. Han går i gymnasiet, bor med sin mamma, men tanken är att han ska bo hos oss i sommar.

Han har sin diet som han låst sig vid. Hos hans mormor och morfar som "inte tror på diagnoser" fungerar det utmärkt att äta vad som erbjuds, men tydligen inte annars. Det han äter är tex kycklingklubbor och dyl.

Vi är vegetarianer och mitt barn, som också har autism, mår väldigt dåligt av att folk äter kött i närheten. Hon har beviljats en egen plats i matsalen etc för att slippa få det så nära inpå. Vi har pratat mycket om det, om det kan gå bra med nuggets istället, men både bonusen och min dotter säger tvärnej till det. Och ja, vi vet att hon kommer behöva vänja sig, men då ska det inte vara påtvingat, på den plats hon ska känna sig trygg.

För sambon är det självklart att sonen ska få det han "behöver", men ska han verkligen det på bekostnad av mitt barn, som faktiskt bor här? Ska inte hon få må bra i sitt eget hem? Sonen är flera år äldre och kan bevisligen äta annat.

Så vi har kört fast... båda tar sitt eget barns parti. Jag förstår verkligen inte varför inte en 18-åring kan äta något annat än kött när han är hos oss. Han kan ju äta vad han vill när han är iväg.
  • Svar på tråden Hur mycket hänsyn ska man tvingas ta till autistisk "bonus"?
  • Lönnsirap

Spontant tänker jag att ni som föräldrar borde flytta isär, eftersom ni uppenbarligen inte klarar kompromissa och hitta en lösning som fungerar för era autistiska barn. 

Ni är helt enkelt inte tillräckligt kompatibla för att bo ihop, som inte klarar lösa hur maten ska lösas med era barn. Det är ju liksom grundläggande att folk får i sig mat i hemmet, och lyckas man inte hitta lösningar, så bör man inte bo i hop med "problem".

Hur tänkte ni? Insåg nu inte att era barn skulle behöva mat och anpassning även framöver?

Mitt förslag är olika tider, eller olika platser för olika mat. Och se till att anpassa lagom.... För i en familj visar ALLA viss hänsyn.

• EpicF
    Poison82 skrev 2024-04-09 06:28:56 följande:

Hur många trådar har du planerat att starta? 

Förmodligen så mångs det krävs innan ts får de svaren hon är nöjd med, dvs svaren som säger att hon tänker och gör rätt. 
  • Anonym (...)

Snowflake generation Hjärta

Du får väl lära din dotter att folk äter det de vill. Sonen får lära sig bredda sina måltidskunskaper.

Ett under att inte folk svälter idag med tanke på allas preferenser!

• Anonym (qwerty)
    Agda90 skrev 2024-04-08 13:39:37 följande:
    Om nu "inga värderingar" ska läggas på bonusen så är det rätt fel att säga till dottern att hon "är duktig" och att alla inte "har kommit dit hon är" för det är att lägga värdering att alla andra är sämre än flickan som äter vegetariskt!
    För att TS är vegetarian precis som dottern. Hennes värdering i detta ligger redan hos dottern så det är bra att peppa henne. Bonussonen däremot kommer slå bakut om hon gör en värdering mellan hans kost och hennes, så om TS vill ha lugn vid måltiderna och inte utsätta sin dotter för alleles för mycket stress så är det lämpligt att hon försöker ha en öppen och objektiv dialog med bonussonen kring måltiderna om hon vill få igenom sin vilja att han inte ska äta kött framför dottern.
  • Anonym (qwerty)
    Anonym (Hmmm ...., ,) skrev 2024-04-08 18:13:59 följande:
    På vilket sätt är dottern "duktig" som äter vegetariskt? Det är väl snarare tvärtom, dottern bör lära sig att andra människor föredrar att äta kött och att det är något hon behöver lära sig acceptera.
    Nej det behöver hon verkligen inte. Det går utmärkt att ha en vegetarisk livsstil idag. 

Folk har olika tolerans mot vad andra äter. Muslimer gillar inte att se någon äta gris och svenskar blir äcklade av asiater som äter insekter. Bara för att Kinas befolkning äter insekter skulle du så tycke att det är ok att det börjar serveras i svenska skolmatsalen? Och att din unge bara ska fatta att "andra människor föredrar att äta det" och därmed inte bli äcklad?
    Det fungerar inte så, och speciellt inte med ett barn som har autism.
  • Anonym (Laura)
    Anonym (qwerty) skrev 2024-04-09 22:35:58 följande:
    Nej det behöver hon verkligen inte. Det går utmärkt att ha en vegetarisk livsstil idag. 

