Inlägg från: Anonym (Hmmm ...., ,) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Hmmm ...., ,)

Hur mycket hänsyn ska man tvingas ta till autistisk "bonus"?

Hermis123 skrev 2024-04-07 20:57:23 följande:

Såklart ska sonen få äta den mat han behöver!  Har lädt Ett och annat skit om bonusbarn, men att dom inte ska få äta sin mat bara för att din dotter inte vill sitta med köttätare är det dummaste av allt!  Sålänge ingen tvingar henne att äta kött så ska hon acceptera det! 

Exakt allt annat är rent av trams och gör bara dottern en björntjänst.  Lär ungen att acceptera det andra vill äta så for hon det lättare i livet.
  • Anonym (Hmmm ...., ,)
    Anonym (qwerty) skrev 2024-04-08 13:23:47 följande:
    Är sambon också vegeterian eller bara du och dotten?
    Förstår att det är tufft, tror inte många kan sätta sig in i hur det är att ha ett barn med autism och som har svårt att äta vissa saker, speciellt inte om det är sådan kontrast som kött kontra veggo. 

1. Tala med din dotter, säg att hon är en duktig tjej som äter vegetariskt men att alla inte har kommit dit hon är.

2. Tala med sambon angående hur ni ska lösa middagssituatonen. Kan ni äta separat, tex 2 i köket och 2 i vardagsrummet?

3. Samtala med bonusssonen om att din dotter tycker det är tufft för henne när andra äter kött, lägg inte någon värdering på honom utan säg att du förstår att han har sina behov av kost och din dotter helt andra, så när han äter kött kan han vara så snäll och se till att dottern inte är i närheten.

Så borde ni kunna lösa allt ihop. Att bara ta parti för sitt eget barn och inte se problematiken hos det andra kommer inte hjälpa varken dig eller sambon.
    På vilket sätt är dottern "duktig" som äter vegetariskt? Det är väl snarare tvärtom, dottern bör lära sig att andra människor föredrar att äta kött och att det är något hon behöver lära sig acceptera.
  • Anonym (Hmmm ...., ,)
    Anonym (Laura) skrev 2024-04-08 19:04:18 följande:
    NEj, det är det inte.
    Mitt hem är inte mina barns hem heller för den delen.

Man bor där man är skriven. 

Att pappan är försörjningsskyldig har inget med saken att göra, så du kan spara på utropstecknen.
    Så när (eller om?) dina egna barn kommer hem till dig så kommer dem som besökande gäster? Är de vuxna och utflugna?
  • Anonym (Hmmm ...., ,)
    Anonym (qwerty) skrev 2024-04-09 22:35:58 följande:
    Nej det behöver hon verkligen inte. Det går utmärkt att ha en vegetarisk livsstil idag. 

Folk har olika tolerans mot vad andra äter. Muslimer gillar inte att se någon äta gris och svenskar blir äcklade av asiater som äter insekter. Bara för att Kinas befolkning äter insekter skulle du så tycke att det är ok att det börjar serveras i svenska skolmatsalen? Och att din unge bara ska fatta att "andra människor föredrar att äta det" och därmed inte bli äcklad?
    Det fungerar inte så, och speciellt inte med ett barn som har autism.
    Jo det behöver hon verkligen lära sig om hon ska kunna leva i samhället där de allra flesta äter kött. Hon borde få en varierad kost när hon är så liten och inte bli påtvingad vegetariskt pga mamman. 
    Muslimer accepterar att det äts bacon, skinka och säljs korv i varje gathörn. 
    Har aldrig varit i Kina men ett 10 tal ggr i Thailand där det säljs och äts insekter överallt. Jag väljer att inte äta det, men jag accepterar deras val och blir inte äcklad.

I övrigt håller jag med Anonym (Laura) att det var en usel jämförelse då ingen i Sverige äter insekter.
Svar på tråden Hur mycket hänsyn ska man tvingas ta till autistisk "bonus"?