• Anonym (C)

Han vill att sonen ska flytta in

Anonym (Jag) skrev 2024-04-07 17:41:53 följande:
    Hade du kört över din partner? Tvingat hen att ge upp sitt kontor?
    Kan han verkligen tvinga dig till det? Du skriver att han flyttade in till dig och dina barn, så jag antar att det är du som äger bostaden alternativt står på hyreskontraktet. Då har han inte rätt till mer än att få rimlig tid på sig att flytta ut. 
  • Anonym (C)
    Anonym (Varför?) skrev 2024-04-07 18:12:22 följande:
    så sonen ska få flytta in? Kontoret ska försvinna, ska sonen betala hyra eller få allt serverat gratis med? Nej det bästa är faktiskt att pappan skaffar en 2a eller 3a där han bor med sonen. Och successivt lär sonen att bli självständig, dvs kommer hem till ts fler och fler dagar/nätter allt eftersom. Win-win för alla parter
    Detta låter ju faktiskt som ett mycket bättre alternativ för sonen än att flytta in i en barnfamilj. Där är det nog lätt hänt att han hamnar i rollen som ett av barnen, inte en vuxen som behöver extra stöd.
  • Anonym (C)
    Anonym (Jag) skrev 2024-04-07 18:25:04 följande:

Pappan har inte råd till en extra lägenhet. Det är stödboende eller att bo på skolan som är alternativen jag kan se.

Om han flyttar ut får du förstås stå för hela kostnaden för ditt och barnens boende. Det gjorde du väl fram tills i höstas?
  • Anonym (C)
    Anonym (Jag) skrev 2024-04-07 18:43:36 följande:
    Om jag tvingas ge upp mitt kontor så ja, då kör han över mig. Vad har hyran med saken att göra? Har han mer rätt att bestämma för det?
    Han kan hota med att göra slut, och även göra slag i saken, men tvinga ut dig ur ditt arbetsrum kan han inte göra. Och gör han slut så står han ju där med skägget i brevlådan och ingenstans att bo för vare sig han själv eller sonen. Så det är faktiskt du som sitter i en maktposition i de här förhandlingarna - i alla fall om vi tänker bort hela grejen med att det är kärlekskänslor inblandade och att du vill ha honom kvar i ditt liv.
  • Anonym (C)
    Anonym (M2) skrev 2024-04-09 10:37:37 följande:
    Som sambo har man aldrig rätt till den andres ekonomi/pengar, varken vid en separarion eller dödsfall. Så samboavtal för den grunden är onödigt. 

Däremot är det alltid bra att ha avtal om man ska gå bort från det som står i sambolagen, ex art läge heten ska tillfalla den ena oavsett om den är inköpt för gemensamt bruk.
    En bostad som köpts för gemensamt bruk räknas som samboegendom och dess värde ska delas lika vid en separation.

Inget problem så länge de bor kvar i bostaden som tillhör TS sedan innan. Men om hon köper något nytt, som de flyttar in i tillsammans, behövs det ett samboavtal.
Svar på tråden Han vill att sonen ska flytta in