Folk har olika tolerans mot vad andra äter. Muslimer gillar inte att se någon äta gris och svenskar blir äcklade av asiater som äter insekter. Bara för att Kinas befolkning äter insekter skulle du så tycke att det är ok att det börjar serveras i svenska skolmatsalen? Och att din unge bara ska fatta att "andra människor föredrar att äta det" och därmed inte bli äcklad?
    Det var en dålig jämförelse. I Sverige är det helt normalt att äta kött. Och det säger jag som själv inte gör det. Har inte ätit kött på 30 år, men för den skull går det inte att sitta och lipa över att bordsgrannen gör det.

Jag tycker att det är äckligt med ben på tallriken, som t ex kotletter. Skitäckligt. Men jag måste inte se på det!

Oavsett diagnoser (som det numera skylls på för exakt allt) så får dottern skärpa till sig, och för att lyckas med det så får TS göra det först.
  • Anonym (Hmmm ...., ,)

Jo det behöver hon verkligen lära sig om hon ska kunna leva i samhället där de allra flesta äter kött. Hon borde få en varierad kost när hon är så liten och inte bli påtvingad vegetariskt pga mamman. 
    Muslimer accepterar att det äts bacon, skinka och säljs korv i varje gathörn. 
    Har aldrig varit i Kina men ett 10 tal ggr i Thailand där det säljs och äts insekter överallt. Jag väljer att inte äta det, men jag accepterar deras val och blir inte äcklad.

I övrigt håller jag med Anonym (Laura) att det var en usel jämförelse då ingen i Sverige äter insekter.
  • Anonym (Helene)
    Anonym (Hmmm ...., ,) skrev 2024-04-10 06:17:26 följande:
    Jo det behöver hon verkligen lära sig om hon ska kunna leva i samhället där de allra flesta äter kött. Hon borde få en varierad kost när hon är så liten och inte bli påtvingad vegetariskt pga mamman. 
    Muslimer accepterar att det äts bacon, skinka och säljs korv i varje gathörn. 
    Har aldrig varit i Kina men ett 10 tal ggr i Thailand där det säljs och äts insekter överallt. Jag väljer att inte äta det, men jag accepterar deras val och blir inte äcklad.

I övrigt håller jag med Anonym (Laura) att det var en usel jämförelse då ingen i Sverige äter insekter.

Hon kan få en varierad kost även som vegetarian. Sen tycker jag inte många barnfamiljer som äter kött äter vidare bra eller varierat bara för att de äter kött. 

TS säger ju även själv att flickan måste vänja sig att andra äter kött, men hon vill inte tvinga fram det, på en plats där barnet ska kunna vara trygg.

• Anonym (Cgtjk)
    Anonym (Helene) skrev 2024-04-08 11:23:12 följande:
    Eller kanske bara att hans problem inte är lika stora om det nu går bra att äta det som bjuds hos andra..? Har ju inget att göra med att TS dotter skulle vara helig, skärp dig.
    Det kan också vara så att han inte vågar annat där och eg mår otroligt dåligt över det. 

Eller att det alltid har varit så där och därför funkar det. 

Jag arbetar med ungdomar som har olika diagnoser och det finns tex elever som vågar testa mat med mig men med annan personal är det stört omöjligt. 
  • Ess

Det handlar om några veckor till sommaren, hur svårt kan det va att dela upp sig och laga och äta med enbart sitt eget barn då? 

Dessutom är barnen stora, så det går att prata med dem och kanske enas om något som går att äta tillsammans några av gångerna.

• Anonym (Cgtjk)

Det finns kommuner som serverar insekter i matsalen redan har jag för mig att min dotter sa för någon vecka sen. 
  • Tom Araya
    Anonym (MammaMia) skrev 2024-04-07 20:33:51 följande:
    Hur mycket hänsyn ska man tvingas ta till autistisk "bonus"?
    Bonus är han väl inte med tanke på att han aldrig bott med mig, men det är hur som helst sambons son. Han går i gymnasiet, bor med sin mamma, men tanken är att han ska bo hos oss i sommar.

Han har sin diet som han låst sig vid. Hos hans mormor och morfar som "inte tror på diagnoser" fungerar det utmärkt att äta vad som erbjuds, men tydligen inte annars. Det han äter är tex kycklingklubbor och dyl.

Vi är vegetarianer och mitt barn, som också har autism, mår väldigt dåligt av att folk äter kött i närheten. Hon har beviljats en egen plats i matsalen etc för att slippa få det så nära inpå. Vi har pratat mycket om det, om det kan gå bra med nuggets istället, men både bonusen och min dotter säger tvärnej till det. Och ja, vi vet att hon kommer behöva vänja sig, men då ska det inte vara påtvingat, på den plats hon ska känna sig trygg.

För sambon är det självklart att sonen ska få det han "behöver", men ska han verkligen det på bekostnad av mitt barn, som faktiskt bor här? Ska inte hon få må bra i sitt eget hem? Sonen är flera år äldre och kan bevisligen äta annat.

Så vi har kört fast... båda tar sitt eget barns parti. Jag förstår verkligen inte varför inte en 18-åring kan äta något annat än kött när han är hos oss. Han kan ju äta vad han vill när han är iväg.
    Två autistiska barn som har problem av inbillningskaraktär, men du betraktar de som olika värda att anpassa sig efter alternativt motverka, beroende på om det är ditt barn eller andras barn. Det är så jag uppfattar situationen och den blir svårlöst.
  • Anonym (Nej)

Alltså du tänker helt galet. Hans son är lika mycket värd som din dotter och din man står på sig att hans son ska få ÄTA det han klarar av med sin autism, du försöker tvinga ett annat autistiskt barn att äta vad DIN DOTTER vill att han ska äta, inte ok alls. Gränsen går vid hennes egen tallrik, hon har inte med att göra vad andra har på sin, inte du heller. 

• Anonym (qwerty)
    Anonym (Cgtjk) skrev 2024-04-13 19:06:22 följande:
    Det finns kommuner som serverar insekter i matsalen redan har jag för mig att min dotter sa för någon vecka sen. 
    Bara att äta och ingen som kommer klaga alls...
  • Anonym (anpassning)

Låter lite roligt. Ingen på denna jord får äta kött i närheten av din dotter och hon ska inte behöva vara i närheten av nån som äter det

Det är ju er dotter som har extrema problem att anpassa sig medan sonen vill äta sin mat. Han kräver ju inte att nån ska anpassa sig medans er dotter gör det

Hur ska det gå för henne sen? På jobb och liknade? 

Nej du borde sluta curla så förbannat runt henne , vill hon inte äta kött fine men vad andra äter ska hon eller du lägga er i 

• Anonym (anpassning)
    Anonym (Nej) skrev 2024-04-13 20:11:46 följande:

Alltså du tänker helt galet. Hans son är lika mycket värd som din dotter och din man står på sig att hans son ska få ÄTA det han klarar av med sin autism, du försöker tvinga ett annat autistiskt barn att äta vad DIN DOTTER vill att han ska äta, inte ok alls. Gränsen går vid hennes egen tallrik, hon har inte med att göra vad andra har på sin, inte du heller. 

Barnet är ju sönder curlat av mamman att hon aldrig kommer klara sig i vuxen livet 
  • Anonym (anpassning)
    Anonym (Helene) skrev 2024-04-10 10:49:28 följande:

Hon kan få en varierad kost även som vegetarian. Sen tycker jag inte många barnfamiljer som äter kött äter vidare bra eller varierat bara för att de äter kött. 

TS säger ju även själv att flickan måste vänja sig att andra äter kött, men hon vill inte tvinga fram det, på en plats där barnet ska kunna vara trygg.

Känns sig trygg? Andra då ska dom inte känna sig trygga? Hur hade det varit tvärt om? Tänk om sonen inte känner sig trygg om andra inte äter kycklingklubbor. Ska man då tvinga i dotter kött eller bör alla ha en frihet att välja vad dom själva äter?
  • Anonym (anpassning)
    Anonym (Helene) skrev 2024-04-08 11:23:12 följande:
    Eller kanske bara att hans problem inte är lika stora om det nu går bra att äta det som bjuds hos andra..? Har ju inget att göra med att TS dotter skulle vara helig, skärp dig.
    Oj så bara dottern och hennes problem räknas medans resten av världen ska böja på knät 

Funkar inte så. Dottern kanske borde anpassa sig lite i stället? Hon dör nog inte av lite kött tror jag 
  • Anonym (Hej)

Om barnen har autism så har nog föräldrarna det med. Iallafall drag av det. Autism är en ärftlig diagnos.

Svar på tråden Hur mycket hänsyn ska man tvingas ta till autistisk "bonus"?